N242-Fietsviaduct naast Spoorviaduct
Hieronder een bericht uit de Alkmaarse Courant van 10-05-2011, door Gert van der Maten. Daaronder een heel stuk van onszelf met tekening, aangezien belangrijke redenen en informatie in het artikel ontbreken.
Bouw naast Spoorviaduct begint volgende maand Fietsbrug bij Westtangent HEERHUGOWAARD – Ook voor fietsers komt er een kruisingsvrije oversteek over de N242. Naast de spoorbrug bij de Westtangent komt een fietsviaduct.Nu moeten de fietsers nog oversteken bij de stoplichten aan het begin van de Westtangent. Die kruising verdwijnt echter. Er komt een fly-over met op- en afritten zodat het autoverkeer zonder oponthoud kan doorstromen, zowel op de N242 als van en naar de Westtangent.Ook de fietsers moeten dus de hoogte in. Hun oversteek komt wat verder van Alkmaar af te liggen. Aan de Heerhugowaardse kant loopt de nieuwe fietsroute parallel aan het spoor, tussen de rails en het toekomstige nieuwe MCA in, om uiteindelijk aan te sluiten op de Abe Bonnemaweg bij de Gamma en de Saturn. |
Het idee daarachter is dat dit een mooi traject geeft voor leerlingen van het Horizoncollege en voor mensen die op het bedrijventerrein moeten zijn. In het verlengde van de Bonnemaweg ligt de wijk Butterhuizen, van waaruit fietsverbindingen zijn naar onder meer het stadshart van Heerhugoraard.
De bouw van het viaduct begint volgende maand. De eerste fietsers kunnen er volgend jaar april gebruik van maken. Dat is tevens het moment dat de aanleg begint van de fly-over, die wel een kleine twee jaar kan duren. Het verkeer loopt echter ook nog dagelijks vast op de verleerslichten bij de Broekerweg. Daar proberen gemeente en provincie de doorstroming wat te verbeteren met de aanleg van fietstunnels. Die moeten zorgen dat het licht minder vaak op rood hoeft voor de auto’s. |
Aanvullingen van de Fietsersbond
Eerst maar even de tekening met daarop het kanaal, de spoorbrug, N242 (Westerweg) en in oranje de fietspaden die daar allemaal samenkomen:
Het nieuwe fietsviaduct (FV) over de N242, met het nieuwe fietspad richting Abe Bonnemaweg is rood gekleurd. De spoorbrug over het Kanaal Omval-Kolhorn is het driegemeentepunt tussen Heerhugowaard, Alkmaar en Langedijk, die tot enkele jaren terug als samenwerkingsorgaan de naam HAL gebruikten. Dat samenwerken doen wij als regionale Fietsersbond van Alkmaar en omstreken nog steeds. Fietsen doe je zeker op deze locatie in 2 of 3 gemeentes.
McHAL
Op de tekening hebben we het ziekenhuis McHAL genoemd, Medisch Centrum bij het HAL-punt. Medisch Centrum Alkmaar klinkt in Heerhugowaard wat krom en MCH bestaat al in Haaglanden. McHAL is ook de naam van een werkgroep waar een aantal Fietsersbondactievelingen van Heerhugowaard, Alkmaar en Langedijk in samenwerken om het naar, rond en bij het nieuwe ziekenhuis zo goed mogelijk voor de fiets te regelen.
Impuls Fiets
Toch was dat niet de reden voor dit fietsviaduct. De ombouw van de N242 met Westtangentkruising was dat evenmin, ook al doet het krantenbericht dit vermoeden. Nee, het geld voor dit nieuwe fietsviaduct komt uit de zogenaamde ‘Impuls Fiets 2008-2012‘ van de provincie Noord-Holland, waarbij wij als regionale Fietsersbond hebben aangegeven dat dit een belangrijk fietsknelpunt is. Deze fietsplannen (waaronder dit fietsviaduct) zijn een jaar of 4 terug door de provincie overgenomen en enkele jaren eerder door onze regionale Fietsersbond aangedragen. Toen was en nog geen enkel McHAL-plan en er lag ook geen enkel plan voor de kruising N242-Westtangent.
Wat wel erg op gang kwam was het fietsverkeer tussen de Beverkoog (Achtergeest fietspad) en Beveland (Westtangentfietspad). Op dit moment gaat 90% van de fietsers vanaf de Westtangent via de verkeerslichten over de spoorbrug naar het Achtergeest fietspad naar Alkmaar en vise versa. Daarbij zit ook fietsverkeer dat de andere (noord-)kant van de spoorbrug neemt van en naar Sint Pancras/Alkmaar-Noord. Fietsers langs de N242 zijn er veel minder.
N242-Westtangent-plan
Veel later kwam, eind vorig jaar, ‘eindelijk’ een provinciaal plan om het autoverkeer van de Westtangent beter op de N242 aan te sluiten middels een zogenaamde ongelijkvloerse ovale rotonde (ovonde), waar de N242 dus onderdoor gaat. Je kan dit ontwerp moeilijk een fly-over noemen; voor echte fly-overs ontbreekt de ruimte. Die ongelijkvloerse kruising kan alleen als de fietsers op kruising vertrekken, en met ons fietsviaduct werd dit mogelijk. De provincie mag ons dus bedanken voor het meedenken en misschien is het iets om het nieuwe fietsviaduct niet meer uit het provinciale fietspotje ‘Impuls Fiets’ te betalen, maar gewoon uit het potje voor de ombouw van de N242-Westtangentkruising, waar het inmiddels meer bij hoort.
Op de tekening is de Westtangent net niet te zien, die ligt iets zuidelijker. Vanaf het fietsfiaduct komt ook een verbinding naar het Park van Luna en het bestaande fietspad langs de Westtangent. Die verbinding gaat onder de Westtangent door. Uiteindelijk komt die fietsverbinding ook langs de nieuw aan te leggen fietstunnel bij het Nollencircuit. Zo blijft de mogelijkheid om van het fietspad langs de Westtangent bij de Nollenbrug te komen, maar dan door het Park van Luna en niet meer langs de N242.
Inmiddels zult u begrijpen dat we de journalist op z’n minst wat slordig vinden. De bovenstaande info hadden we hem zo kunnen verstrekken en de gemeente Heerhugowaard en de provincie ook.
MCA Verhuizing
Pas heel recent heeft het MCA een keuze gemaakt om zich in Beveland te vestigen. Dat was ruim na het ovondeplan. Voor de fietsers is dat geen enkel probleem. Voor Heerhugowaardse en Langedijker fietsers is het dichterbij, voor fietsers uit Alkmaar-centrum is het via het Achtergeestpad maar 7km en voor fietsers uit Alkmaar-Noord is het via de spoorbrug evenver als nu naar de huidige plek van het ziekenhuis. Met de gemeente Langedijk denken we na over een betere fietsverbinding naar het nieuwe fietsviaduct over de N242.
Broekhorn-tunnels
Iets compleet anders is het laatste punt dat de journalist aanstipt; de kruising N242-Zuidtangent-Broekerweg. Die plannen zijn al een paar jaar oud en als Fietsersbond weten we dat we hier 3 fietstunnels krijgen, 2 onder de N242 door aan weerszijde van de Zuidtangent en 1 langs de N242 onder de Broekerweg door. Dit provinciale plan heeft alles te maken met de herinrichting van de Broekhornpolder. Voor fietsers tussen Broek op Langedijk en Heerhugowaard-centrum lijken deze fietstunnels zeker een vooruitgang. Maar ook hierbij wel een slag om de arm. Voor de fietsers verdwijnen op die manier de verkeerslichten bij de N242, maar die komen waarschijnlijk dubbel terug bij de Zuidtangent-kruisingen met de Nijverheidsstraat en het Stationsplein/Bevelandseweg.
Geplaatst op 2011-05-17, in Alkmaar, Heerhugowaard, Langedijk en getagd als Fietsviaduct, McHal, N242. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.
Een reactie plaatsen
Comments 0