Nauertogtfietstunnel Open

BROEK OP LANGEDIJK – Eindelijk ligt het asfalt in de nieuwe fietstunnel langs de Nauertogt onder de N245 (Schagerweg) door. De kans is groot dat fietsers er morgen al door mogen en dat de afwerkerzaamheden daar weinig tot geen last van hebben. De laatste dagen is er hard aan getrokken om de tunnel gereed te hebben voor het Indian Summer Festival op 15 en 16 juni in het Geestmerambacht.

Voor die tijd vonden we het dramatisch langzaam gaan. Er werd gezegd dat de langdurige kou er voor zorgde dat beton niet kon worden gestort, maar dat argument sneed zeker geen hout in mei en juni. Wat wel de reden was weten we niet, maar blij waren we er niet mee. En dat had alles te maken met de omleidingstroute. Die ging nota bene en helaas noodgedwongen over de oversteek waar het ons allemaal om begonnen was.

Voor ons was niet het oversteken van de N245 het probleem, maar de oversteek over de akelige drukke Nauertogt aan de Broekerkant. Die oversteek ligt op 100 meter van de N245-kruising en het is opvallen hoe hard auto’s daar alweer vanaf de N245 kunnen rijden. Oversteken lukte dan ook moeilijk, zelfs toen er een in verband met de werkzaamheden een snelheidsbeperking was.

Maar met een tunnel onder de N245 zijn we natuurlijk nog blijer. Fietsers uit Langedijk kunnen nu niet alleen zonder verkeerslichten naar het Geestmerambacht, maar ook naar Alkmaar-Noord waar veel vervolgscholen staan en niet te vergeten naar Bergen als de Rekerflopbrug het eindelijk eens gaat doen.

In de afgelopen maanden maakten fietsers ook meer gebruik van de Vronermeerweg tussen de Nauertogt en het Daalmeerpad. Die weg is een aantal jaren terug voorzien van een doseerpaal, een drempel en fietsstroken. Maar nog steeds wordt daar hard gereden alsof er niets veranderd is. Dan is een vrijliggend fietspad langs de Nauertogt, die nu door de nieuwe tunnel gaat een stuk veiliger en prettiger.

Als Fietsersbond Alkmaar en Langedijk hebben we zwaar gelobyd om deze tunnel hier te krijgen en niet op de oorsponkelijke plek in het verlengde van de Landman. Gelukkig kregen we de gemeente Langedijk en de provincie mee en nu ligt er een tunnel die veel bruikbaarder is.

Toch is het voor ons nog niet klaar en dat heeft alles te maken met de uitbreiding van het Geestmerambacht, dat aan deze kant al een jaar of 4 achter loopt. De Nauertogt aan de Koedijkerkant is een stuk rustiger en komt in het uitgebreide Geestmerambacht te liggen. Daar hoort voor ons geen 60km bij, maar 30km en dan zou deze weg goed door fietsers goed gebruikt kunnen worden naar het Molentochtpad.

De huidige route (SBP op het kaartje hieronder) is niet alleen 2x de Nauertogt oversteken, maar ligt ook op een hogere dijk en is 2 jaar terug flink versmald naar maar 2,2 meter. Dat is veel te smal voor een pad in 2 richtingen waar ook bromfietsen gebruik van maken. De Nauertogt aan deze kant fietsvriendelijker maken is dan ook geen overdreven luxe. Het kan overigens nog mooier als het geplande voetpad (VFP) tussen deze tunnel (NT) naar het Molentochtpad (MP) snel wordt aangelegd en geschikt wordt gemaakt voor fietsers. Als de uitbreiding volgens plan was verlopen, dan was hier al een voetpad geweest en zou dit pad binnen no-time worden gebruikt door veel scholieren op de fiets.

Bij de gemeente Alkmaar hebben we er op aangedrongen om deze fietsverbinding zo snel mogelijk aan te leggen, omdat het net binnen de gemeente Alkmaar valt en het Recreatieschap Noord-Holland (Geestmerambacht) het hier enorm laat afweten. Voor ons is zo’n verbinding niet alleen recreatief, maar ook zeer utitilitair. Dus voor fietsers naar scholen en werk.

Het 30km maken van het stuk Nauertogt tussen de tunnel (NT) en het Dijk en Waardpad (DWP) naar het Molentochtpad kan de gemeente Langedijk beslissen.

Advertenties

Geplaatst op 2013-06-13, in Alkmaar, Langedijk en getagd als , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 5 reacties.

  1. Vanmiddag voor het eerst de fietstunnel gebruikt. In de plannen zou de houten brug naar het Geestmerambacht zo’n 100 meter naar het westen verplaatst worden. Dit is niet gebeurd. Hebben jullie enig idee waarom dat niet gebeurd is?

  2. @Henk: Van dat plan had ik nog niet gehoord, maar het lijkt me dat dan de helling naar dat bovenpad tekort en daarmee te stijl wordt.

  3. Ik heb de archiefberichten op de website van de gemeente Langedijk nog eens gelezen en dan lees dat er wel degelijk sprake is dat de houten brug een stukje westwaarts verplaatst zou worden. Weliswaar geen 100 meter, maar toch… De brug ligt nog steeds op de oude plaats.

  4. @Henk: De laatste keer nog even met de verkeersambtenaar van Langedijk hierover gesproken. Volgens hem was het uiteindelijk de bedoeling dat de brug iets zou worden gedraaid. Dwz de aanlanding aan de Geestmerambachtkant zou gelijk blijven en de zuidkant zou wat naar het westen worden gedraaid. Volgens hem en mijn collega’s is dit (nog) niet gebeurd. Of het nodig of wenselijk is is ook maar de vraag. Dwz de gemeente Langedijk wil dat de snelheid op dit deel van de Nauertogt 60km/h blijft en dan kan je maar beter zo dicht mogelijk bij de N242-kruising oversteken.

  5. Peter alias De kanarie

    Als brommobilist valt het mij op dat op 60 km routes men bijna altijd 80 rijdt en op 30 km gedeelten meestal 50, meest logische zou dan ook zijn om 60 km routes met veel oversteekplaatsen of minder als 3 meter breed automatisch tot 30 KM/u te beperken, dat voorkomt een hoop rottigheid en is ook beter voor het brandstofverbruik ook;)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s