Gerechtsbrug
Enkele dagen terug hebben we als Alkmaarse Fietsersbondafdeling een persbericht aan de media gestuurd, met afschriften naar de fractieleiders en wethouder. Dat persbericht is onderaan te vinden. Om kort te gaan, we zijn niet blij met de plannen voor een ‘langzaamverkeersbrug’ aan de zuidkant van de spoorbrug tussen de Zijperstraat en de Stationsweg.
Als Fietsersbond pleiten we al jaren voor een fietsbrug bij de spoorbrug, maar dan aan de noordkant van die spoorbrug, omdat dat voor fietsers veel effectiever en wenselijker is. Onlangs ging de provincie daarin mee en stelde via ‘Impuls Fiets‘ een paar miljoen euro beschikbaar om zo het fietsverkeer in Alkmaar een Impuls te geven. Maar zo het er nu uit ziet wordt dat ‘Impuls Schoenzool’, want die fietsbrug verandert in een ‘langzaamverkeersbrug’ waar fietsers niet zoveel aan hebben en voetgangers ietsje meer.
Die nieuwe brug komt op maar 250 meter van de Tesselsebrug en die heeft al fietspaden. Tussen Overstad en Alkmaar-West en de Binnenstad zullen de fietsers gebruik blijven maken van de Tesselsebrug. Tussen Overstad en het station zijn vrijwel geen fietsers te vinden. Dat korte stukje wordt gelopen en als je van verder komt ga je niet door Overstad naar het station.
Ons idee voor een brug aan de noordzijde, ruwweg tussen de Drechterwaard en de Kruseman van Eltenweg (bij het Gerechtsgebouw) creëert een prima oost-west-verbinding, die er nu eigenlijk niet is. Voor de fietsers bestaat geen Huiswaarderweg, die moeten nu kruip-door sluip-door via de Vlielandbrug of de krappe voetgangersbrug tegen de noordkant van de spoorbrug. De Vlielandbrug is dan ook behoorlijk druk. En als je bij de spoorbrug telt, dan gaan ook daar 2x zoveel fietsers langs de noordzijde dan langs ze zuidzijde.
Vreemd is dat niet, aan de noordkant zit de bewoonde wereld met grote wijken als Huiswaard, Vronermeer en Bergermeer en het Horizoncollega en InHolland plus nog wat grote werkgevers als SNS-Reaal en het Gerechtsgebouw.
Maar vooral de spoorwegovergangen bij de Helderseweg en de Noorderkade pleiten voor een noordelijke brug. Die overgangen zitten dicht op het station en gaan vaak en langdurig dicht. De vele fietsers tussen de Drechterwaard en de Kruseman van Elten hoeven niet 1x die spoorwegovergangen te nemen bij een noordelijke brug en bij een zuidelijke brug moeten zij over beide spoorwegovergangen. Want de spoorwegen wil graag de voetgangersdelen langs hun spoorbrug weghalen als er een nieuwe langzaamverkeersbrug naast komt te liggen.
En als dat gebeurt na een zuidelijke langzaamverkeersbrug dan is er zeker geen sprake van ‘Impuls Fiets’. Die fiets-‘aansporing’ is dan meer een fiets-‘afsporing’ en als Fietsersbond vinden we dat niet kunnen. Als de huidige plannen doorgaan, dan zullen we er voor pleiten dat in elk geval de het voetgangersdeel langs de noordkant van de spoorbrug open blijft voor fietsers.
Persbericht:
Fietsersbond wil fietsbrug aan noordzijde van spoorbrug
De Fietsersbond pleit al jaren voor het aanleggen van een fietsbrug in de buurt van de spoorbrug, om het fietsverkeer veiliger te maken en te bevorderen. Afgelopen jaar heeft de provincie hier positief op gereageerd door er middels ‘Impuls Fiets’ flink wat geld voor beschikbaar te stellen.
Toch werden we verrast door de plotselinge plannen van de gemeente voor het aanleggen van een brug voor langzaam verkeer aan de zuidkant van de spoorbrug, die in een vergevorderd stadium blijken te verkeren. Op het moment dat wij daarvan in kennis werden gesteld was de keuze hiervoor al gemaakt.
De Fietsersbond is blij dat er eindelijk een fatsoenlijke fietsbrug komt, maar we zijn voorstander van een brug aan noordzijde. De redenen hebben we in de afgelopen jaren aan de gemeente meegegeven. Bij het tellen, wat de Fietsersbond gedaan heeft, stel je vast dat er 2 keer zoveel fietsers langs de noordzijde van de spoorbrug fietsen als langs de zuidzijde. Vreemd is dat niet. Via de Drechterwaard is er een achterland van aaneengesloten woonwijken tot in Sint Pancras. Het gaat dan vooral om Huiswaard en de Vronermeer. Aan de westoever van het kanaal liggen onder meer de Bergermeer en De Hoef.
De gemeente heeft goede plannen om de Kruseman van Eltenweg op te knappen en een stuk fietsvriendelijker te maken. Met een fietsbrug tussen de Drechterwaard en de Kruseman van Eltenweg zou het fietsen een echte impuls krijgen. Tel daarbij op dat het Horizoncollege aan deze weg ligt en via de Jan van Scorelkade fiets je rechtuit InHolland in.
Waarom dan toch aan de zuidzijde, waar de gemeente een brug wil op maar 250 meter van de Tesselsebrug, die al fietsvoorzieningen heeft?
Er zijn plannen te over voor de ontwikkeling van Overstad en voor een tunnel waarbij de Helderseweg onder het spoor doorgaat. De plannen van Overstad willen niet vlotten, mede waardoor de gemeente het Zeswielenplan langdurig in de koelkast heeft geparkeerd. Dus waarom nu wel zo’n haast met een langzaamverkeersbrug op een verkeerde plek? Als de Heldersewegtunnel doorgaat, dan pleit dat nog meer voor een langzaamverkeersbrug aan de noordzijde. Op die manier kunnen fietsers uit Huiswaard eerst het kanaal over en zo ook van die tunnel gebruik maken.
Met de komst van een nieuwe brug worden de voetpaden aan de spoorbrug waarschijnlijk gesloten. Dan moet je twee keer het spoor oversteken om van de Drechterwaard naar de Kruseman van Eltenweg te komen. En iedereen weet hoe vaak en hoe lang deze spoorbomen dicht zijn.
Maar het lijkt er dus op dat we te laat zijn …; jammer van de investering, die veel beter had gekund.
Herman Jan Frieling
Fietsersbond Alkmaar
http://www.fietsersbond.nl/alkmaar
alkmaar@fietsersbond.nl
Geplaatst op 2012-06-13, in Alkmaar en getagd als Alkmaar, Eijerlandsebrug, Fietsbrug, Langzaamaanbrug, NH-Kanaal, Vliehorstbrug. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.
Een reactie plaatsen
Comments 0