Welke Fietsbrug Nu Weer?

Hieronder een bericht uit de Alkmaarse Courant van 15-06-2011, door Gert van der Maten. Daaronder aanvullingen van onszelf met landkaartje.

Verwarring over bruggen, tunnels, een geschrapte tunnel en een nieuwe brug Welke fietsbrug nu weer?HEERHUGOWAARD – Een kaartje misschien? De raad van Heerhugo-waard snapte het ook even niet meer met al die fietsverbindingen.Wethouder Gretha Baijards verkondigde dinsdagavond namelijk de blijde komst van weer een fietsverbinding over de N242 (Westerweg). Er waren er al vijf in voorbereiding, maar deze nieuwe stond toch ook heus al lang in de planning, aldus de wethouder. Het gaat om een fietsbrug die aansluit op de Stationsweg en die een schakel moet zijn in de fietsroute naar de kust 

Maar het was de Provincie toch wel opgevallen dat die nieuwe brug wel erg dicht bij een fietstunnel zou komen, die ook in de plannen staat. Of die dan niet geschrapt kon worden, vroeg Haarlem. Vooral ook omdat Haarlem hem zou betalen. Nou vooruit, zei Baijards, maar dan moeten jullie wel subsidie geven voor de nieuwe brug. Want om eerlijk te zijn, hebben wij die toch ook liever dan die tunnel. Hij past zo mooi in de plannen voor het Stationsgebied en hij biedt een veiliger route voor scholieren naar onder meer het Horizon, en het Clusiuscollege. En zo gaat het gebeuren, waarbij de Provincie de gemeente een half jaar extra de tijd geeft om alles te regelen zonder dat de uiterste houdbaarheidsdatum van de subsidie in gevaar komt.De raadsleden krijgen het lijstje met kaartje nog, maar hier alvast een overzicht van zuid naar noord:1. Ter hoogte van Intratuin zijn de voorbereidingen begonnen voor de aanleg van een fietstunnel die de provincie een beetje vergeten was bij de verbreding van de N242.2. Naast het spoorviaduct komt een fietsbrug ter vervanging van de oversteek over de N242 bij het begin van de Westtangent.3. Er komt een tunneltje onder de Broekerweg door, parallel aan de N242.4 en 5. Ten zuiden en ten noorden van de Zuidtangent zouden twee tweerichtingsfietstunnels komen onder de N242 door om de kruising met de Broekerweg te ontlasten. Nr. 5 wordt nu geschrapt.6. Daarvoor in de plaats komt de nieuwe fietsbrug naar het stationsgebied. 

Aanvullingen van de Fietsersbond

Werderom een aardig verhaal in het NHD, waar het e.e.a. niet volledig is en in onze ogen verwarring kan opleveren. Dus eerst maar ter verduidelijking het kaartje dat we helaas niet in de krant vonden:

De nummering hebben we gelijk gelaten. Nummer 1 hebben we echter 1b genoemd. Een fietstunnel met haakse bocht waaraan onlangs eindelijk is begonnen:

Dit zou al begin 2008 zijn en hoorde wat ons betreft zelfs bij de ombouw van het Nollenviaduct in 2005. Ja de fietsers mogen wel even wachten tot het de Provincie uitkomt. Het duurde echter zolang dat we als Fietsersbond optie 1a (een fietsviaduct) hebben voorgesteld. In onze ogen veiliger (geen haakse bocht in de diepte en wat korter naar de Middenweg. 1100 steunbetuigingen voor dit plan mochten echter niet baten. De Provinciale en Waardse politiek begrepen de fietsers niet en het is 1b geworden. Wel korter dan het huidige omfietsen langs de Huygendijk, maar we houden ons hart vast voor scooters die de binnenbocht uitvliegen en fietsers gaan scheppen.

2. Het fietsviaduct naast het spoorviaduct is geen probleem, hierover hebben we een maand eerder bericht. Deze komt uit het stimmuleringsplan ‘Impuls Fiets’ van de Provincie, waarin de Fietsersbond samengewerkt heeft met de Provincie. Nu deze oplossing als alternatief gaat dienen voor de ombouw van de kruising Westtangent-N242 mag je je afvragen of dit fietsviaduct wel bekostigd moet worden uit Impuls Fiets, of dat het uit het potje van de ombouw moet komen. Beide provinciale potjes, maar ‘Impuls Fiets 2008-2012‘ is er om de fiets te stimuleren boven het autoverkeer.

3, 4 en 5. Ook hier betreft het een ombouw van de kruising N242 met Zuidtangent en Broekerweg. In dit geval komt het geld wel uit de N242-ombouw. Deze fietstunnels hebben o.a. tot doel dat de verkeerslichten-kruising zonder fietsers meer auto’s kan verwerken. Dat tunnel 5 (noordzijde onder N242 door) niet doorgaat vinden we niet zo erg. Dat hebben we zelf ook voorgesteld, omdat het fietspad naar Broek op Langedijk alleen aan de zuidkant van de Broekerweg ligt.

6. Dit is een heel ander verhaal. Ook deze komt uit het provinciale plan Impuls Fiets. Hij is daar echter niet door de Heerhugowaardse of regionale Fietsersbond Alkmaar en omstreken in gezet. Deze is in het plan gefietst door de gemeente Heerhugowaard. Wij zagen hem aanvankelijk niet zo zitten. Waar gaat dit heen? Na het fietsviaduct (6a) over de N242 een leuke lus om een nieuw haventje en vervolgens door een een nieuwe tunnel (6b) bij de Broekhornerbrug onder de Broekerweg door en hoe dan verder richting Broek op Langedijk?

En ja, de gemeente Heerhugowaard heeft hier al FietsImpuls-subsidie ontvangen en heeft daar deze fietstunnel (6b) onder de Broekerweg voor aangelegd:

Die tunnel is een jaartje oud en sinds die tijd afgesloten omdat er problemen zijn met de grondverwerving. Daar gaat je goeie fietsgeld zonder ‘Impuls’.

Als regionale Fietserbond praten we ook met de gemeente Langedijk en hebben beide gemeentes een voorstel gedaan voor een betere fietsverbinding over het Kanaal Omval-Kolhorn. Die knoeihoek is daar lastig op te lossen en we moeten nog zien of hier iets zinnigs gaat gebeuren. Als het zo naar en in Broek op Langedijk blijft, dan heeft deze fietstunnel met aankomend fietsviaduct naar de Stationsweg in onze ogen weing nut. We zien dat geld dan liever besteed aan een fietsviaduct (nummer 7) over de N242 bij de Kamerlingh Onnesweg. Zo’n fietsviaduct zou goed aansluiten op tunnel 8 en 9, die een jaar terug zijn geopend.

Het probleem met dit en het vorige krantenartikel is dat Impuls Fiets niet wordt genoemd als hoofdreden voor een aantal van deze fietsverbindingen. Beetje knullig als de journalist dat niet uitzoekt. Nog veel knulliger als het niet in de gemeenteraad genoemd of bekend is. Dat terwijl de verkeersafdeling van Heerhugowaard zowel de journalist als de politici hierover goed kunnen informeren. En anders mag men ook met ons contact opnemen, we bijten niet.

Geplaatst op 2011-06-21, in Heerhugowaard en getagd als , , . Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: