Ombudsman geeft Omvallers gelijk

In het NHD van 5 maart 2011 lazen we het volgende bericht:
(Daaronder nog wat aanvullingen.)

Provincie moet camera’s plaatsen

Door Jacob van der Meulen

OMVAL – De Provincie Noord-Holland moet alsnog bewakingscamera’s aanbrengen in een fietstunnel onder de N242 tussen Alkmaar en de Schermer. En dat kan wel eens consequenties hebben voor de vele andere fietstunnels die de provincie in beheer heeft.

De Nationale Ombudsman heeft de provincie op haar vingers getikt in een zaak die twee jaar geleden werd aangespannen door bewoners van de Omval bij Schermer. De provincie beloofde dat daar na de herinrichting van de N242 een fietstunnel met camerabewaking zou komen. De betrokken gemeenten werden pas na de gedane belofte gevraagd een bijdrage in de exploitatie van de camera’s te leveren. Dat weigerden ze. En toen kwam de provincie ook haar beloftes niet meer na.

Helemaal fout, concludeert de Nationale Ombudsman. Die vindt dat overheidsbestuurders onvoorwaardelijk gedane toezeggingen jegens burgers nagekomen moeten worden. Tenzij er zwaarwegende redenen zijn om dat niet te doen. En die redenen gaf de provincie niet. Gedeputeerde Staten hebben de toezegging om cameratoezicht in de fietstunnel te plaatsen eenzijdig ingetrokken, voornamelijk vanwege de kosten.

Verder stelde de provincie dat het cameratoezicht bij nader inzien helemaal geen provinciale taak was. En daarnaast werd de provincie al geconfronteerd met grote bezuinigingsmaatregelen waarbij complete projecten zijn geschrapt of stilgelegd.

Bovendien zou volgens het college van Gederpteerde Staten van het plaatsen een van beveiligingscamera’s een precedentwerking uitgaan, omdat de provincie veel tunnels in eigendam, beheer en onderhoud heeft.

De Nationale Ombudsman doet Gedeputeerde Staten de aanbeveling om aan Provinciale Staten te verzoeken de gelden alsnog ter beschikking te stellen om het toegezegde cameratoezicht te realiseren. Indien Provinciale Staten dit verzoek niet honoreren, zijn er volgens de Nationale Ombudsman alternatieve manieren om de veiligheid in de fietstunnel te vergroten die niet zijn onderzocht.

De investeringskosten van cameratoezicht voor 3 fietstunnels worden door de provincie geschat op 400.000 euro. Dit bedrag hebben Provinciale Staten ook ter beschikking gesteld. De jaarlijkse exploitatiekosten worden geschat op 60.000 xe1 70.000 euro.


Zie hier het complete rapport van de Nationale Ombudsman.


Aanvulling van de Fietsersbond Alkmaar en omstreken:
Allereerst willen we de doorzettende bewoners van de Omval feliciteren met dit reslultaat en hun doorzettingsvermogen. Als Fietsersbond vinden we dat zij gelijk hebben en ook de Fietsersbond heeft er veel werk in gestoken om de camera’s geplaatst te krijgen.

De door de provincie aangevoerde precedentwerking is grote onzin. Dat hebben we al eens eerder gemeld. De provincie heeft onder de N242/N244 2 foute fietstunnels aangelegd en daar gaat nog 1 foute in Heerhugowaard bij komen. Dat zijn precies de 3 tunnels waar de provincie het over heeft. In de totale ombouw van de N242 en N244 zijn meer fietstunnels aangelegd en daar hoor je hen niet over. Ons overigens ook niet. Die tunnels zijn netjes gestrekt en daar kan je met een aardig gangetje door fietsen.

De fout zit bij de provincie, die bij de Omval onder de N242, N244 en een parallelweg een fietstunnel heeft aangelegd met een haakse bocht in de diepte. Zo hoort het dus duidelijk niet! Als fietser moet je onderin de tunnel bijna stilstaan om de krappe binnenbocht te nemen. Dat maakt zo’n tunnel erg onaantrekkelijk, en dan kan camerabewaking er voor zorgen dat de fietsers deze foute tunnel blijven gebruiken en niet in de bus of de auto stappen.

Onder de Leeghwaterbrug zit nog zo’n vreemde ‘tunnel’ met onoverzichtelijke bochten onder de N242 en aansluitend onder de N244. Dus die zou ook in aanmerking komen voor camerabewaking.

De 3de tunnel is voor ons het belangrijkste. Die tunnel moet nog worden aangelegd, zo’n 300 meter ten noorden van het Nollencircuit. Ook deze tunnel krijgt weer een vrijwel haaksebocht uit ruimtegebrek. Daar hebben we flink actie tegengevoerd, omdat een fietsviaduct op een andere plek mogelijk was en in onze ogen veel veiliger is. In een paar dagen hadden 1100 fietsers een petitie getekend om ons daarbij te steunen. Vrijwel iedereen begreep dat die nieuwe tunnel onveiliger wordt vanwege die krappe bocht in de diepte.

En die tunnel wordt veel drukker, met veel meer fietsen en bromfietsen die tussen Alkmaar en Heerhugowaard rijden. Camera’s zijn in dat geval maar een lapmiddel. Fietsers zullen zich er veiliger voelen. Maar als een (brom-)fietser uit de krappe bocht vliegt en een vrijwel onzichtbbare tegenligger schept, dan helpen die camera’s alleen om vast te stellen wie de schuld heeft. (Voor ons is dat de provincie, die dit slechte ontwerp heeft doorgedrukt.)

Uit een quick scan was gebleken dat er weinig verschil zat in het aanleggen van een veilig en gestrekt fietsviaduct of het aanleggen van die verkeerde fietstunnel. Nu daar ook nog eens camerakosten bij komen, zou het fietsviaduct zeker voordeliger worden. We hebben de provincie hiervoor gewaarschuwd.

Hier een eerder bericht over de Omvalcamera’s met foto’s van de haakse tunnel.

Advertenties

Geplaatst op 2011-03-10, in Alkmaar, Heerhugowaard, Schermer/De Rijp. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s