Welke Fietsbrug Nu Weer?
Hieronder een bericht uit de Alkmaarse Courant van 15-06-2011, door Gert van der Maten. Daaronder aanvullingen van onszelf met landkaartje.
Aanvullingen van de Fietsersbond
Werderom een aardig verhaal in het NHD, waar het e.e.a. niet volledig is en in onze ogen verwarring kan opleveren. Dus eerst maar ter verduidelijking het kaartje dat we helaas niet in de krant vonden:
De nummering hebben we gelijk gelaten. Nummer 1 hebben we echter 1b genoemd. Een fietstunnel met haakse bocht waaraan onlangs eindelijk is begonnen:
Dit zou al begin 2008 zijn en hoorde wat ons betreft zelfs bij de ombouw van het Nollenviaduct in 2005. Ja de fietsers mogen wel even wachten tot het de Provincie uitkomt. Het duurde echter zolang dat we als Fietsersbond optie 1a (een fietsviaduct) hebben voorgesteld. In onze ogen veiliger (geen haakse bocht in de diepte en wat korter naar de Middenweg. 1100 steunbetuigingen voor dit plan mochten echter niet baten. De Provinciale en Waardse politiek begrepen de fietsers niet en het is 1b geworden. Wel korter dan het huidige omfietsen langs de Huygendijk, maar we houden ons hart vast voor scooters die de binnenbocht uitvliegen en fietsers gaan scheppen.
2. Het fietsviaduct naast het spoorviaduct is geen probleem, hierover hebben we een maand eerder bericht. Deze komt uit het stimmuleringsplan ‘Impuls Fiets’ van de Provincie, waarin de Fietsersbond samengewerkt heeft met de Provincie. Nu deze oplossing als alternatief gaat dienen voor de ombouw van de kruising Westtangent-N242 mag je je afvragen of dit fietsviaduct wel bekostigd moet worden uit Impuls Fiets, of dat het uit het potje van de ombouw moet komen. Beide provinciale potjes, maar ‘Impuls Fiets 2008-2012‘ is er om de fiets te stimuleren boven het autoverkeer.
3, 4 en 5. Ook hier betreft het een ombouw van de kruising N242 met Zuidtangent en Broekerweg. In dit geval komt het geld wel uit de N242-ombouw. Deze fietstunnels hebben o.a. tot doel dat de verkeerslichten-kruising zonder fietsers meer auto’s kan verwerken. Dat tunnel 5 (noordzijde onder N242 door) niet doorgaat vinden we niet zo erg. Dat hebben we zelf ook voorgesteld, omdat het fietspad naar Broek op Langedijk alleen aan de zuidkant van de Broekerweg ligt.
6. Dit is een heel ander verhaal. Ook deze komt uit het provinciale plan Impuls Fiets. Hij is daar echter niet door de Heerhugowaardse of regionale Fietsersbond Alkmaar en omstreken in gezet. Deze is in het plan gefietst door de gemeente Heerhugowaard. Wij zagen hem aanvankelijk niet zo zitten. Waar gaat dit heen? Na het fietsviaduct (6a) over de N242 een leuke lus om een nieuw haventje en vervolgens door een een nieuwe tunnel (6b) bij de Broekhornerbrug onder de Broekerweg door en hoe dan verder richting Broek op Langedijk?
En ja, de gemeente Heerhugowaard heeft hier al FietsImpuls-subsidie ontvangen en heeft daar deze fietstunnel (6b) onder de Broekerweg voor aangelegd:
Die tunnel is een jaartje oud en sinds die tijd afgesloten omdat er problemen zijn met de grondverwerving. Daar gaat je goeie fietsgeld zonder ‘Impuls’.
Als regionale Fietserbond praten we ook met de gemeente Langedijk en hebben beide gemeentes een voorstel gedaan voor een betere fietsverbinding over het Kanaal Omval-Kolhorn. Die knoeihoek is daar lastig op te lossen en we moeten nog zien of hier iets zinnigs gaat gebeuren. Als het zo naar en in Broek op Langedijk blijft, dan heeft deze fietstunnel met aankomend fietsviaduct naar de Stationsweg in onze ogen weing nut. We zien dat geld dan liever besteed aan een fietsviaduct (nummer 7) over de N242 bij de Kamerlingh Onnesweg. Zo’n fietsviaduct zou goed aansluiten op tunnel 8 en 9, die een jaar terug zijn geopend.
Het probleem met dit en het vorige krantenartikel is dat Impuls Fiets niet wordt genoemd als hoofdreden voor een aantal van deze fietsverbindingen. Beetje knullig als de journalist dat niet uitzoekt. Nog veel knulliger als het niet in de gemeenteraad genoemd of bekend is. Dat terwijl de verkeersafdeling van Heerhugowaard zowel de journalist als de politici hierover goed kunnen informeren. En anders mag men ook met ons contact opnemen, we bijten niet.
Geplaatst op 2011-06-21, in Heerhugowaard en getagd als Broekhorn, N242, Nollencircuit. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.
Een reactie plaatsen
Comments 0