Twuyverweg-Bajonet

SINT PANCRAS – Sinds begin deze maand is de Twuyverweg weer open. Er moeten nog wat afwerkzaamheden verricht worden, maar daar hebben de fietser geen last meer van.

De herinrichting van de Twuyverweg bleek een behoorlijk klus te zijn. Het stuk tussen de Twuyvermolen en de Witte Kerk werd diep weggegraven, waardoor zelfs fietsers en voetgangers er niet meer langs konden. Gelukkig waren er wel goede (fiets-)omleidingsroutes door de nieuwe wijk Twuyverhoek.

Tussen de Witte Kerk en de Twuyvermolen is de Twuyverweg 30km gemaakt en voorzien van fietsstroken. Dat is zeker geen overbodige luxe voor de belangrijkste fietsverbinding tussen Sint Pancras en Broek op Langedijk. Bij de kruising Twuyverweg-Spanjaardsdam-Koningsspil is een zogenaamde ‘bajonet’ bedacht. Een soort plateau met slinger om de snelheid te remmen.

Zo’n 3 jaar eerder is de Fietsersbond over deze oplossing geraadpleegd en zagen we het wel zitten. Andere oplossingen als een minirotonde wilde niet lukken omdat hier ook de lijnbus 10 langs moet. Nu het er ligt is het afwachten hoe automobilisten er mee omgaan. Houden ze zich aan de 30km en vergt het sturen niet teveel aandacht waardoor medeweggebruikers als fietsers daar last van kunnen krijgen?

Nu dit allemaal gereed is ziet het 50km-deel van de Twuyverweg tussen de Molen en Broek op Langedijk (landkaart) er helemaal niet meer uit. Hier waren al de diepste kuilen en die lijken nu nog dieper te zijn geworden. Dit kuilige stuk had al 20 jaar terug opgeknapt moeten worden. Wat ons betreft ligt het voor de hand om de 30km-inrichting met fietsstroken door te trekken tot waar het fietspad langs de Westelijke Randweg begint.

Dit stukje is maar 500 meter en daarop is met 20km/h meer hooguit 24 seconde tijdwinst te behalen. In het laatste verkeersberaad heeft de gemeente een ontwerp getoond voor een vrijliggend fietspad aan de oostkant van dit wegdeel. Daar werd positief op gereageerd. Als Fietsersbond zouden we daar ook voor moeten zijn. Toch hebben we bedenkingen en gaan we (de consequencies van) deze oplossing beter bestuderen.

Zo kan dit fietspad, door een nieuwe brug over een breed stuk water aan de noordkant, wel eens heel erg duur worden. Automobilisten krijgen door deze oplossing meer ruimte op dit deel van de Twuyverweg. Moedigt dit niet autoverkeer tussen Sint Pancras en de N242 door de dorpskern van Broek op Langedijk aan? En zou het niet beter zijn als deze automobilisten via een verbeterde en gunstigere Spanjaardsdam meer voor de N245 en de omgelegde Westelijke Randweg kiezen? Bij de Twuyvermolen moet het 2-richtingen fietspad weer terug naar de fietsstroken langs de Twuyverweg. Uiteindelijk willen de fietsers toch bij de Witte Kerk uitkomen. En zijn die 24 seconde winst voor auto’s en bussen deze ‘oplossing’ wel waard?

Advertenties

Geplaatst op 2009-11-18, in Langedijk en getagd als , . Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s