Nieuw Stationsgebied Alkmaar CS

ALKMAAR – Na heel veel verbeterwensen, bedenken hoe het moet, overleggen met betrokkenen en weer schrappen omdat er niet genoeg geld is, lijkt nu eindelijke een situatie te zijn ontstaan die binnenkort uitgevoerd gaat worden. Als Fietsersbond zijn we hier al jaren bij betrokken, omdat de fiets een probleem en een oplossing is. We werken dan ook constructief mee en hebben behoorlijk wat tijd gestoken in klankbordgroepen en adviesgroep, maar ook in direct overleg met de gemeente.

Er is van alles bedacht, zoals het verplaatsen van het busstation en een traverse met winkeltjes. Daarbij zijn er ook dringende problemen, die om een snelle oplossing vragen. Het gebrek aan liften is daar 1 van, maar minstens zo belangrijk is het tekort aan goede fietsenrekken. Per jaar groeit het aantal treinreizigers dat met de fiets komt met meer dan 5%. Het voor- en natransport per fiets is 4x zo hoog als wat er met de bussen wordt aan- en afgevoerd.

Als fietsen netjes naast en boven elkaar staan, dan nemen ze per treinreiziger weinig plaats in. Op dit moment gebruiken de bussen 60% meer aan stationsgebied dan de fietsers. Omgerekend neemt een treinpassagier per bus op dit moment ruim 6x zoveel grondoppervlak als de treinpassagiers die op de fiets komen. Kortom fietsen zijn flink ruimtebesparend, maar ze moeten natuurlijk niet in de weg staan.

Bij alle plannen -en vooral na het schrappen- zijn dan ook de fietsvoorzieningen overeind gebleven. Er komt een grote fietsenstalling met 3 verdiepingen voor 4000 fietsen, dicht tegen de nieuw traverse die de tunnel gaat vervangen. Daarvan wordt het onderste deel betaald en bewaakt. We hopen het zo te krijgen dat later alles bewaakt en gratis is, zoals de 6 bewaakte fietsenstallingen bij het MCA, in de binnenstad en in De Mare. Die grote stalling komt aan de stadskant op de plek waar nu het Grenswisselkantoor en de huidige bewaakte stalling is. Aan de noordkant wordt ook de capaciteit flink uitgebreid tot 1260 rekken en ook daar komen de fietsen dichter bij de traverse naar de perrons.


Hier zijn we zeker blij mee. Met de traverse zelf zien we voor- en nadelen. Bij een tunnel hoef je minder diep naar beneden als wat je met een traverse omhoog moet. Dat is eenvoudig te verklaren; een trein met bovenleiding is 3x zo hoog als een voetganger. Fietsen over de traverse meenemen naar de andere kant om bij een bewaakte stalling te komen is dan ook veel lastiger. Maar in dat geval bieden de liften een uitkomst. Ervaringen op andere stations zijn echter niet zo goed, omdat de liften veel gebruikt worden door mensen met koffers en wandelwagens. In de drukke periodes zie je dan ook dat lang niet alles in 1x mee de lift in kan. Fietsers met hun grote fiets worden daar zelfs op aangekeken.

Wat dat betreft zal de oostelijke gelijkvloerse overweg bij het busstation belangrijk blijven. Veel buspassagiers nemen die overgang ook. En niet te vergeten de groeiende groep met vouwfiets. Die fietsen nemen geen ruimte bij de stations in, maar wel wat ruimte in de trein.

Veel geld komt uit het landelijke subsidieprogramma Ruimte voor de Fiets dat in 2015 afloopt. Die subsidie zet flinke tijdsdruk op dit project.

Ombouw
Tijdens de ombouw moet een groot deel van de fietsen verplaatst worden om ruimte te maken. Zo wordt de huidige bewaakte stalling afgebroken en daarvoor wordt nu een tijdelijke stalling bijna bij de Watertoren gebouwd. Oplettende fietsers zullen gemerkt hebben dat deze werkzaamheden alweer een flinke tijd stilliggen. We nemen aan dat dit komt door de steeds wijzigende plannen. Nu het duidelijk is wat het gaat worden, zal dit waarschijnlijk weer verder gaan.


Meer info:
Projectinformatie
Persbericht 11-Jan-2012

Advertenties

Geplaatst op 2012-01-22, in Alkmaar en getagd als . Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s