Langedijk Ontpaalt!

ZUID-SCHARWOUDE – In goed overleg met de Fietserbond afdelingen Langedijk en Regio Alkmaar gaat gemeente Langedijk flink snoeien in het aantal paaltjes, die auto’s van fietspaden moeten weren. Vaak staan ze er voor niets en leveren eenzijdige ongelukken op bij minder ervaren fietsers. Hieronder het bericht van de gemeente dat op 25-mei-2012 aangevuld in de papieren versie van het Noord-Hollands Dagblad verscheen. Daaronder nog wat aanvullingen van de betrokken Fietsersbondvertegenwoordigers.

Fietspaaltjes zijn levensgevaarlijk

Paaltjes op het fietspad. De nummer-1 oorzaak van fietsongelukken, zo blijkt uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen. Gemeente Langedijk heeft honderden fietspalen. Omdat ze vaak geen functie hebben, worden de palen binnenkort verwijderd.

De onderzoekers uit Groningen analyseerden fietsongevallen waar geen andere verkeersdeelnemers bij betrokken zijn. Naar zulke ongevallen, ook wel enkelvoudige fietsongevallen genoemd, wordt bijna geen onderzoek gedaan, terwijl dit type wel het meeste voorkomt. Jaarlijks vallen in Nederland vijftig doden bij een enkelvoudig fietsongeval en moeten 46 duizend fietsers naar de spoedeisende hulp. Vooral paaltjes op en langs het fietspad blijken een probleem. Bij 1 op de 4 fietsers speelt het paaltje een rol (circa 11.500 fietsers).

Als er iemand voor je fietst, zie je een paaltje al snel over het hoofd. Ook ouderen, of mensen met beperkt zicht, hebben last van palen op het fietspad. Paaltjes hebben vaak een onopvallende kleur en staat soms in een bocht. Veel fietsers rijden er tegen aan.

Vaak worden palen geplaatst om te voorkomen dat er bijvoorbeeld auto’s op het fietspad komen. De palen worden in de winter vaak verwijderd, zodat de strooidienst er makkelijk langs kan. Dan blijkt dat automobilisten ook zonder die palen op hun eigen weggedeelte blijven. Palen zijn dus overbodig, zo blijkt.

Genoeg redenen voor gemeente Langedijk om de palen, die geen functie hebben, te verwijderen. In Langedijk staan honderden palen die eigenlijk wel weg kunnen. Wethouder Frits Westerkamp: “Daar waar palen op het fietspad of langs het fietspad staan, en zorgen voor een onveilige situatie, halen we de palen weg. Zo krijgen we veel veiligere fietsroutes, zonder vervelende obstakels.”


Aanvullingen van de Fietsersbond
Wij waren blij verrast dat de gemeente Langedijk op dit gebied in onze regio het voortouw neemt. Landelijk zijn er een paar pilots geweest, waaronder in Amersfoort. Daar gaat 90% van de paaltjes verdwijnen. Ook is er een keuzeschame ontwikkeld, wat er op neer komt dat paaltjes alleen geplaatst moeten worden als ze echt nodig zijn en dan op een manier dat ze geen fietsongevallen veroorzaken.

In het verleden zijn veel paaltjes preventief aangebracht. Niet alleen in Langedijk, maar ook in Alkmaar en andere gemeentes. Misschien is bij het aanbrengen gedacht: ‘Beter mee als om verlegen. En ze kunnen altijd nog weggehaald worden als ze niet nodig zijn.’

En als dat al zo ging, dan dorst men later de paaltjes niet weg te halen, ‘want ze stonden er toch niet voor niets?’ Nu het aantal eenzijdige ongevallen onder oudere fietsers flink toeneemt, begint men te beseffen dat er toch echt teveel paaltjes staan en vaak op rotplekken net na een bocht. Je moet dan op het kruisende verkeer letten en op de paaltjes en als er wat fietsers voor je rijden ontnemen die vaak het zicht.

Ons is ook opgevallen dat er vaak paaltjes na het strooien niet terug worden gezet. Dus tot in mei valt er gewoon met een vrachtwagen een fietspad op te rijden en dat blijkt dan helemaal niet voor te komen. Dergelijke paaltjes kunnen direct verdwijnen. Er zijn ook flink wat paaltjes waar een auto moeiteloos omheen kan, bijvoorbeeld met 1 wiel door het gras of over het naastgelegen trottoir.
IJsbaan Sint Pancras

In Alkmaar speelt dat de fietspaden breder zijn en 1 paaltje in het midden niet volstaat. Dus komen er 2 die veel hinderlijker voor de fietsers zijn. Voor het strooien wordt er dan maar 1 weggehaald en blijft de andere midden op je fietsroute staan. Totaal nutteloos, maar wel op een uiterst linke plek:

Als er al iets nodig is, dan zijn daar betere ontwerpen voor, waarbij door een wit vlak duidelijk is dat er een paaltje op gaat doemen. In een bovenstaand geval is het ook beter om voor het strooien beide paaltjes weg te halen. We hebben hierover contact gehad met de gemeente Alkmaar en ook zij beloofden er eens goed naar te kijken.

In Langedijk zijn het overigens niet alleen de paaltjes, maar ook hekjes die ooit zogenaamd voor de veiligheid van de fietsers zijn geplaatst. De meest beruchte is in het Daalmeerpad bij de kruising met de Vroonermeerweg:

Aan deze ‘constructie’ is vaak gesleuteld, maar nooit ten gunste van de doorgaande fietsers. En wie weet gaat ook dit eerdaags verbeteren.

Advertenties

Geplaatst op 2012-05-27, in Langedijk, Regio en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. 5 reacties.

  1. De “ontpaling” zal zeker bijdragen tot de veiligheid, maar vind ik dit een duivels dilemma.Ik ben daarom benieuwd wanneer de eerste aanrijding tussen fiets en blik plaats zal vinden ten gevolge van deze maatregel.

  2. @Henk: Statistische gezien is het niet hebben van paaltjes vele malen veiliger dan het wel hebben van paaltjes. Er zijn altijd al stukken fietspad geweest zonder paaltjes en daarop komen geen ongelukken met auto’s voor. Automobilisten weten best dat zij op hun wegdeel moeten blijven en als ze bijvoorbeeld een stukje fietspad nemen naar een favoriete visplek, dan rijden ze rustig en letten ze op. De meeste hinder die te verwachten valt is parkeren op een fietspad. En eigenlijk gebeurt dat ook met paaltjes, want dan wordt er precies tot het paaltje geparkeerd en dat is misschien nog wel linker.

  3. @Ximaar: Toch komt het regelmatig voor dit ik rijdende auto’s tegenkom op het fietspad en weigeren een stukje opzij te gaan. En ja…. het ongeoorloofd parkeren van blik op fietspaden is een ware plaag voor de fietser.

  4. hartelijkehothulk

    Weet je wat erg is?
    Iemand in de wielergroep die stottert als hij kop rijd en een paaltje tegenkomt!

  5. @Hartelijkehothulk: De Fietsersbond is er niet voor wielergroepen. Die mogen zelf goed opletten afhankelijk van hun snelheid, groepsgrootte en of zij een weg of pad delen met andere fietsers.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s