Snel een Fietspad langs N504!

SCHOORLDAM-OOST – De Fietsersbond heeft vandaag 8 december een dringende mail naar verkeersgedeputeerde Post gestuurd. Wij willen dat het fietspad langs het stukje N504 tussen Schoorldam en Koedijk zo snel mogelijk wordt aangelegd. De hernieuwde aanleiding was het laatste fatale ongeval eind September. Dat ongeval werd veroorzaakt door een dronken automobilist, maar ook de Provincie gaat wat ons betreft niet vrijuit.

Zij zijn verantwoordelijk voor dit stukje N-weg van maar 1,5km. Zij hebben in 2002 al vastgesteld dat dit een van de gevaarlijkste punten van Noord-Holland is en hadden in 2005 een plan gereed voor een vrijliggend fietspad. Daarbij werd gemeld dat het fietspad erg belangrijk is en er nog dit jaar zou komen. Met dit jaar werd 2005 bedoeld. Vervolgens bleef de Provincie het uitstellen en telkens bleef men zeggen dat het er toch echt volgend jaar gaat komen.

En ondanks dat er wederom een dodelijk fietsongeval op dit stukje rotweg is gevallen, hebben we geen vertrouwen in de Provincie. Want waarom zal er volgend jaar niet weer gezegd worden dat het er toch echt volgend jaar gaat komen? In November hebben we een gesprek gehad met de gemeente Harenkarspel, waar deze weg binnen valt. Zij zijn het roerend met ons eens en hebben ook een brief aan gedeputeerde Post gestuurd, om maar zo snel mogelijk het fietspad er te krijgen.

Geen fietsalternatieven
Voor de vele scholieren tussen Warmenhuizen en Alkmaar en voor veel fietsrecreanten tussen het Geestmerambacht en de Schoorlse Duinen zijn geen alternatieven. Fietsers zijn aangewezen op dit stukje N504, dat ingericht is voor 80km/h en waar dan ook die snelheid of harder wordt gereden. Tot een jaar of 3 terug waren er inwoners van Warmenhuizen die hun kinderen via het fietspad langs de N9 stuurden. Dat is flink omfietsen (2 tot 7km) en je hebt 4 extra verkeerslichten en 1 of 2 extra bruggen over het kanaal.

Maar ook die optie is verleden tijd. Het fietspad langs de N9 is opgeofferd voor een parallelweg. Daar mag 60km/h gereden worden, maar sluipverkeer tussen Alkmaar en Schoorl denkt daar duidelijk anders over. kortom lood om oud ijzer. Ook daar ben je je leven als fietser niet veilig.

Onverlicht
Provinciale wegen -zoals de N504- hebben geen verlichting. Dat is provinciaal beleid. Daarbij komt dat de koplampen van de auto’s aan de overkant van het kanaal goed te zien zijn. Zo goed, dat een fietsreflector of een goedwerkend achterlicht geen enkele indruk maakt op auto’s, die over de N504 in zuidelijke richting rijden. Dat is op te lossen door lantaarns langs de N504 te plaatsen, maar dan moet er ook afscherming komen tegen het strooilicht van de N9. Met een nieuw vrijliggend fietspad, zoals dat bedacht is aan de oostzijde van de N504, hoeft ook dat probleem niet meer opgelost te worden. We vinden het wel zo’n belangrijke fietsverbinding dat verlichting van het nieuwe fietspad absoluut gewenst is.

Hierboven een foto van hedenavand 17:15. Het is duidelijk te zien dat de verlichting langs de N504 ontbreekt tot de gemeentegrens met Langedijk. Vanaf daar gaat de N504 linksaf richting Noord-Scharwoude en loopt de weg langs het kanaal door als een goedverlichte 30km-weg met fietsstroken binnen de gemeentes Langedijk en Alkmaar. Deze gemeentes hebben al 10 jaar terug hun verantwoording genomen. Nu de provincie nog.

Hieronder de mail die we gestuurd hebben:

Onderwerp: FB-HK N504 Fietspad tussen Schoorldam en Koedijk met spoed aanleggen 

Geachte verkeersgedeputeerde mevrouw Post;

Op 30 september 2010 is een jongen van 18 jaar van zijn fiets gereden op de Westfriesedijk/N504 bij Schoorldam gemeente Harenkarspel. Dit fatale ongeluk is veroorzaakt door een automobilist met drank op en deze man wordt terecht vervolgd. De jongen fietste dit stuk vaak omdat zijn vriendin 100 meter verder langs deze weg woont. Hij is van achter aangereden. De automobilist heeft teveel rechts gehouden. De klap was zo groot dat de jongen in het naastgelegen Noord-Hollands Kanaal is gevonden. Hij wist dat dit een gevaarlijke weg is en zal dus goed hebben opgelet. Veel fietsers durven niet rond deze tijd alleen over dit stuk weg te fietsen. Scholieren gaan dan ook in groepen.

Het is treurig dat er nog zo’n jaren-70-situatie in Noord-Holland bestaat, een zeer drukke N-weg zonder fietspad. Als er een vrijliggend fietspad had gelegen, dan had hij hier een stuk ontspannender kunnen fietsen en had dit ongeluk niet plaats kunnen vinden.

De Fietsersbond Alkmaar en omstreken is benaderd door Hart van Nederland (SBS6), omdat zij een dossier over deze weg op onze website vonden. Sinds 2004 maken we ons druk over dit stukje N-weg tussen de bebouwde kom van Schoorldam gemeente Harenkarspel en de gemeentegrens met Langedijk (Koedijk). Deze 1,5km is ingericht als 80km/h-weg, maar is ook een belangrijke fietsroute voor scholieren tussen Warmenhuizen en Alkmaar en recreatief fietsverkeer tussen Schoorl (strand, duinen) en Langedijk (Geestmerambacht).

De provincie weet dat dit een gevaarlijke weg is. In het verleden zijn er veel ongelukken gebeurd, waaronder een aantal waarbij fietsers het leven lieten. De provincie heeft zelf dit wegdeel in 2002 op een lijst van de 20 meest gevaarlijke punten van Noord-Holland geplaatst. Vervolgens zijn er plannen ontwikkeld voor een vrijliggend fietspad. Dit fietspad staat in uw PMI (Provinciaal Meerjarenprogramma Infrastructuur) als N540-02 en is daarin al sinds 2005 te vinden met opmerkingen dat het medio-2005 aangelegd zal worden.

De Fietsersbond en de gemeente Harenkarspel hebben aangedrongen om de snelheid op deze weg terug te brengen naar 60km/h totdat het fietspad daadwerkelijk gerealiseerd is. De politie heeft hier erg veel controleerwerk in gestoken, omdat bewoners van Warmenhuizen zich (terecht) erg bezorgd maakten om hun schoolkinderen op dit stukje N-weg. Dat controleren hielp. Maar nu dat minder gebeurd neemt de snelheid weer toe tot 80 of sneller. De weg nodigt daartoe uit.Helaas werd het fietspad niet in 2005 gerealiseerd. Ook niet in 2006, 2007, 2008, 2009 en 2010. Telkens werd in de PMI de realisatiedatum met een jaar verhoogd en in de laatste staat dat het fietspad er in 2011 gaat komen. En eerlijk gezegd geloven we hier niets van. Want waarom zal er niet in de volgende PMI staan dat het fietspad er in 2012 gaat komen?Wij hebben onlangs overleg gevoerd met de wethouder van de gemeente Harenkarspel en ook wat hem betreft moet het fietspad er zo snel mogelijk komen. Hij heeft u daarover in de afgelopen week geschreven. Hij kon geen aanvullende redenen geven waarom het zo lang duurt om dit stukje van maar 1,5km fietspad er zo snel mogelijk te krijgen.

Als wij of de gemeente met de provincie contact opnemen, dan wordt steeds gemeld dat er problemen zijn met de grondverwerving. Wij vragen ons af waarom dit 6 jaar moet duren en of er niet genoeg prioriteit is voor de veiligheid van fietsers. Let daarbij op dat er voor heel veel fietsers totaal geen alternatieven zijn. De ouders van de vriendin gaven in een TV-uitzending van RTV-Noord-Holland aan dat zij hun grond voor het fietspad in 2007 hebben overgedragen. Het is dan wel heel zuur dat er 3 jaar later een toekomstige schoonzoon wordt doodgereden omdat er nog steeds geen vrijliggend fietspad ligt.

Na de TV-uitzendingen zijn we door veel mensen benaderd en hun actiebereidheid is zeer hoog. Daarbij is hun vertrouwen in de provincie bijzonder laag. Net als wij hebben ook zij er geen vertrouwen dat het fietspad in 2011 wordt aangelegd. Graag vernemen wij nog dit jaar van u, met daarbij concrete en controleerbare toezeggingen.

Hoogachtend;
Fietsersbond Alkmaar en omstreken
Mail: alkmaar@fietsersbond.nl
website: http://www.fietsersbond.nl/alkmaar (dossier Schoorldam-Koedijk N504)

Een BCC-afschrift van deze mail is onder meer verstuurd aan de gemeentes Harenkarspel en Langedijk, Politiekorps NHN, de statenfracties en diverse media.

Advertenties

Geplaatst op 2010-12-08, in Harenkarspel, Langedijk. Markeer de permalink als favoriet. 2 reacties.

  1. RTV Noord-Holland (Radio Noord-Holland Noord) heeft aandacht aan onze oproep besteedt en ook Hart van Nederland maakte er een reportage over.

    In die laatste reportage meldde een bewoner dat het volgens hem een geldkweste is. Dit is onjuist. Als er geen geld voor is, dan komt er op de PMI niet als opmerking ‘realisatie’ te staan. Dat geld is er al zeker een jaar of 5. Het zou wel zo kunnen zijn dat het financieel bij de grondverwerving tegenvalt. Maar ook daar hebben we geen uitspraken van de Provincie of gemeente over gehoord.

  2. Inmiddels is er een hoopvol antwoord van de Povincie op gekomen. Dit behelst een duidelijkere planning waar we goed op gaan letten. Het lijkt er toch echt op dat het fietspad er in 2011 gaat komen. Daarnaast wil de provincie zo snelmogelijk verlichte wegversmallingen plaatsen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s