Omvalcamera’s
Hieronder een artikel uit de het Noord-Hollands Dagblad van 20 oktober 2007 geschreven door Hans Brandsma. Sindsdien hebben de burgemeesters van Schermer, Alkmaar en Heerhugowaard geen enkele vordering gemaakt.
Op 5 maart 2011 heeft de Nationale Ombudsman de Omvalbewoners in het gelijk gesteld. Zie hier.
Aanvullingen en een paar foto’s staan onder het artikel.
‘Camera in tunnels onder N242’ ALKMAAR – Ook Fietsersbond Alkmaar en omstreken komt in het geweer tegen het besluit om geen beveiligings-camera’s op te hangen in de tunneltjes onder de N242. “Wij zijn het roerend eens met de kritiek dat de provincie zich niet aan de gemaakte afspraken heeft gehouden”, zegt voorzitter Piet van de Linden. |
De provincie liet op 10 oktober wetendat de toegezegde camera-bewaking in de tunneltjes bij de Omval, Leeghwaterbrug en het Nollencircuit er niet zou kunnen komen omdat er geen geld meer voor was. “Zeer kwalijk”, vindt Van der Linden. “Camera’s worden steeds goedkoper en beter en wij zien niet in dat juist hierop bezuinigd moet worden.” Knik Van de Linden denkt dat de provincie pas anderhalf jaar geleden heeft ingezien dat er een ontwerpfout gemaakt is bij het Nollencircuit. “De belangrijke en drukke fietsverbinding tussen de Middenweg en de Nollenbrug was vergeten. Om dat goed te makenis een tunneltje beloofd dat ruim 300 meter ten noorden van het Nollencircuit onder de N232 door gaat. Andere opties waren volgens de provincie niet meer mogelijk.” Met pijn in het hart heeft de Fietsersbond daarmee ingestemd. “Wat dat betreft hebben we ons steeds constructief opgesteld”, vindt Van der Linden. “Helaas komt deze tunnel ver van de bewoonde wereldte liggen wat de sociale veiligheid niet ten goede komt. Dus ook hier is camerabewaking noodzaak.” Ook het halve klaverblad bij het Nollencircuit leidt nog steeds tot gefronste wenkbrouwen bij de Fietsersbond. “We snappen niet waarom ons idee van een fietsviaducttussen de Nollenweg en het zuideinde van de Middenweg niet wordt uitgevoerd. er is voldoende ruimte en voor de fietsers veel korter en veiliger”, doceert Van der Linden.” “We zitten ook met de tegenstrijdige berichten van de provincie als het om geld voor de fietsvoorzieningen gaat. De provincie geeft hoge subsidies voor fietstunneltjes en klaagt eem half jaar eerder – bij mode van fractievoorzitters – dat dit geld niet opgehaald wordt door de gemeentes. Er moet een aanjaagteam komen om dit te bevorderen. Is het niet beter dat de provincie met haar eigen projecten het goede voorbeeld geeft en geld uitgeeft om het fietsgebruik positief te bexefnv;oeden?” Fietsverbinding |
Aanvullingen van de Fietsersbond
Dit is een van de vele verhalen die in de krant en op RTV-NH zijn gekomen. Nu bijna 3 jaar later is alles nog bij het oude. In de Omvaltunnel hangt nog steeds geen camera en de spiegel (die vanuit de tunnel niet goed zichtbaar was) was na een paar maanden al weg. De binnenbocht is echter zo krap dat fietsers terug moeten naar 7,5 km/h om de bocht te kunnen nemen. Met zo’n lage snelheid van je zo ongeveer om.
Fietsers en bromfietsers doen dat dan ook niet. Ze gaan eerst naar de linker helft voor ze de bocht rechtsaf nemen, en komen na de bocht weer op de linkerhelft uit. Uit de tegenrichting wordt vaak de buitenbocht afgesneden om snelheid te kunnen houden. Erg link als deze fietsers en bromfietsers elkaar tegenkomen. Een spiegel is dan echt minimaal, en zo’n spiegel moet aan weerszijde goed te gebruiken zijn.
De camerabewaking is in eerste instantie bedacht door de bewoners van het buurtschap Omval. Wij zijn het met zo’n oplossing eens, maar het liefst hadden we een fietstunnel gehad waar zo’n camera niet nodig is. De provincie heeft als een van de tegenargumenten: ‘Als we hier een camera plaatsen, dan moeten we zo direct overal camera’s plaatsen.’ En dat is niet waar.
De vraag om een camera heeft alles te maken met de verkeerd-ontworpen haakse fietstunnel. In de gemeente Alkmaar liggen 20 fietstunnels en die zijn allemaal netjes gestrekt en ruim aangelegd zoals het hoort. Dus je kan met een noodgang door de tunnel en hebt goed zicht op de uitgang. De provincie vond het nodig om hier van af te wijken met een tunnel die 1 meter smaller is dan Alkmaarse tunneltjes en die voorzien is van een onoverzichtelijke haakse bocht in de diepte. Wij staan duidelijk niet te springen om dit soort zwakke oplossingen. Om dat enigsinds acceptable te maken zijn goede spiegels en camera-bewaking nodig.
Daarbij houden we ons hart vast voor de toegezegde fietstunnel 300 meter ten noorden van het Nollencircuit. Want wederom stelt de provincie hier een fietstunnel met vrijwel haakse bocht voor. En die komt nog meer in ‘the middel of nowhere’ en deze bocht komt ook onderin de tunnel. We hebben in 2010 begrepen dat deze tunnel nog eens 1,5 meter smaller wordt dan de tunnel bij de Omval. Die tunnel is er nog steeds niet en de provincie kan nog steeds naar ons inzicht de situatie daar een stuk gunstiger voor de fietsers oplossen. We zullen ze daar goed bij helpen.
Geplaatst op 2007-06-25, in Alkmaar, Heerhugowaard, Schermer/De Rijp en getagd als Cameratoezicht, Haakse fietstunnel, Omval. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.
Een reactie plaatsen
Comments 0