‘Verbeterde Vlotbrug’?

KOEDIJK/BERGEN – Het zal inmiddels bekend zijn dat de nieuwe Rekervlotbrug het alweer een tijdje niet doet. Na de opening heeft ie het een week gedaan en voor de opening was er ook een week of 2 over te fietsen. Juist met dit mooie fietsweer en de vakantieperiode is het meer dan vervelend dat ie het niet doet.

Afgelopen week verscheen er een artikel in het Noordhollands Dagblad, waarbij de journalist een paar vragen gesteld had aan Fietsersbond-vertegenwoordigers van Alkmaar en Bergen. Helaas zijn hun uitlatingen vertekend in de krant gekomen. Als Fietsersbond zijn wij zeker niet blij met deze situatie en we zien het als een nuttige fietsverbinding tussen het Geestmerambacht en Bergen. Om die reden zou het fietspad tussen het Geestmerambacht en deze nieuwe vlotbrug zo snel mogelijk aangelegd moeten worden.

Wat de journalist ook niet helemaal begreep is dat de Fietsersbondafdelingen van Alkmaar en Langedijk er voor gezorgd hebben dat de aansluitende fietstunnel onder de N245 een stuk naar het noorden verschoven is en nu langs de Nauertogt wordt aangelegd. Bij het oorspronkelijke plan kwam ie erg dicht bij het Daalmeerpadtunneltje. Bij de Nauertogt is ie veel functioneler en wenselijker. Dat traject wordt een goede verbinding tussen Langedijk en het Molentochtpad naar de vervolgscholen in Alkmaar. De Rekervlotbrug zelf is niet opgenomen in een scholierenroute.

Als het om een beetje historie gaat, dan komt deze fietsroute uit het plan ‘HAL Op de fiets‘ van 2000. HAL stond destijds voor een samenwerkingsverband tussen Heerhugowaard, Alkmaar en Langedijk. Hij staat daar in het recreatieve gedeelte. De Fietsersbond was destijds meer gericht op zogenaamd ‘utilitair’ fietsverkeer (woonwerk-, woonwinkel- en woonschoolfietsen). Met recreatief fietsen zijn we ons pas enkele jaren later bezig gaan houden. Er werd gedacht dat de tourfietsclubs dit op zouden pakken, maar helaas. In 2000 was de Fietsersbond het met deze recreatieve route eens, maar erg veel tijd zal er door ons niet aan besteed zijn.

Vervolgens kwam rond 2004 de klankkbordgroep ‘Uitbreiding Geestmerambacht‘ waar de Fietsersbond aan deel nam. Toen zagen we al duidelijke dat recreatieve fietsroutes fietsen in het algemeen populairder maakt en ondersteunt. In dat plan kwamen nieuwe fietspaden, waaruit bleek dat de fietstunnel in het verlengde van de Landman niet echt uit de verf zou komen. Duidelijk ook een reden dat we later gepleit hebben voor het verplaatsen van die fietstunnel naar de Nauertogt.

Helaas is het geld bij de ‘Uitbreiding Geestmerambacht’ al een tijdje op. Het schiet dus zeker niet op en dit is dan ook de reden dat het aansluitende fietspad tussen de Rekervlotbrug en het Geestmerambacht er nog steeds niet is. Erg jammer en van ons mag dat zeker een hogere prioriteit krijgen.

Rond die tijd kwam ook het plan ‘Bereikbaarheid Kust‘. In het algemeen een bus- en autoparkeerplan, waar de Rekervlotbrug duidelijk goed paste als 1 van de schaarse fietsverbeteringen. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de Rekervlotbrug er is gekomen, ook al was dat 2 jaar later dan gepland.

In 2006 is gekozen voor het soort brug. Er waren 3 opties. Een ‘tradionele brug met klep’, een ‘scharnierende harmonicabrug’ en deze ‘verbeterde vlotbrug‘. Fietsersbond en omwonenden kozen voor de vlotbrug. Helaas is van de toevoeging ‘verbeterde’ bijzonder weinig terecht gekomen. De brugdelen liggen aan de kant omdat er structureel iets mis is en de provincie is daar nog niet uit. Daarbij moet eerst de echte oorzaak boven water komen, anders heeft repareren geen nut en ligt ie binnen een week weer aan de kant.

In het artikel een bedrag van 8,6 miljoen genoemd. Dat bedrag is voor de complete fietsverbinding, wat niet alleen deze brug bevat maar ook de aansluitende tunnel onder de N9 en het stuk fietspad in Bergen. Veel geld is gestoken in de waterkering (zodat Bergen niet volloopt met kanaalwater) en het zogenaamde remwerk, waar de grote schepen aan af kunnen meren. Voor de brug zelf zal hooguit 2 miljoen zijn betaald en daar zit dan ook nog eens het transport van Groningen naar Koedijk in. Misschien had er net iets meer geld aan de brug zelf besteed moeten worden en wat minder aan de uitgebreide inbreng van de architect.

Voor een overzicht van eerdere berichten en meer foto’s zie: Rekervlotbrug Open

Advertenties

Geplaatst op 2012-07-04, in Alkmaar, Bergen, Langedijk en getagd als , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 2 reacties.

  1. Jammer dat deze “Brug der Zuchten” nu al defect is, maar gezien de historie van de brug is het niet verwonderlijk. Men moet er niet vreemd van opkijken dat dit een langdurige geschiedenis zal worden.

  2. Inmiddels heeft de krant er ook maar weer eens aandacht aan besteed. De brugdelen worden nu gebruikt als duikplank zie hier.

    Helaas plaatsen zij op hun website meestal maar een fragment van het artikel wat in de papieren krant verschijnt. Daarin valt aanvullend te lezen dat het volgens de provincie nog wel een paar maanden gaat duren omdat ze het kapotte pontondeel willen verslepen. Volgens mij kunnen ze beter Mohamed (de reparateur) naar de berg (brug) brengen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s