Afsluiting Fietspad Westelijke Randweg

BROEK OP LANGEDIJK – Sinds midden-Augustus is het fietspad langs de Westelijke Randweg tussen de rotonde bij de Smith-fabriek en de Twuyverweg hermetisch afgesloten. 80 dranghekken en een handvol zware riool-elementen zijn daarvoor uit de kast getrokken. Oorzaak is een stuk damwand die op de waterlijn is doorgeroest.

Als Fietsersbond Langedijk vinden we dit zwaar overdreven en betitelen we het als koudwatervrees. Het fietspad ligt op anderhalve meter van dit stukje zwevende damwand en de hoogte boven het water is maar 1,4 meter. Tussen de damwand en het fietspad staan dichte struiken en daar is er nog niet een van in de sloot gestort. Sterker nog het bovenste gedeelte van de zwevende damwand is nog geen cm verschoven, ondanks de vele en zware stortbuien in Augustus. In onze optiek gaat dat het eerste jaar ook niet gebeuren. Net zo min als dat het 3,5 meter brede asfaltpad afschuift richting sloot.

We hebben ook de indruk dat er geen goed onderzoek en geen goed verkeersbesluit aan ten grondslag ligt, wat we op dit moment boven water proberen te krijgen. Al heel snel hebben we in Augustus bij de verkeersafdeling aangegeven dat beter een klein stukje van het fietspad kan worden afgezet. 50 meter lang bij 1 meter breed, zodat op dat stukje alleen de westelijke 2,5 meter van het fietspad gebruikt kan worden, totdat er aan de herstelwerkzaamheden wordt begonnen.

De gemeente heeft niets met dit voorstel gedaan. Zij blijven bij hun hermetische afsluiting, die in onze ogen andere en grotere problemen voor de fietsers oplevert. Zo is er een omleidingsroute over de Dijk. Een slecht bestrate weg met paaltjes en veel geparkeerde auto’s, met daarbij een verkeerslicht die de fietsers proberen te vermijden. In onze ogen een slechte oplossing, die met het regenachtige weer en zo direct gladheid nog sterker af te raden is.

Veel fietsers kiezen nu voor het smalle paardenpadje en een gat in het hekwerk. Ze gaan daarbij vlak langs de drukke Westelijke Randweg en de kans op een val-ongeluk sluiten we daar niet uit. Toch is dat op dit moment waarschijnlijk de verstandigste oplossing die fietsers kunnen kiezen. De 3de oplossing is fietsen over de Westelijke Randweg zelf. Ook dit gebeurt zeer regelmatig. En overdag kan dat ook. De weg is breed en beperkt tot 50 km/h, verderop ‘mogen’ de fietsers hun weg vervolgen op de aansluitende Twuyverweg die ook 50 km/h is en nog geen vrijliggend fietspad heeft.

Toch vinden we die Westelijke Randweg-route in de donkere uren gevaarlijk. Dat stukje is onverlicht en de goede verlichting van het afgesloten fietspad (wat dus gewoon in de donkere uren aan staat) bereikt die weg niet door de dichte begroeiing.

Inmiddels is het anderhalve maand later en denken we dat het nog maanden kan duren eer de gemeente een aannemer en een oplossing heeft gevonden. En dan is het opeens winter en kunnen er geen grondwerkzaamheden worden verricht. En vooral daarom willen we graag dat ons eerste voorstel, maar een klein stukje afsluiten, wordt uitgevoerd. Kost niets. Bespaart een berg dranghekken. Bespaart nog veel meer irritatie, want we hebben het hier wel over de drukste fietsverbinding tussen Langedijk en Sint Pancras. En het is in onze ogen veel veiliger.


Het kwaadwillende stukje damwand.


Toen al vrij snel de hekken werden gemold door geïrriteerde snorfietsers, werd deze tankversperring van een set rioolelementen aangebracht.


Het inmiddels flink ingesleten prutpadje vlak langs de Westelijke Randweg en de helft van de opgestelde dranghekken.

Advertenties

Geplaatst op 2011-10-01, in Langedijk. Markeer de permalink als favoriet. 3 reacties.

  1. Jos van Steden

    Het zou mooi zijn als leden van de fietsersbond zelf het goede voorbeeld geven en de aangegeven route over de Dijk gebruiken. veel verstandiger en veiliger.

  2. @Jos van Steden. U reageert op een artikel dat 3 maanden terug in Dichtbij is verschenen, maar wat door problemen bij de websiteprovider pas begin oktober op deze website is gezet.

    Het pad was 3 maanden afgesloten en nu zijn er eindelijk werkzaamheden te bekennen. Het eerste wat de aannemer deed was met een vrachtwagen van 25 ton (inclussief lading) een aantal malen over het pad rijden vlak langs de doorgeroeste damwand. En wat te verwachten was: er gebeurde niets. Dit testje had de gemeente ook eerder kunnen doen en vervolgens het fietspad open kunnen laten tot de werkzaamheden zouden beginnen.

    Dat er tijdens de werkzaamheden om wordt gefietst over de krappe linke Dijk met flink autoverkeer en paaltjes is een ander verhaal. In buurgemeentes wordt zoiets fietsvriendelijker opgelost door bijvoorbeeld de oostelijke 2 meter van Westelijke Randweg toe te wijzen aan de fietsers en voetgangers, waarbij grote rode en witte blokken worden ingezet.

  3. Net voor de Kerst is het fietspad weer opengesteld. Toch zijn er nog onoplettende fietsers die over de Westelijke Randweg fietsen. Gezien het donkere weer en de schaarse verlichting is dat zwaar af te raden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s