Frieseweg Nu Fietsstraat

ALKMAAR – Sinds een week ligt de rode toplaag van de Frieseweg er op. Dwz je kunt er weer prima fietsen. Sterker nog er valt een stuk gerieflijker te fietsen dan voorheen. Daarmee vertellen we fietsers weinig nieuws. Gedurende de ombouw is de weg voor grote delen open gebleven voor de fietsers en zijn er steeds kleine omleidingen geweest over stoepen of een stuk zijstraat. Auto’s konden er gedurende de werkzaamheden niet langs.

Compleet klaar is het nog niet. Er moeten nog wat trottoirs afgewerkt worden, maar als fietser heb je daar weinig tot geen hinder van. De bus hebben we er nog niet gezien, maar die zal ook eerdaags terugkeren op deze weg. Bussen dienen zich dan net als ander gemotoriseerd verkeer zich als gast te gedragen.

Het is dan ook niet verwonderlijk dat er inmiddels weer veel fietsers te zien zijn:


Maar ook het bedrijfsbusjes-sluipverkeer tussen de Vondelstraat-Bierkade en de Zeswielen-Schinkelwaard keert weer terug:

Om die reden heeft de gemeente de snelheidsdetectors laten hangen. Daar zijn we als Fietsersbond blij mee. Hopelijk komt er ook regelmatig een telling om te vergelijken met het verleden. Want een fietsstraat moet wel functioneren als fietsstraat met daarop auto’s van aanwonenden die daar te gast zijn. Structureel doorgaand autoverkeer zou af moeten nemen. En eigenlijk weten we dat pas als de Vondelstraat weer helemaal klaar is en de vakanties voorbij zijn. Als die afname er niet blijkt te zijn, dan zijn er eenvoudige hardere maatregelen nodig die al met de aanwonenden en de gemeente zijn doorgesproken.

Helaas werken die oplossingen niet voor de te snelle en te roekeloze snorscooters:

Ze mogen minder snel dan een bromfiets, maximaal 25 in plaats van 30km/h. Of lager als er fietsers in de weg rijden. Helaas gaan ze een stuk sneller en de enige maatregel die daar tegen bedacht kan worden is bekeuren via camerabeelden of laserguns en helmcontroles. Want boven de 25km/h geldt een helmplicht. Maar hopelijk komt het niet zo ver en zien ze in dat fietsen gezonder en sportiever is.

De fietsers zijn overigens ook zelf de oplossing. Dat wil zeggen; Ga niet teveel aan de kant fietsen om zo doorgaand autoverkeer en asoscootertjes ruim baan te geven.

Het mag voor zich spreken dat we blij zijn met deze nieuwe inrichting. We zullen het scherp in de gaten houden en er alles aan doen om dit tot een succes te maken. De aanwonenden en gemeente vinden we daarbij aan onze zijde. Immers als het hier gaat werken, dan zijn er nog een paar andere probleemstraten die op deze manier op te lossen zijn.

Aansluitend is ook de Rekerdijk tussen de Drechterwaard en Muiderwaard van een nieuwe asfaltlaag voorzien.

(Eerder hebben we hierover bericht op 06-07-2011.)

Advertenties

Geplaatst op 2012-07-30, in Alkmaar en getagd als , , . Markeer de permalink als favoriet. 3 reacties.

  1. In de praktijk wordt er door auto’s erg veel ingehaald, ook als er tegemoetkomend 2 fietsers naast elkaar rijden. Ook de bussen halen in met een niet geringe snelheid. Fietsers voelen zich veilig en halen elkaar in zonder om te kijken. Ik ben benieuwd hoe lang het goed gaat…

  2. @Ralph: Bedankt voor het delen van je ervaringen. Wij houden het zelf met de gemeente en bewoners ook scherp in de gaten. Alle partijen willen er een succes van maken en we hebben wat maatregelen achter de hand om het doorgaande spitsverkeer weg te jagen.

    In Castricum is de Dorpsstraat bijna 2 jaar terug ingericht als fietsstraat. Daar rijden 3x zoveel auto’s maar geen bussen. De verhouding fietsers/auto’s is er een stuk slechter (meer auto’s) als op de Frieseweg (meer fietsers).

    Het zal ook sterk afhangen van hoe de fietsers zich opstellen. Laatst zag ik wat oudere mensen die achter elkaar helemaal rechts gingen fietsen omdat zij een auto achrter zich hoorden. Zo moet het natuurlijk niet. Dan kan je beter de jeugd hebben die met z’n 3’en naast elkaar blijven slingeren, waardoor auto’s niet in durven te halen.

    Ik heb de snelheidsborden langdurig bekeken voordat de herinrichting is uitgevooerd. Toen reden de bussen allemaal exact 30km/h. Omdat ze groter zijn lijkt dat erg snel en op een fietsstraat zouden ze wat langzamer moeten rijden. De laatste keer dat ik er keek waren de bussen nog niet retour. Binnenkort zal ik weer eens kijken.

    Hilversum is in het algemeen een slecht voorbeeld. Zij hebben hun verkeerscirculatie al jaren zo ingericht dat iedereen er wanhopig is. Komt ook door het vele verkeer naar de studio’s die niet handig geplaatst zijn.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s