Korter en Veiliger door de Schermer

GRAFT-DE RIJP/SCHERMER – Op 21 maart 2013 heeft de raadsfractie van het CDA-Graft-De Rijp een initiatiefvoorstel ingediend om de route voor schoolfietsers tussen Graft-De Rijp en de scholen in Alkmaar te verkorten. Dat moet gebeuren in tussengemeente Schermer waar een onlogische omhaal via Grootschermer wordt afgesneden. De oplossing is gezocht in een pad over de Groenedijk. Voordeel is er ook voor de toeristische fietsers en voor de fietsveiligheid. Zie hier het krantenbericht van afgelopen week en het CDA-initiatiefvoorstel. Beide met hetzelfde kaartje.


Opmerkingen Fietsersbond Regio Alkmaar:
Als Fietsersbondafdeling gaan we nu nog alleen over de Schermer en daarin wordt de oplossing gezocht. Er zijn plannen om de gemeente Graft-De Rijp en Schermer samen te voegen met de gemeente Alkmaar. Fietscontact met Graft-De Rijp is er voorlopig nog niet. Zij vallen nu nog binnen de Fietsersbond Waterland (Regio Purmerend, dat qua scholen 2km dichterbij is.)

Het plan door de Schermer vinden we begrijpelijk. De ‘omhaal’ via Grootschermer (GS) over de onaantrekkelijke Meerdijk scoort ook bij ons slecht, maar het toegevoegde kaartje deugt niet. Die hebben we hier opnieuw gemaakt in Google-maps en die heeft voor ons de afstanden berekend. Het gaat er om van waar naar waar de scholieren gaan. Daarvoor hebben we de dorpsgrens Graft-De Rijp genomen en de route over de Leeghwaterbrug naar de PCC, de dichtstbijzijnde school in Alkmaar-Overdie. Voor andere scholen kan de route via de Kraspolderbrug korter zijn. Die is wel stukken onaantrekkelijker door de vele verkeerslichten.

Allereerst is de route via de Meerdijk (dus de omhaal via Grootschermer) 14,4km en die over de Groenedijk 14,8km. Die is dus 350 meter langer en niet korter. Dat heeft te maken met het geslinger over de bestaande dijk aan de zuikant, die eveneens Meerdijk heet. Deze dijk drastisch ‘kanaliseren’, zoals uit de kras op het CDA-kaartje opgemaakt zou kunnen worden, zit er vast niet in. Wel wordt het drukke deel van de Meerdijk vermeden. In het totaal zal dit qua veiligheidsgevoel geen zoden aan de dijk zetten, aangezien beide via de Laanweg gaan en die weg is ook zeer onaantrekkelijk. Langs die weg is ook niet zomaar een veilig fietspad te bedenken.

Los daarvan zullen fietsers het drukke deel van de Meerdijk blijven gebruiken tussen Groot-Schermer en De Rijp of Schermerhorn en West-Graftdijk. De Meerdijk verbeteren voor fietsers blijft dus belangrijk.

Het verkorten van de fietsroute door de Schermer kan wel als gebruik gemaakt wordt van de Visweg in Driehuizen (DR), wat nu al een looproute is. Op die manier loopt de afstand terug naar 13,8km via Driehuizen en Zuidschermer (ZS). Voor de onsluiting van Driehuizen en Zuidschermer en het pontje van Akersloot (AK) naar De Rijp is dit toeristisch gezien een nog mooiere oplossing. Maar voor de schoolfietsers zullen de Driehuizerweg en de Zuidervaart ook niet scoren qua veiligheid. Via de Visweg en de Laanweg is overigens 14,1km wat net iets korter is dan de huidige route via Grootschermer.

Maar er zijn meer mogelijkheden zoals ‘omfietsen’ via de Zuiddijk van de Schermer. Die route gaat via een vrijliggend fietspad tussen Graft en West-Graftdijk en een zeer autoluwe route langs het Noord-Hollandskanaal. En dat omfietsen valt mee, het is met 14,4km net zolang als via Grootschermer en is daarmee eveneens 350 meter korter dan via de Groenedijk. Onder aan de Zuid- en Westdijk kan je hier ook vaak flink uit de wind fietsen. Toch kruipt ook hier een adder door het gras en dat is het stukje Zuiddijk tussen de N246 en de Zuidervaart. Dat is nog immer een autosluiproute en zou voor de fietsers verbeterd moeten worden. Toch zal deze route qua veiligheidsgevoel beter scoren dan via de Laanweg. Wel is het zo dat deze route alleen voor fietsers over de Leeghwaterbrug korter is, naar de v/d Meij- en Horizoncolleges is het al snel wat langer.

Kortom er mag wat ons betreft iets beter worden nagedacht over dit begrijpelijk voorstel.

Advertenties

Geplaatst op 2013-03-30, in Schermer en getagd als , , , , . Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s