Fietsdossier Schoorldam-Koedijk (N504)

SCHOORLDAM – Ruim 7 jaar hebben we hier een fietsdossier bijgehouden over het ontbrekende stukje fietspad langs de N504 tussen Schoorldam-Oost en Koedijk. Sinds Mei-2012 is dit fietspad er eindelijk en is dit dossier wat ons betreft gesloten

Zie 2012-05-16: N504 Fietspad Schoorldam Gereed


Hieronder de situatie van 2007 en eerder. Na midden-2006 werd het stil en gebeurde er niets meer. Dat wil zeggen de inwoners van Warmenhuizen waren het zat na weer een ongeluk en hebben zij de politie effectief aan het werk gezet. Dat hielp. Zie:
27-07-2009 Achteroprijding op N504 en
21-10-2009 Politie dweilt op N504

Eind-September 2010 was de klap veel groter, wat heel wat partijen opnieuw activeerden. Er moet nu echt iets gebeuren. Zie:
04-10-2010 Fietser gedood op N504 en
08-12-2010 Snel een Fietspad langs N504!
14-02-2011 N504 Versmallingen

De situatie voor 2007:

SCHOORLDAM-OOST – De gemeente Harenkarspel heeft in mei-2006 een fietspad in het verlengde van de Molenweg naar de Kanaalweg aangelegd. Deze oplossing had de gemeente in Juni-2005 voorgesteld, om de veiligheid voor de (school-)fietsers tussen Warmenhuizen en Alkmaar te verbeteren.

Bij deze aanpak hoort ook de aanleg van een stukje fietspad vanaf de Huiskebuurtweg naar Koedijk langs de N504. Volgens de gemeente is er overeenstemming met de Provincie die dit stukje fietspad gaat aanleggen. Vooralsnog is de Provincie nog steeds niet gestart met haar kleine stukje langs de N504.

Het is een groot gemis dat nog steeds het fietspad langs de N504 tussen Schoorldam en Koedijk ontbreekt. Dit pad (een project van de Provincie) staat al heel lang op diverse agenda’s (Gemeente, HAL, Provincie en Fietsersbond). De N504 is inmiddels stukken drukker geworden, o.a. door auto-woonwerk-verkeer tussen Heerhugowaard, Langedijk en Den Helder.

Tussen de N245 en de Kanaaldijk / Westfriesedijk is het een 2-baans 80km/h autoweg, waar geen fietsers op mogen. Langs het Noord-Hollands Kanaal moet deze weg echter wel gedeeld worden met fietsers. Het betreft dan vooral scholieren en woonwerk-fietsers die tussen Warmenhuizen en Alkmaar fietsen. Daarnaast ligt dit stuk weg ook tussen de Schoorlse Duinen en het Geestmerambacht. Twee populaire recreatie-gebieden, die door Langedijkers, Bergenaren en Harenkarspelers goed gebruikt worden. Voor hen is dit vervelende stukje N504 bij Schoorldam onvermijdelijk.

Eind-2004 is de maximum-snelheid op dit stuk N504 langs het NH-Kanaal aangepast naar 60km/h. Dat was een prima zaak, die inmiddels niet meer fuctioneert. Er wordt weer gewoon 80 tot 90 km/h rakelings langs de fietsers gescheurd. Een echte oplossing is een goed fietspad, waar dus behoorlijk haast bij is.

Hieronder eerdere verhalen uit de krant. Het landkaartje is door ons zelf gemaakt. de letters “WP” geven het fietspad aan zoals de Provincie die in 2006 aangelegd wil hebben. Daarbij gaat het om een rotonde in de kruising Kanaalweg met N504 (Westfriesedijk). Het stuk N504 binnen de bebouwde kom gaat van 50 naar 30km/h en krijgt een inrichting die daarbij hoort. Vanaf daar komt een stuk vrijliggend fietspad aan de oostkant van de N504 tot aan Koedijk (gemeente Langedijk). Verder is het de bedoeling om het padje langs het NH-Kanaal (Kanaalkade), dat achter de huizen van Schoorldam om loopt, zo’n 100 meter door te trekken tot het einde van de bebouwde kom. Daar komt dan een veilige fietsoversteek.

Op het kaartje staat ook het nieuwe stukje fietspad “KP”, dat inmiddels is aangelegd. Vanaf dit pad is goed verder te fietsen via de Molenweg en Huiskebuurtweg naar Koedijk. Deze Molenroute (“MR”) werd al veel gebruikt door ervaren fietsers, die daar vanuit Warmenhuizen komen via de Dergmeerweg en de Rekerkoogweg. Die route naar het centrum van Warmenhuizen is zelfs 400 meter korter dan via Schoorldam.

In het NHD-artikel van 14 september 2004 miste een oplossing voor het stuk tussen de Huiskebuurtweg en Koedijk. Navraag bij de gemeente Harenkarspel leerde dat bij het plan in het artikel, het absoluut de bedoeling is dat het laatste stukje fietspad langs de N504 tussen de Huiskebuurtweg en de Provinciale weg (Koedijk) er wel moet komen. Zonder deze voorziening moeten fietsers uit Warmenhuizen bij de Huiskebuurtweg de N504 oversteken en dat is niet alleen onveilig maar bij drukte ook vaak ondoenlijk. Dat stukje fietspad kan meteen al voordeel opleveren voor de route via de Rekerkoogweg en de Diepsmeerweg. Deze route werkt nu goed in noordelijke richting. Met het nieuwe stukje fietspad langs de N504 tot de Huiskebuurtweg gaat die route ook goed functioneren in zuidelijke richting. Kortom meteen die 500 meter aanleggen!

Omdat het allemaal zo lang duurt, denken we als fietsers ook verder. Zo lijkt het ons verstandig dat de Provincie niet alleen een fietspad langs de N504 aanlegt, maar dat pad ook via een fietstunnel onder de N504 door laat gaan richting Koedijk en het Geestmerambacht. Dit heeft 2 voordelen. Het lost de overgang tussen het nieuwe fietspad en de fietsstroken in Koedijk goed op en de N504 krijgt voorrang op de Kanaaldijk. Met dat laatste wordt de Kanaaldijk als sluiproute voor auto’s tussen Alkmaar en Warmenhuizen minder aantrekkelijk. En dat is weer gunstiger voor de fietsers die de Kanaaldijk moeten nemen.

Samen met de regionale Fietsersbond Noord-Holland-Noord (Schagen) volgen we de ontwikkelingen op de fiets!

.


Uit het NHD van Donderdag 16 Juni 2005.

Veilig fietspad naar Alkmaar voor jeugd

TUITJENHORN – Alle politieke partijen van Harenkarspel stemmen in met het plan om een fietsroute aan te leggen voor scholieren. Dit fietspad moet zorgen voor meer veiligheid voor de schoolgaande jeugd op hun weg naar Alkmaar.

Het fietspad komt tussen de Kanaalwegen de Molenweg, ten zuiden van Warmenhuizen. Wethouder P Hoogenbosch maakte bekend dat de provincie Noord-Holland 90% van de (geraamde) kosten van 263.000 euro voor haar rekening wil nemen.

Al jaren is er sprake van een gevaarlijke situatie voor de schoolgaande jeugd die op de fiets vanuit Harenkarspel via Schoorldam en Koedijk naar Alkmaar gaat. De scholieren moeten nu via de Kanaalweg en op de drukke N504 fietsen.

Goedkoop maar veilig
Het fietspad zal volgens de wethouder ‘goedkoop maar veilig worden aangelegd’. Wel moet de Provincie het deel van het traject na het nieuwe fietspad nog aanpassen om de hele scholierenroute veilig te maken.


Uit het NHD van Dinsdag 14 September 2004.

Gemeente wil snel oplossing
voor gevaarlijke scholierenroute

WARMENHUIZEN/SCHOORLDAM – Wethouder P. Hoogenbosch van Harenkarspel wil snel beginnen met de aanleg van een fietspad tussen de Kanaalweg en de Molenweg aan de zuidkant van Warmenhuizen. Hierdoor moet de route van scholieren richting Alkmaar een stuk veiliger worden.

Honderden scholieren uit Harenkarspel fietsen iedere dag langs het drukke kruispunt bij Schoorldam en langs de N9 of over de Kanaaldijk. De provincie heeft al eerder aangekondigd deze onveilige situatie aan te willen pakken, maar doet daar volgens de wethouder te weinig aan. Daarom vindt hij dat de gemeente zelf maar aan de slag moet.

Onlangs kreeg Harenkarspel informatie van de provincie waaruit bleek dat bet project in Haarlem al weer 8 maanden vertraagd is. De Provincie wil een fietspad vanaf Schoorldam tot aan Alkmaar aanleggen. Maar met de grondaankopen voor dat project is nog geen begin gemaakt. Daarom verwacht Hoogenbosch dat er zeker nog een jaar niets gaat gebeuren.

De wethouder komt nu met een alternatief plan, waardoor in ieder geval de onveilige kruising bij Schoorldam door de scholieren kan worden vermeden. Hoogenbosch wil een fietspad langs de Kanaalweg doortrekken richting de Molenweg. “Daarmee lossen we niet alle problemen van de scholierenroute op, maar voorkomen we wel dat de kinderen langs het gevaarlijke kruispunt in Schoorldam moeten.”

Vorige week is Hoogenbosch in Haarlem met ambtenaren van de provincie gaan praten over deze gedeeltelijke oplossing. “De provincie wil een fietspad aanleggen van Schoorldam naar Alkmaar. Dat zou er in 2006 moeten zijn maar ik heb begrepen dat de onderhandelingen over de grond nog moeten beginnen. Dus ga ik er vanuit dat het niet voor 2007, 2008 voor elkaar is. En dat vinden wij te lang duren. Het is echt een erg gevaarlijk punt. Daarom ben ik gaan praten over deze tussen-oplossing.”

Volgens de wethouder vinden de ambtenaren van de provincie het voorstel een goed idee, al zeggen ze er wel bij dat het een project van de gemeente is. De aanleg van het fietspad zou naar schatting circa 200.000 euro moeten kosten, een bedrag dat de noodlijdende gemeente niet direct voorhanden heeft. Hoogenbosch: “Gelukkig hebben de ambtenaren toegezegd zich in Haarlem sterk te willen maken voor een provinciale subsidie van 70%”


Advertenties

Geplaatst op 2009-09-09, in Harenkarspel, Langedijk. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s