Friesebrug Afwerking

ALKMAAR – Midden-2009 was de ombouw van de Friesebrug gereed en open voor al het verkeer. De verkeerslichten lijken het goed te doen. Toch waren we een half jaar terug niet blij dat de fietsers vanaf de nieuwe 2de Friesebrug richting noord voorrang moetsen verlenen aan het afslaande autoverkeer richting Schermer:

Deze oversteek was erg lastig te doen vanwege het grote autoverkeersaanbod. Opstelruimte voor wachtende fietsers was er nauwelijks, dus hadden ook fietsers die rechtsaf richting Schermer of Oudorp gingen hier behoorlijk last van.

Deze verslechtering is ontstaan na inspraak. Oorsponkelijk was deze afslag alleen voor bussen en dat moest te doen zijn. Toen het ons bekend werd dat de fietsers hier ook voor afslaande auto’s moesten wachten hebben we aan de bel getrokken. Aanvankelijk werd daar in de afgelopen jaren niets meegedaan. Maar toen het eenmaal zover was lukte het ons om de gemeente te overtuigen van deze fout.

Het duurde nog een maand of 8, maar in April-2010 is de voorrangssituatie gewijzigd en voor de fietsers een stuk gunstiger geworden. Zie hier.

Tijdelijke Situaties
Gelukkig is dit na 2 jaar achter de rug. Het is een wonder dat het bij een paar kleine aanrijdingen en flink wat noodstoppen is gebleven. Dat de bus tijdens de ombouw alle ruimte kreeg, daar konden we best mee leven. Maar dat de sluiproute Vondelstraat-Bierkade-Friesebrug-Frieseweg-Zeswielen-Schinkelwaard vrijwel geen hinder heeft gehad, was zeer sluipverkeervriendelijk en vooral erg fietsonvriendelijk. Op een 5-tal plaatsen waren er voor de fietsers linke en bijna ondoenlijke oversteken en was het uiterst krap. Veel fietsers zijn dan ook uitgeweken richting Ringersbrug en Bierkadepontje.

Dat het voor de overgebleven fietsers nog te doen was had alles te maken met de auto- en bus-chauffeurs die regelmatig de fietsers voorrang gaven op plekken waar fietsers geen voorrang hadden. (filmpje RTV-NH) Die honderden chauffeurs krijgen van ons een dikke pluim. Maar het is erg dat je als fietser aan aan deze goodwill overgeleverd was, omdat de gemeente het liet afweten.

Verkeerslichten
Rond de Friesebruggen draait inmiddels de verkeerslicht-installatie en die lijkt het goed te doen. De wachttijden zijn kort en de detectielussen in de fietspaden reageren goed. De lichten voor fietsers die vanaf de Noorderkade de brug over willen duren lang. Zij kunnen beter een stukje doorfietsen en de trap nemen, dat scheelt gemiddeld 40 seconde in reistijd. Je moet dan wel de fiets optillen, want langs deze trap is (nog) geen fietsgoot.

Opstelruimte
Nu de fietsers door kunnen fietsen richting noord is ook het opstelprobleem op de foto bovenin verdwenen.

Aan de zuidwest-kant is nog wel het opstelprobleem:

Hier staan de wachtende fietsers richting Bierkade de fietsers richting Waagplein in de weg. Hier is ook duidelijk meer opstelruimte nodig. De Friesebrug is nu eenmaal een drukke fietsroute en dat moet de gemeente bekend zijn.

In het algemeen zijn de fietspaden van 2,2 meter te minimaal voor het grote aanbod van fietsers. Richtlijnen schrijven voor een dergelijke intesiteit 3,5 meter voor. En zeker bij de ingang van het fietspad naar de brug vanaf de Frieseweg is meer ruimte nodig. Met de huidige inrichting komen fietsers hier niet goed weg en zullen ze de rijbaan naar de Friesebrug blokkeren. Dat is op z’n minst ongunstig voor de bussen richting station.

Aansluiting Frieseweg
Bij de aansluiting met de Frieseweg moeten we ook nog zien of dit goed gaat. Hier is een hoofdstroom fietsers vanaf de Frieseweg richting Friesebrug, die in conflict komt met de fietsers tussen Overstad en Oudorp(erpolder). Deze laatste groep moet goed uitkijken om heelhuids dit punt (inclussief het autoverkeer op de Frieseweg) te passeren, om zo via de Ooievaarstraat en het naamloze fietspadje naar de Maasstraat te komen.

Halve Meter
Na veel aandringen van de Fietsersbond ‘kregen’ we een halve meter om zo het te smalle fietspad op de oude brug te kunnen verbreden. Tekeningen kregen we nooit te zien. Tot een maand terug wisten we dan ook niet hoe dit er uit ging zien en of het ook netto een halve meter was.

Het resultaat van deze extra 200.000 euro is niet meer dan een 6min waard. Het fietspad is er nu 2,3 meter breed, maar er is geen enkele schrikruimte tussen de grote bussen en de fietsers. Daarbij is de situatie van de enge rand aan de linkerkant gebleven. In de praktijk houdt dit in dat de linker 40 cm bijna niet gebruikt wordt en het fietspad dus netto 1,9 meter breed is. Voor de dikste fietsstroom door Alkmaar is dit echt te krap.

Toch hadden de fietsers in het afgelopen half jaar weinig reden tot schrikken. De busbaan ligt er tot nu toe leeg bij. Bussen willen hem niet gebruiken en staan een baan verder tussen het autoverkeer naar de Karperton. Schijnbaar gaat dat ook prima en is de busbaan nergens voor nodig. Dit voorzagen we al een paar jaar terug en we hebben toen aangedrongen om het fietspad breder te maken ten kostte van de busbaan. Dat had 200.000 euro bespaard en veel meer voor de fietsers opgeleverd.

Voorlopige Conclussie
We zijn blij dat de linke situaties tijdens de ombouw achter de rug zijn. We zijn ook blij voor de bussen en automobilisten die erg veel opgeschoten zijn met vooral het viaduct over de Randerdijk. Sinds April-2010 zijn we ook blijer dat de fietsers vanaf de Friesebrug richting noord voorrang hebben. De verkeerslichten zijn voor de fietsers per saldo een achteruitgang. Zo hadden fietsers vanaf de Kanaalkade richting brug voorrang op de Wageweg en nu mogen zij daar voor een verkeerslicht wachten. Dat effect is nog veel erger voor de fietsers die van Overstad naar de Bierkade willen.

Advertenties

Geplaatst op 2009-07-01, in Alkmaar en getagd als , . Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s