N504 Fietspad Schoorldam Gereed

SCHOORLDAM-OOST/KOEDIJK – Het heeft lang geduurd. Bijna 10 jaar stond het bovenaan de provinciale lijst met de gevaarlijkste fietsknelpunten van Noord-Holland. Maar onlangs is het pad eindelijk geopend. Het laatste halfjaar was het overigens geen klagen voor de fietsers tussen Schoorldam en Koedijk. Zij konden de N-weg gebruiken, die tijdens de werkzaamheden afgesloten was voor het autoverkeer.

Het was ook beschamend; een drukke N-weg, die ingericht was voor 80km/h en waar veel schoolfietsers tussen Warmenhuizen en Alkmaar bij de vele auto’s en het landbouwverkeer moesten, zonder ook maar een fietsstrookje. Onder druk van de Fietsersbond, omwonenden en gemeente Harenkarspel is eerst de snelheid teruggebracht naar 60km/h. En omdat dit nieuwe vrijliggende fietspad zo lang op zich liet wachten, zijn uiteindelijk versmallingen en markeringen aangebracht die op fietsstroken leken. Dat laatste was met de verlichting zeker een vooruitgang. Na het zoveelste uitstel door de Provincie en een fataal ongeluk met een fietser, was dit ook wel het minste wat de Provincie kon doen.

Maar nu is dan eindelijk het fietspad klaar en het wordt al goed gebruikt, ook door ouderen die hier vroeger liever niet fietsten. Naast een schoolroute is het ook een belangrijke recreatieve fietsroute naar de Schoorlse Duinen en het strand.

De oplossing bestaat uit een vrijliggend fietspad tussen Schoorldam en de gemeentegrens met Langedijk.

In Schoorldam zelf zijn fietsstroken aangebracht en geldt een maximumsnelheid van 30km/h.

Op de gemeentegrens met Langedijk moet de Provincialeweg (ook N504 die daarover naar het oosten afbuigt) gelijkvloers gekruist worden, waarbij de fietsers geen voorrang hebben. Begrijpelijk, maar wel een achteruitgang bij vroeger toen die fietsers met de weg mee voorang hadden.

We hebben voorgesteld om hier de fietsers door een tunnel onder de Provincialeweg door te laten gaan, waarbij de doorgaande weg de N504 zou worden en de Kanaaldijk richting Koedijk een afslag die voorrang moet verlenen. Dat klinkt duurder, maar de vraag is of dat zo was. Er lag al een kuil en die is nu met erg veel grond opgevuld.

Het nadeel van de huidige en oude oplossing met voorrang voor het verkeer tussen Koedijk en Schoorldam is alweer goed te merken. 40% van de auto’s uit de richting Schoorldam gaat niet linksaf met de N504 mee, maar gaat rechtdoor Koedijk in om bijvoorbeeld later de Nauertogt te nemen of door te karren tot de Huiswaarderweg. Het half jaartje betrekkelijke rust op de Kanaaldijk van Koedijk door de werkzaamheden aan de N504 is nu dus weer voorbij. Helaas gaat het om doorgaand autoverkeer dat wij liever op de N9 of de N245 zien, maar die (ondanks de 30km/h) in Koedijk toch sneller binnendoor gaat, omdat daar geen verkeerslichten zijn.

Van het oorspronkelijke plan zijn 2 delen (nog) niet uitgevoerd; een rotonde met de Kanaalweg in Schoorldam en het 60 meter doortrekken van de Kanaalkade tot het einde van de bebouwde kom, zodat die een oversteek zou krijgen naar het nieuwe vrijliggende fietspad. Dat laatste is recreatief leuk, maar zal de veiligheid niet verhogen. Die rotonde zal dat wel doen, maar misschien was die wel de reden dat het project steeds werd uitgesteld. En beide kunnen nog altijd, maar we hebben inmiddels wel een vrijliggend fietspad dat gebruikt kan worden en daar zijn we erg blij mee.


Ons 7 jaar lange Fietsdossier Schoorldam-Koedijk (N504) beschouwen we hiermee eindelijk als gesloten.

Advertenties

Geplaatst op 2012-05-16, in Harenkarspel en getagd als , , . Markeer de permalink als favoriet. 3 reacties.

  1. Regelmatig fiets ik al recreatief over het nieuwe fietspad. Ook ik vind dat de voorrangsregeling met de N504 geen schoonheidsprijs verdient. Verder valt mij op dat nog steeds fietsers, vooral groepen wielrenners, gebruik maken van het autogedeelte van de Westfriese dijk. Echt oliedom is dit. Nog steeds staan er geen borden “verboden voor fietsers” bij het autogedeelte. Deze borden zouden wat mij betreft gauw geplaatst moeten worden.

  2. Nog even een aanvulling: de rotonde met de Kanaalweg naar Warmenhuizen wordt dit najaar gerealiseerd. Dit las ik op de website van de provincie Noord-Holland.

  3. @Henk: Dat van die racefietsers was me ook opgevallen en zou kunnen komen omdat aan de weg nog werkzaamheden worden verricht en daar nog een 30km-regeling geldt. Bedankt voor de aanvulling over de rotonde.

    Die N504-kruising Provincialeweg/Westfriesedijk ligt overigens nog net in Oudkarspel. We hebben ons alternatieve voorstel ooit aan de Provincie, Harenkarspel en Langedijk gedaan. Echt doorgezet hebben we het niet, we wilden niet dat er nog meer vertraging kwam. Het zou ook maar een beetje effect gehad hebben op het autosluipverkeer door Koedijk. Om dat te ontmoedigen is veel meer nodig. Zo hopen we er op dat de Nauertogt in Koedijk 30km/h gaat worden als ie binnen het recreatiegebied komt te liggen na de uitbreiding. Zo je gemerkt zult hebben is het op dat deel van de Nauertogt ‘opeens’ ook weer een stuk drukker met auto’s.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s