Borstelen en/of Pekelsproeien?

De kans op gladheid en overlast voor het verkeer neemt weer behoorlijk toe. Een reden voor RTV-NH om de secretaris van de Fietsersbond Regio Alkmaar achter hun auto te laten fietsen over de Munnikenweg. Tegelijkertijd mocht hij tips geven voor het veilig fietsen in de winter. Hier de uitzending en onderaan uitgebreidere tips.

Ons kwam deze uitnodiging goed uit. Wij waren al bezig om het zogenaamde pekelsproeien te promoten. Dat is een methode die de gemeente Heerhugowaard toepast. Twee jaar terug begonnen zij er mee op aanraden van Akzo-Nobel, toen er een tekort aan zout was. In de winter van 2011/2012 hebben ze dit alleen toegepast met zeer goede resulaten. De weg is na het sproeien meteen schoon en er is per vierkante meter maar de helft aan zout nodig. Vervolgens is het veel vlugger te laden en kan er langer gewacht worden op veranderende weersomstandigheden. Dat spaart manschappen uit, of omgekeerd kan met hetzelfde personeel meer wegen en fietspaden worden gedaan.



Er is hierover een artikel in de krant verschenen, maar daar ontbrak het voordeel voor de fietsers. Dwz het pekelsproeien heeft voor hen een groot voordeel boven het zogenaamde preventief natstrooien. Die laatste methode wordt het meeste toegpast, maar moet ingereden worden door banden. Met autobanden en schoenzolen gaat dat goed, maar met fietsbanden niet. Die zijn te smal. Er onstaaan smalle sporen die weer op kunnen vriezen. Het gestrooide zout wordt daarbij slechter verdeeld dan de gesproeide pekel. Kortom pekelsproeien is voor fietsers gunstig en wat ons beteft mogen andere fietsvriendelijke gemeentes hier ook eens goed over nadenken. Zie ook de visie van AkzoNobel, halverwege bladzijde 13.

Maar ook die andere gemeentes zitten niet stil. Sinds een paar jaar staat gladheidsbestrijding voor fietspaden en wandelgebieden hoog op de agenda. Zo zijn er in Alkmaar en Bergen speciale fietspadborstels aangeschaft. Hieronder een prima resultaat van februari-2012 bij De Mare:

Een fietsprobleem zit vooral bij de fietsstroken zoals langs de Geestersingel en Kennemerstraatweg. Deze hoofdwegen worden goed gestrooid en de autobanden rijden het zout prima in en hun bandenprofiel werpt de de opgeloste neerslag keurig weg naar de kanten waar de fietsstroken liggen. Die fietssroken zijn daardoor aan de rechterhelft voorzien van een weggereden smurrie. Auto’s mogen hier niet rijden en fietsers ontwijken het en houden links. Vaak zo links dat ze gewoon op de rijbaan fietsen. Met preventief strooien en borstelen is dit waarschijnlijk niet op te lossen, maar met pekelsproeien behoort dat wel tot de mogelijkheden.

Voor de gemeentes zijn er 2 types gladheid. Het eerste is met weinig neerslag, waarbij preventief strooien goed werkt. Maar in de afgelopen winters zijn er ook periodes geweest met veel en langdurige sneeuwval. Dan gaat de eerste methode niet meer werken en worden er minder wegen vaker schoongemaakt en gestrooid. Doorgaans behelzen deze zogenaamde noodplannen de wegen waar veel bussen te vinden zijn. Fietspaden kunnen daar de dupe van zijn. Als Fietsersbond proberen we zoveel mogelijk prioriteit voor de fietsers te krijgen, maar het is begrijpelijk dat dat bij het noodplan niet altijd wil lukken.

Tips voor winterfietsers:
1. Kies voor de hoofdroutes die goed gestrooid worden. Zie hier de routes voor de gemeentes Alkmaar (twitter), Heerhgowaard (twitter), Langedijk, Bergen, Heiloo (routes-2011) en Schermer/Hoogheemraadschap.
2. Kies voor veilige routes. Dwz routes met veel verkeersdrempels en slechte bestrating leveren meer ongelukken op. Hou ook afstand tot de wegkant en tot voorliggers.
3. Zet het zadel iets lager, waardoor je zwaartepunt zakt en je in geval van nood beter met beide voeten aan de grond kunt komen.
4. Laat de achterband een klein beetje leeg lopen voor meer grip. Bedenk wel dat een zachtere band sneller lek gaat en sneller slijt.
5. Neem banden met een goed profiel. Winterbanden bestaan wel voor de fiets, maar zijn voor doorsnee fietsers niet echt nodig. Mensen die heel veel in de winter fietsen kunnen zich hierover het beste laten informeren bij een goede fietsenmaker. Daarbij doen ze het beter bij sneeuw, maar niet bij opvriezing of gewoon gebruik.
6. Zorg dat de verlichting ondanks de smerigheid goed blijft werken. Dynamo in het voorwiel is het beste, dynamo’s tegen het voorwiel kunnen slippen. Een rubberen opzetdopje van 1 euro kan veel verbeteren. Bij batterijverlichting achter zorgen dat de batterij-veertjes goed contact blijven maken. Deze oxideren nogal snel. Voorverlichting op batterij of accu voor en na gebruik bewaren op kamertemperatuur. Gaan ze langer mee.
7. Kies voor een groter verzet (versnelling), dus zwaar en langzaam trappen. Ga daarbij ook niet te hard. De kans op slippen is dan minder.
8. Elektrische fietsen op eco-stand of lager gebruiken, dus niet teveel kracht waardoor de kans op slippen afneemt. De accu gaat dan ook langer mee. Bedenk ook dat de accu’s door koude minder krachtig zijn. Bewaar de accu’s niet in koude ruimtes. Verder is er een verschil tussen voorwiel-, achterwiel- en trapasaandrijving. Vraag bij de fietsenmaker de beste wintertips voor uw type elektrische fiets.

Advertenties

Geplaatst op 2012-12-03, in Regio en getagd als , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 9 reacties.

  1. Heerhugowaard heeft ook een twitteraccount mbt gladheidsbestrijding namelijk @gladheidhhw

  2. @Jan-Albert: Is toegevoegd. Ik heb nog gezocht naar gladheidlangedijk of dergelijke, maar helaas.

  3. asociaal glad !! net naar mn werk echt enorm op mn plaat gegaan .. net op de terugweg ben ik maar gaan lopen ! tijdens mijn wandeling twee fietsers en een pizzakoerier onderuit zien gaan !! Het is echt om te janken !

  4. @Estella: Het is wat praktischer als je een woonplaats met straatnaam noemt waar het glad is. Je IP-adres geeft aan dat je uit Breda internet. Dat IP-systeem klopt niet altijd.

  5. haha .. sorry, niet uit Breda .. Heerhugowaard, ik begrijp dat ze niet voor mn deur gaan strooien, maar een doorgaande weg , Potgieterstraat, Saturnuslaan is onbegaanbaar ! Net probeerde de politie achter een inbreker aan te gaan .. en door de gladheid ramde de agent een voorbijgaande auto .. tja !! Ook contact opgenomen met de gemeente, die meld doodleuk dat het niet de verantwoording is van de gemeente maar van de Provincie ! Gevaarlijk voor fietsers .. morgen ga ik wel wandelen !

  6. @Estella: Ik had al een vermoeden. Zelf woon ik in Alkmaar, maar mijn IP-adres zegt dat ik in Zwolle aan het internet hang. Is dus ook niet waar. Vaak klopt het trouwens wel.

    De Saturnuslaan en Potgieterstraat zitten niet in de strooiroutes. De gemeente HHW doet daar alleen de Westtangent en de Vondellaan. De provincie heeft daar niets mee te maken. Het is de keuze van de gemeente en die stelt dat er op de Saturnuslaaan en potgieterstraat geen bussen rijden en dat fietsers het beste de fietspaden langs de Westtangent en Vondellaan kunnen nemen. Ik weet dat veel fietsers daar anders over denken. Zelf fiets ik er ook meestal binnendoor.

    Was het fietspad langs de Westangent en/of Vondellaan (Middenweg en/of Zuidtangent wel goed schoon?)

  7. Als het glad is kun je beter niet binnendoor fietsen, maar de hoofdroutes volgen. Het is voor de gemeente niet te doen alle binnendoor routes te strooien.

  8. Als je fietsroutes meer ontvlochten van de verkeersaders wilt (veiliger, schoner, meer ruimte, advies Fietsberaad) dan moeten die wel meedraaien in de gladheidsbestrijding. Dan nog steeds zal een meerderheid aan erftoegangswegen onbehandeld blijven, maar fietsroutes over erftoegangswegen dus wel laten meedoen met gladheidsbestrijding!

  9. @Jan v/d H: Dat klopt, maar daarover hebben we hier in de regio Alkmaar de laatste jaren zeker niet te klagen. Geheel ontvlochten paden als o.m. het Sluispolderpad (Alkmaar-Bergen), Molentochtpad en Daalmeerpad (Alkmaar-Noord), Molenkade (Oudorp), Zanderslootpad (Alkmaar-Heiloo) worden goed schoongehouden. Dit zijn dan ook druk befietste paden.

    Er zijn ook ‘losse’ fietspaden en doorsteekjes die veel minder worden gebruikt en niet ontvlechting als doel hebben. Daar zal een deel tussen zitten dat niet sneeuw- en ijsvrij wordt gehouden. Ik kan me daar alleen geen voorbeelden van voor de geest halen en kan me er ook geen klachten van herinneren.

    Erftoegangswegen worden hier nog niet echt voor ontvlechting gebruikt. De voorbeelden van Estella hierboven zijn niet bedoeld als ontvlechting. Rondom dat gebied liggen prima fietspaden die schoongehouden worden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s