Geestmerambacht en Ouderen

KOEDIJK-NOORDOOST – Dit verhaal is een vervolg op ons eerdere artikel over de plotseling versmalde fietspaden in het Geestmerambacht. Twee maanden later, na veel bellen en mailen, hebben eindelijk iemand aan de lijn gekregen die inhoudelijk op de situatie in ging.

Het was een beheerder van het Geestmerambacht in dienst van het Recreatieschap Noord-Holland. We konden wel eenvoudig contact krijgen met de mensen voor de ‘Uitbreiding Geestemerambacht’. Maar daar valt het helaas niet onder. De nieuwe fietspaden in de uitbreiding krijgen (op advies van de Fietsersbond) wel een normale breedte van 3,0 meter. En dan is het natuurlijk gek als fietspaden in het bestaande gedeelte aanzienlijk versmald worden tot 2,25 meter. De verantwoordelijken werken dus lekker langs elkaar. De gemeente Langedijk (waar dit binnen valt) heeft zich er niet mee bemoeid.

De beheerder gaf aan dat deze paden langs de Nauertogt en de N245 erg slecht waren en dat dit een goede oplossing was, die hoognodig was. Wij hebben ook slechte plekken gezien, maar zeker niet over dat hele traject. En de grote urgentie ontging ons ook. Want was het nu zo urgent dat er niet even contact opgenomen kon worden met de Fietsersbond, die nota bene deel uitmaakt van de klankbordgroep ‘Uitbreiding Geestmerambacht’, en daarin duidelijk had aangegeven dat fietspaden van 2,5 meter niet meer van deze tijd zijn?

In dat geval hadden we gepleit voor handhaving van de breedte en dan maar een korter stuk. Niet dat dat wat uitgemaakt zou hebben. De versmalling naar 2,25 meter komt door de aanlegmethode. Zie hier:

Het oude asfalt fietspad is blijven liggen en de zijkanten daarvan zijn gebruikt om de betonstortmachine over te laten rijden. Je krijgt daar mooi vlak beton door en het is lekker goedkoop. Dus geen asfalt afvoeren. Dit kan inhouden dat zoiets vaker gaat gebeuren en we zullen onze collega’s in den lande voor dit soort spontane versmallingen waarschuwen.

Verder is het wel de bedoeling dat het verhoogde fietspad gaat aansluiten op de zijkanten, zodat fietsers die van het pad raken kunnen terugkeren. Voor ons is dat erg belangrijk en nu (ook met de aangebrachte grond) kan dat nog niet. Door het versmallen moet er meer uitgeweken worden. Bij dat uitwijken rol je van het pad en moet je van de fiets om die weer op het pad te tillen. Voor jonge mensen een leuk verzetje, maar bij ouderen kan dit fataal zijn.

Een halve maand terug kreeg Radio Noord-Holland lucht van dit probleem. Zij wilden een uitzendig maken over oudere fietsers, waaronder het aantal eenzijdige ongelukken sterk toeneemt. Dit is een landelijk probleem, maar toch werd ons gevraagd wat wij daar als regionale Fietsersbond aan konden doen. Daar doen we veel aan, maar juist landelijk. De Fietsersbond is 3 jaar terug met een fietsschool begonnen. Die fietsschool is voor mensen die weer gaan fietsen en/of mensen die moeite hebben met fietsen. Denk daarbij aan het drukke verkeer, maar ook aan de elektrische fietsen die sneller gaan en zwaarder zijn. Daarmee neemt de kans op zwaardere ongelukken toe.

Het heeft maar voor een deel met de elektrische fiets te maken. Voor die tijd nam het aantal oudere fietsers al toe, gewoon omdat fietsen gezond is en medici het aanraden. En fietsen, ook met wat meer ongelukken, is nog altijd gezonder dan bewegingsarmoede oplopen achter de geraniums.

Als regionale Fietsersbond kunnen we ook iets aan de fietsveiligheid van ouderen doen. Denk daarbij aan ruimere fietspaden met ruimere bochten en duidelijke en overzichtelijke kruisingen. De elekrische fiets met oudere gaat tegenwoordig sneller dan de gewone fietser die op eigen kracht gaat. Ouderen beginnen dus in te halen en ook daar is ruimte voor nodig. We gaven wat voorbeelden, waaronder de nieuw versmalde en verhoogde betonfietspaden in het Geestmerambacht, die voorzien zijn van een afgrondje.

Enkele dagen later wilde Radio Noord-Holland daar aandacht aan besteden en werd er een stukje naast een journalist gefietst voor een rijdend interview. Dat ging dus niet goed. Als er een tegenligger komt, dan had de fietsersbonder in moeten houden en achter de journalist moeten gaan fietsen. Dan kan het interview dus opnieuw. Een rustig moment zonder tegenliggers zat er niet in. Het ging mis toen er 2 jonge meiden op opoefietsen aan kwamen. Zij gingen ook niet achter elkaar en belandden uiteindelijk beide van het pad in de zachte prut.

Voor de journalist was het al duidelijk, maar nu helemaal. Zo ver wij na konden gaan liep het met de dames goed af. Als deze 2 meiden een ouder echtpaar zou zijn geweest, dan had het flink slechter af kunnen lopen. Ouderen breken sneller iets. Maar het was ook een toer geweest om die 10kg zwaardere elektrische fietsen op het pad te tillen.

En hopelijk wordt dat laatste hoogteprobleem dus spoedig en vakkundig opgelost. Dat gaan we in de gaten houden. Verder hebben we bij de gemeente Langedijk aangegeven dat het brom/fietspadgedeelte langs de Nauertogt omgezet moet worden naar een onverplicht fietspad. Daardoor worden de bredere en snellere bromfietsen van dit smalle betonpad geweerd en naar de lager liggende Nauertogt verwezen.


Hier de uitzending over de Oudere elektrische fietsers rond Alkmaar. Klik daarvoor op ’12 mei 2011 | 12:00:00 | Editie Noord’ en schuif door naar het stukje tussen 46:45 en 50:35. Hier de uitzending over de smalle fietspaden in het Geestmerambacht. Klik ook daar eerst op ’16 mei 2011 | 12:00:00 | Editie Noord’ en schuif dan door naar 39:55 tot 43:35.

(Zie hier meer fietsinfo over de uitbreidingsplannen van het Geestmerambacht.)

Advertenties

Geplaatst op 2011-05-28, in Alkmaar, Langedijk en getagd als , . Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s