Fietsstraat Frieseweg

(Lees hier het vervolg.)


ALKMAAR – Er is geen Alkmaarse fietser die de Frieseweg niet kent. En ook erg veel fietsers uit vooral Langedijk, Sint Pancras en Heerhugowaard maken gebruik van deze weg, om zo van en naar de binnenstad van Alkmaar te fietsen. De laatste jaren is het een 30km-weg met duidelijke fietsstroken en versmallingen, waarbij verkeer van rechts voorrang heeft.

Vooral dat laatste werkt niet. Verkeer van rechts uit de Ooievaartstraat (Oudorperpolderroute) en de Molenkade kunnen deze voorrang op hun buik schrijven. Auto’s, bussen, brommers en ook fietsers verlenen geen enkele voorrang. En in zo’n geval werkt de huidige ‘duurzaam veilige’-oplossing niet. Verkeer dat geen voorrang verleent kan immers harder door rijden, wat dan ook gebeurt.

De gemeente en bewoners zitten er ook mee dat er teveel doorgaand autoverkeer is tussen de Bierkade en de Schinkelwaard en dat vooral de lijnbussen en vrachtwagens trillingsproblemen opleveren. En als je daar niet goed uitkomt, dan kan een fietsstraat een uitkomst bieden. De gemeente is hier dan ook mee bezig sinds afgelopen jaar en heeft onlangs een informatieavond gehouden.

Als Fietsersbond zijn we goed betrokken bij deze plannen en hebben we ook met de bewoners overleg gehad. De inrichting die de gemeente voorstelt zien we redelijk goed zitten. Deze komt neer op 2 rode asfaltlopers van 2,6 meter breed, met daartussen een overrijdbaar middenstuk van 80 cm. Dat overrijdbare deel wordt ook van asfalt, maar krijgt een zogenaamde streetprint. Het is de bedoeling dat op deze manier de fietsers prioriteit krijgen en het autoverkeer te gast is en als gasten gaan gedragen. Zij dienen achter de fietsers te blijven totdat er geen tegenliggers zijn. In dat geval rijden ze met de linker of alle wielen over het licht verhoogde middendeel en halen ze de fietsers in.

In de gemeente Alkmaar zijn al 2 stukjes fietsstraat te vinden, maar daar is zo ontzettend weinig autoverkeer, dat het daar wel goed gaat. Eigenlijk zijn dat gewoon fietspaden. Dat geldt ook voor de Van Blaaderenfietstraat in Bergen en het stukje Middenweg-fietsstraat in Heerhugowaard. De Frieseweg is duidelijk een ander geval, door de grote hoeveelheid auto’s die deze weg als doorgaande weg gebruiken. Wat dat betreft is de Frieseweg veel beter te vergelijken met de Dorpsstraat in Castricum:

De Castricumse Dorpsstraat is sinds eind-2010 een fietsstraat en op die weg zijn nog meer (doorgaande) auto’s te vinden dan op de Frieseweg. We hebben contact gehad met de Castricumse Fietsersbond en met aanwonende fietsers. Beide waren redelijk ethousiast. Helaas is er nog geen evaluatie geweest, die zou moeten aantonen dat er bijvoorbeeld minder auto’s en meer fietsers van die weg gebruikmaken. Fietser geven in het algemeen wel aan dat de auto’s rustiger rijden. Maar er zijn ook fietsers die er anders over denken.

Daarbij rijden op de Dorpsstraat van Castricum geen bussen. Die laatsten zullen crusiaal zijn op de Frieseweg. Als zij doorjakkeren, dan gaan de auto’s dat ook doen. Het belangrijkste is echter de verhouding tussen het aantal auto’s en fietsers. Om een fietsstraat af te dwingen moeten de fietsers in de meerderheid zijn. Bij metingen in maart was het 50/50. Inmiddels is het met het mooie fietsweer 75 fietsers tegen 25 auto’s.

Toch zijn we er als Fietsersbond niet helemaal gerust op en ook de bewoners hebben zo hun bedenkingen. Als de fietsstraat-indeling niet genoeg auto-ontmoedigend is of als de auto’s te hard rijden, dan zullen er aanvullende maatregelen nodig zijn. Met de bewoners hebben er een aantal bij de gemeente voorgedragen.

Inmiddels ziet de Provincie dit plan ook zitten. Onlangs hebben zij de 90% subsidie goedgekeurd. Als alles volgens plan verloopt, dan wordt de Frieseweg begin-2012 als fietsstraat ingericht.

Advertenties

Geplaatst op 2011-07-06, in Alkmaar en getagd als , , . Markeer de permalink als favoriet. 1 reactie.

  1. Afgelopen donderdag heb ik geturft op de Doprsstraat van Castricum. Daar reden 34 auto’s tegenover 66 fietsers. De verhouding van de Frieseweg is nu dus al beter. De grote hoeveelheid auto’s reden niet echt te hard, maar wel erg gehaast en gexefrriteerd. Dus dicht achterop de fietsers drukken en als het maar even kan vlak langs de fietsers inhalen. De vele fietsers die er reden trokken zich hier weinig van aan.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s