Aanrijding op Vronermeerweg

Vervolg op 19 Okt 2009

BROEK OP LANGEDIJK – Op 31 mei 2006 zijn 2 jongens aangereden op het Broekerdeel van de Vronermeerweg, vlakbij de Nauertogt-rotonde. Een week later is 1 van de jongens aan de verwondingen overleden. Hieronder de krantenberichten en een aanvullingen van de Fietsersbond.


BROEK OP LANGEDIJK 31-05-2006
Woensdagmiddag omstreeks 14:40 vond een ernstige aanrijding plaats op de Vronermeerweg tussen De Helling en de Nauertocht. Twee jongens, van 14 en 15 jaar afkomstig uit Noord- en Zuid-Scharwoude, fietsten over Vronermeerweg en werden van achteren aangereden door een personenauto. Vermoedelijk door de hoge snelheid en een inschattingsfout, reed de 29-jarige automobilist uit Alkmaar beide van achteren aan. De fietsers raakten daarbij zwaar gewond en zijn met onbekend letsel overgebracht naar het MCA, waar zij zijn opgenomen. De bemanning van een trauma-helikopter heeft ter plaatse medische assistentie verleend. De automobilist is aangehouden en zijn rijbewijs is ingevorderd. Om een goed beeld te krijgen van het ongeval is de politie op zoek naar getuigen, zij kunnen bellen naar: 0900-8844.


Het bovenstaande politiebericht verscheen ook in het NHD. Daarop kwam de onderstaande ingezonden brief:

Fietsers
Naar aanleiding van het verkeersongeluk van vorige week woensdag op de Vronermeerweg (AC 1/6) wil ik het volgende kwijt. Natuurlijk treft de automobilist schuld, veel schuld. Maar de gemeente Langedijk is toch medeverantwoordelijk voor de verkeerssituatie in en rond de dorpen? Veel kinderen fietsen van en naar Sint Pancras. De beschikbare wegen – de Twuyverweg, Spanjaardsdam en Vronermeerweg – zijn levensgevaarlijk voor fietsers, al jarenlang.
Er moet NU actie worden genomen om een veilige fiets- en wandelvoorziening in en rond Sint Pancras te crexebren. Als er bijvoorbeeld stelconplaten worden gelegd van de Twuyvermolen over de dijk naar Broek op Langedijk is er een veilige voorlopige voorziening gemaakt.
(Dhr. SV, Sint Pancras, 02-06-2006.)


Een week later op Dinsdag 6 juni 2006 verscheen het volgende bericht in het NHD:

14-jarige zes dagen na ongeluk overleden

ALKMAAR – De 14-jarige jongen uit Zuid-Scharwoude, die vorige week woensdag zwaar gewond raakte bij een verkeersongeluk, is dinsdag in het ziekenhuis overleden.

De jongen reed op de fiets samen met een 15-jarige vriend over de Vronermeerweg in Broek op Langedijk waar ze van achter werden aangereden door een auto. De 15-jarige jongen raakte ook gewond, maar hij maakt het lichamelijk goed. Geestelijk gaat het slecht met hem, aldus een woordvoerder van de politie.

Na het incident was direct duidelijk dat de jongen van 14 zeer ernstig gewond was. Zo ernstig dat hij dinsdag, zes dagen na het ongeluk, overleed.

De bestuurder van de auto, een 29-jarige Alkmaarder, zit nog vast. In zijn auto werden drugs aangetroffen. Van hem is bloed afgenomen om te onderzoeken of hij alcohol had gebruikt. De uitslag van de test was dinsdag niet bij de politie bekend.


Toelichting Fietsersbond:
Het is vreselijk wat hier is gebeurd. Helaas zat iets dergelijks er aan te komen. Op de Vronermeerweg wordt enorm hard gereden. De weg functioneert als verlengde Westelijk randweg en er mag nog altijd 80km/h gereden worden. Daar is deze smalle landweg ongeschikt voor.

Op aandringen van onder andere de Fietsersbond is de snelheid op de Vronermeerweg verlaagd naar 60km/h.

Tot en met 2006 functioneerde de Vronermeerweg als sluiproute tussen Alkmaar en Broek op Langedijk / Zuid-Scharwoude. Met reed toen via de Zeswielen – Herenweg – Kruissloot – Vronermeerweg – Nauertogt, om zo de lastige verkeerslichten op de N245 te omzeilen. Daar is verandering in gekomen door de verzinkbare paal in de Herenweg tussen Sint Pancras en Oudorp.

Rond en na die tijd kwam de Helling als aansluiting op de N245 beschikbaar. Deze aansluiting wordt gebruikt om Sint Pancras Noord een goede ontsluiting te geven op de N245. Helaas vond een groter deel van de automobilistem dit ook een slimme oplossing om vanaf de N245 via de Helling de Vronermeerweg te nemen naar de Nauertogt. Op die manier worden de verkeerslichten op de kruising Nauertogt-N245 ontweken.

Bij elkaar is het dus niet rustiger geworden op de Vronermeerweg tussen het Daalmeerpad en de Nauertogt. Voor (school-)fietsers dient dit noordelijke stuk van de Vronermeereg om van de Nauertogt (met fietspad) via het Daalmeerpad-fietstunneltje onder de N245 naar het Molentochtpad in Alkmaar-Noord te komen. Aan en in het verlengde van het Molentochtpad liggen een aantal scholen voor vervolgonderwijs.

Het Daalmeerpadtunneltje is veel lastiger te bereiken via de Twuyverweg en al helemaal niet via het Stelconplaten-idee van de briefschrijver uit Sint Pancras.

De fietsersbond heeft deze linke situatie op de Vronermeerweg en bij de Nauertogtoversteek een eind-2005 gemeld bij de gemeente Langedijk en in de klankbordgroep voor de Uitbreiding van het Geestmerambacht. Want ook daar wil men dit stuk Vronermeerweg gebruiken als fietsvoorziening tussen het Geestmerambacht en het toekomstige natuurgebied ten noorden van Sint Pancras.

Inmiddels (September-2009) heeft de gemeente een oplossing bedacht met een dosseerpaal. Die oplossing kan pas in April-2010 worden uitgevoerd. Dit heeft te maken met de herinrichting van de Twuyverweg die tot eind-2009 zal duren. In die tijd functioneert de Vronermeerweg als alternatieve noordelijke ontsluiting van Sint Pancras.

Advertenties

Geplaatst op 2006-06-08, in Langedijk en getagd als , , . Markeer de permalink als favoriet. 4 reacties.

  1. r. gunters

    de paal is nu gezet.
    vreselijk lang moeten wachtentot ik door kon rijden.
    vind het een domme beslissing .
    bij elke auto die door kan staat de stoplichten bijna 10 min op rood.
    de weg kan beter helemaal afgelsoten worden of een flitspaal is ook een optie.
    maar die paal in de weg is absoluut onzin!! en zonde van het geld!!!!!!!!!!!!!!

  2. @R. Gunters; Inmiddels heb ik ook de ‘werking’ van de doseerpaal uitvoerig bekeken. Er staat dat automobilisten 30 seconde moeten wachten. Als dat waar is dan heeft de paal niet zoveel nut, aangezien het wachten voor de verkeerslichten op de N245 70 seconde kan bedragen.

    Maar het blijkt zo niet te werken. De 30 seconde is per auto. Maar als er veel auto’s staan, dan meet ik zelfs 80 seconde per auto. De logica voor eerst-komt eerst-maalt lijkt er niet in te zitten.

    Het zou een uiterst slim programma kunnen zijn om de automobilisten optimaal te irriteren. Maar er kan ook van alles mis zijn met de software of met de detectie van auto’s. In dat geval moet u bij de gemeente zijn die deze oplossing heeft bedacht.

    Zelf heb ik mijn twijfels over het effect. De automobilisten richting Broek op Langedijk raken nu zo gexefrriteerd, dat na de paal het gaspedaal een stuk dieper wordt ingetrapt. Ik kreeg er 1 vlak langs mijn oren die tegen de 100km/h reed.

    Ook gaven de kerende auto’s overlast bij het Daalmeerpad. Dat kunnen kinderziektes zijn en mogelijk moeten we de gewenning nog even afwachten. Nmm is het wel zinnig om duidelijkere borden te plaatsen bij de Helling en langs de Nauertogt.

  3. De doseerinstallatie werkt perfect hoor.
    Alle sluipverkeer pakt nu de Bovenweg door Sint Pancras en is een nachtmerrie geworden niet alleen voor de bewoners maar ook voor de grote aantallen fietsers.
    Het plaatsen van de doseerinstallatie is een grote blunder , een besluit genomen in paniek.
    De Vronermeerweg legt er splinternieuw maar ongebruikt bij, zinloze geldverspilling dus

  4. @G. Slort: Voor kritiek moet u bij de gemeente Langedijk zijn. Als Fietsersbond pleiten we ervoor dat fietsers veilig kunnen fietsen. Dat geldt voor de Vronermeerweg, maar ook voor bijvoorbeeld de Bovenweg, Benedenweg en Twuyverweg. De oplossing met de dosseerpaal is door de gemeente bedacht en uitgevoerd. Ook wij hebben daar onze bedenkingen over.

    Na het plaatsen van de Herenwegpaal kwam het meeste sluipverkeer vanaf de N245 via de Helling over de Vroneremeerweg richting Broek op Langedijk, Noord- en Zuid-Scharwoude (en vise versa). Het lijkt ons vreemd dat deze ‘klungels’ nu via de Helling de Benedenweg en Twuyverweg gaan pakken. Dat duurt toch echt langer dan het volgen van de N245 en de Nauertogt. Als dit zo is, dan moet er een verkeerstoename op de Benedenweg zijn en die hebben wij nog niet waargenomen.

    Het punt is wel onder de aandacht gebracht bij de gemeente.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s