Meer controles in bebouwde kom

Van de politie NHN-website.
van maandag 15 februari 2010.

Met vorig jaar meer dan 600 verkeersslachtoffers en elk jaar meer ongevallen, is Noord-Holland Noord een beruchte verkeersregio. Vooral de 50 km-wegen waar auto’s en fietsers de straat ‘delen’, blijken gevaarlijk. Dat is vaak binnen de bebouwde kom, waar dan ook bijna de helft van de ongevallen plaatsvindt. Nieuwe wegen en meer snelheidscontroles moeten het tij keren.

“Het provinciale wegennet is verouderd”, stelt Eric Lakenman, verkeersadviseur van de politie Noord-Holland Noord. “We hebben in vergelijk met andere provincies veel wegen waar fietsers, voetgangers en auto’s de weg moeten delen. Het gaat dan vooral om 50 km-wegen, binnen de bebouwde kom. Die combi x96 van snelle auto’s en trage (brom)fietsers en voetgangers x96 maakt het gevaarlijk. Dat geldt bijvoorbeeld voor wegen waar de fietsstroken op het wegvlak zitten. Op wegen waar fietspaden wel gescheiden zijn van het autoverkeer, merken we dat er minder ongelukken met letsel gebeuren.”

10 km tussen leven en dood
Met dat in het achterhoofd is het belangrijk dat weggebruikers zich aan de snelheid houden. Te snel rijden is gewoon te gevaarlijk. Tien kilometer per uur harder maakt al het verschil tussen gewond raken of verongelukken. Zo komt bij een ongeval met 35 km/h 5 procent van de voetgangers of fietsers om het leven. Bij 48 km/h is dat al 45%. De politie gaat dit jaar dan ook strenger controleren op snelheid op 50 km-wegen om het aantal verkeersslachtoffers terug te brengen.

Driemaal winst
Ook is aanpassing van het wegennet nodig, weet Lakenman. Een taak voor de gemeentes, de provincie en het hoogheemraadschap, waarbij de politie advies geeft. “Nauw contact met deze wegbeheerders is essentixebel, omdat de inrichting van de weg een zeer belangrijke factor is. Als politie gaan we gerichter te werk. Voor ons is er op drie gebieden ‘winst’ mogelijk: snelheid op 50 km-wegen; rijden onder invloed; en bromfietsen. Voor die laatste is het invoeren van het bromfietsrijbewijs een goede maatregel, terwijl we natuurlijk ook doorgaan met alcoholcontroles. Autobestuurders blijken die controles ook te waarderen. Ze zien het belang ervan en het maakt ze weer eens bewust van hun eigen gedrag.”


Aanvulling Fietsersbond:
We zijn blij met deze insteek van de regionale politie. Als Fietsersbond werken we nauw samen met de gemeentes in de regio voor een betere inrichting van wegen. Als het kan vrijliggende fietspaden. Maar daar is niet altijd ruimte voor. Fietsstroken kunnen ook goed werken, maar dan moeten die wel minimaal 1,8 meter breed zijn. En als dat allemaal niet gaat, dan pleiten we voor een 30km-inrichting of een zogenaamde fietsstraat waarbij automobilisten te gast zijn.

Daarbij hangt het wel af van het fietsersaanbod. Voor hordes fietsen per dag is een verbetering beter te realiseren dan voor plaatsen waar maar af en toe een fiets komt.

Op dit moment wordt in Alkmaar de Koelmalaan opgeknapt, waarbij het ook voor de fietsers beter moet worden. De rijbanen worden hier gescheiden zoals op de aansluitende Willem de Zwijgerlaan het geval is. Dit zorgt voor een betere oversteekbaarheid, maar ook voor passeerproblemen van de ambulances die hier vaak rijden. Dus komen er fietsstroken (en geen vrijliggende fietspaden), die als uitwijkstroken dienst kunnen doen.

In Alkmaar en omgeving zijn meer wegen die aangepakt moeten worden zoals de Westerweg tussen de Bergerhoutrotonde en de Kalkovenweg. 50km/h is hier erg snel, vooral omdat het zuidelijke deel tussen de huizen erg krap is. Daarbij is het een belangrijke en drukke fietsroute. De Heiloxebrdijk, die als toerit van de XL-AH dienstdoet is ook nog altijd 50km/h en heeft geen enkele fietsvoorziening. Dat terwijl winkelen per fiets in Alkmaar zeer populair is door de compacte stadsvorm.

En dan is er nog de Zeswielen waar al jaren aan een oplossing gewerkt wordt. De Fietsersbond doet actief mee aan de gesprekken hierover. Het gaat dan niet alleen om het veiliger over of langs de Zeswielen te fietsen, maar ook de drukke fietsoversteek Frieseweg-Rekerdijk mag er wat ons betreft op vooruit gaan.

In Bergen-centrum is het de ddoorgaande weg (voorheen de N510) die ons zorgen baart. Het Plein en de Stationstraat mogen dan wel 30km/h zijn, maar veel automobilisten zien dat anders. In Langedijk is al jaren de Voorburggracht een probleem. Ook hier is de 30km-inrichting niet duidelijk en moet nog een zeer groot deel van de inrichting daarvoor plaatsvinden. De Bovenweg in Sint Pancras is voor de helft ‘Duurzaam Veilig’ ingericht. Zolang de zuidelijke helft nog niet aangepakt is, werkt het ook hier niet goed. Zo hoort verkeer van (fiets-)rechts voorrang te krijgen, maar de wet van de sterkste rechtdoorrijders is er nog steeds het gangbaarst.

In Heerhugowaard gaat het op dit gebied beter. Langs al hun hoofdwegen liggen fietspaden. En onlangs hebben zij hun landelijke buitengebied rond De Noord en Veenhuizen aangepakt.

Advertenties

Geplaatst op 2010-02-22, in Regio en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s