Nieuw Meldpunt en Stoplichten

De landelijke Fietsersbond is een maand geleden aangevangen met een nieuw Meldpunt, met daarbij als speerpunt de verkeerslichten. Bij onze regionale afdeling werkt dat pas sinds afgelopen weekend goed. Dat wil zeggen voor de gemeente Alkmaar al wat eerder, maar nu krijgen we ook een mailtje als er iets gemeld wordt in de omliggende gemeentes Bergen, Langedijk, Heerhugowaard, Schermer en Heiloo.

Meldpunt
Meldingen zijn eenvoudig te maken. Na een melding gaat automatisch een mailtje naar de instantie die verantwoordelijk is voor de weg. Vaak is dat een gemeente of het Hoogheemraadschap. Als een melding fout is, dan kunnen we die als regionale afdeling weghalen, maar meer ook niet. Daar gaan we nog contact over opnemen, dubbele meldingen samenvoegen lukt ons helaas nog niet.

Stemmen
Een voorbeeld zijn de beruchte verkeerslichten op de Houtvaartbrug (Bergerweg-Nicolaas Beetskade-Wognumse Buurt). Daar zijn een handvol meldingen over hetzelfde probleem (‘duurt te lang’) gemaakt, terwijl het veel beter is om op de eerste melding te stemmen. Hoe meer stemmen op een melding, des te meer indruk zal het maken bij de wegbeheerder. Op een al gemaakte melding stemmen is daarbij een stuk eenvoudiger.

Verkeerslichten
Als het om de verkeerslichten gaat, daar hadden we voor onze regio al een overzichtskaart van gemaakt voor intern gebruik. (Deze is aangepast op 31-08-2013.) Bij elk verkeerslicht staat hoe we er op dit moment over denken en wat we er van weten. Over veel van deze verkeerslichten hebben we meermaals met de gemeentes gesproken. Ogenschijnlijk gebeurt er weinig, maar dat is niet helemaal waar. In de laatste jaren zijn veel verkeersregelinstallaties (VRI’s) vernieuwd. Zo kan de VRI-ambtenaar nu alles vanuit zijn luie zetel bekijken in het Stadskantoor.

Detectielussen
Een zeer belangrijke andere vernieuwing zijn de detectielussen. Voor de auto’s zijn ze al veel langer bekend en vroeger stonden voor hen de bordjes ‘oprijden tot de streep’. Je moet immers boven een lus staan om te worden gezien. Bij fietsers en voetgangers staan doorgaans paaltjes met drukknoppen. Voor de voetgangers zijn die nog steeds nodig, maar voor de fietsers liggen voor vrijwel alle verkeerslichten nu ook detectielussen. Op de knop drukken mag, maar hoeft dus vaak niet.

Die lussen zijn in het asfalt goed te zien als een rechthoekig lijntje. Bij straatstenen en overnieuw geasfalteerde delen liggen de lussen er ook, maar zijn ze helaas niet te zien. In enkele gevallen bieden de lampjes in de drukknoppen een oplossing. Daarin branden de bovenste 2 ledjes. Als je op de knop drukt of na 1 seconde gezien wordt door de detectie lus, dan gaan er een stuk of 6 van die ledjes rond de drukknop branden. Het duurt dan niet lang meer of je krijgt groen.

Snel Groen
Bij veel verkeerslichten komt groen voor de fietsers al binnen 4 tot 18 seconde. Dat is duidelijk een vooruitgang met vroeger, waarbij knopdrukkers destijds eerst de hele cyclus af moesten wachten en dan pas na een paar minuten aan de beurt kwamen. Bij de gemeente Alkmaar hebben we een tijdje terug gevraagd om de detectielussen voor de fietsers duidelijker te markeren (denk daarbij aan een geel vlak) en in alle drukknoppen lampjes te plaatsen die terugmelden dat je gedetecteerd bent.

De belangrijkste vraag is dan ook; ‘willen we als fietsers via detectie groen krijgen (wat volgens de VRI-ambtenaar er voor zorgt dat de regeling veel verkeer kan verwerken en waardoor je dus snel aan de beurt bent) of moeten de fietsers regelmatig groen krijgen ook al is er geen fietser te bekennen?’ Wat ons betreft nog steeds een optie omdat we vinden dat fietsen gepromoot moet worden.

Zware Probleemgevallen – Stadskantoor
Helaas zijn er zo’n 4 absolute probleem gevallen. De bekendste is onder het Stadskantoor van Alkmaar (Helderseweg-Kanaalkade-Geestersingel). Die kan tot 2 minuten duren voor al het verkeer en dus ook de fietsers. Er komt hier teveel verkeer dat bijna niet te verwerken valt en daarbij worden de lijnbussen voorgetrokken. Bij een snellere cyclus of als fietsers 2x per cyclus groen krijgen komt deze kruising volledig vast te staan.
(Aanvulling op 31-08-2013: Inmiddels overweegt de gemeente om deze lichten anders in te regelen en wel op een manier die de Fietsersbond 9 jaar eerder aan hen heeft voorgesteld. Als dit goed gebeurt vervalt er 1 van de 5 hoofdstappen en komen alle verkeersdeelnemers inclussief de fietsers snelle aan de beurt. Daarbij neemt voor de fietsers de groentijd toe. Dit klinkt allemaal positief, maar er is ook een keerzijde. Zo is schuin-oversteken er niet meer bij en de vraag is of dat niet voor nog meer fietsers over het politiebureaupadjes zorgt. Meer Info.)

Bergerweg-Nic.Beetskade
Een andere hoofdbreker zijn de lichten op de kruising Bergerweg-Nicolaasbeetskade-Wognumsebuurt. Die dubbele kruising is complex en er is vanuit de spoortunnel geen ruimte voor extra opstelstroken. En ook hier krijgt de Bergerweg de meeste prioriteit omdat daar de lijnbussen rijden. Bergerweg-auto’s liften op dit voordeel mee en fietsers zijn hier de dupe van. Wij zien nog wel oplossing door al het autorechtsafverkeer vanaf de Bergerweg te verbieden. Voor vrachtwagens is dat gedeeltelijk al zo. Op die manier wordt het aantal conflictpunten minder en kan het verkeer sneller worden verwerkt, waardoor ook de fietsers sneller aan de beurt komen.

Helderseweg-Stationsweg
Nummer 3 op onze lijst zijn de nieuwe verkeerslichten op de kruising Helderseweg-Stationsweg. Fietsoversteken duren daar enorm lang en ook hier ligt de bron der ellende bij de lijnbussen. Als de installatie de chauffeur bij het busstation ziet instappen, dan gaan alle andere lichten voor auto’s, fietsers en voetgangers op rood. Om gek van te worden. Het is dan niet vreemd dat zoiets de zogenaamde roodlichtnegatie uitlokt. Als regionale afdeling gaan we hier zeker meer werk van maken, want dit moet stukken beter en vooral fietsvriendelijker kunnen.

Huiswaarderweg-Schinkelwaard
Het betreft de fietsoversteek langs de Schinkelwaard over de Huiswaarderweg. Hier blijven auto’s rechtsaf door rood rijden en blokkeren daarmee de oversteek van de fietsers die op dat moment groen hebben. Puur aso-gedrag dus. De fietsers zelf worden opgejaagd door de rateltikker. Bij groen tikt ie snel en bij oranje en totdat het kruisend verkeer groen krijgt tikt ie langzaam. Fietsers merken vaak alleen het snelle tikken op en dat stopt vaak al halverwege de kruising. Het malle is dat rateltikkers bedoeld zijn voor blinden en slechtzienden. Die mogen hier als voetganger helemaal niet oversteken en fietsende blinden die vertrouwen op hun stok en/of hond zijn extreem uniek. Overigens is de oversteek voor fietsers goed te doen. Effectief krijgen ze daar meer dan 20 seconde voor. Na 4 tot 20 seconde groen (afhankelijk van het aanbod van fietsers) volgt 2 seconde oranje en pas 16 seconde later mogen kruisende auto’s van start.

Overstad Huiswaarderplein-kruising bij Lidl
(Deze probleemkruising is toegevoegd op 31-08-2013.)
Inmiddels zijn hier de verkeerslichten minstens zo ellendig geworden. Waarschijnijk komt dit door de terugkeer van het 2-richtingenverkeer op de Noorderstraat, waardoor de regeling overbelast raakt en er files onstaan op de Noorderstraat en de Oosterweezenstraat. Ook hier heeft men gekozen voor 4-richtingen groen, ofwel alle fietsers tegelijk oversteken. En dat is juist wat de gemeente onder het Stadskantoor wil veranderen.

Bijkomend probleem hier is dat het nog krapper is en rechtsaf-fietsers van de Noorderstraat (Tesselsebrug) naar de Oosterweezenstraat (Aldi en Action) geen langsrijder hebben, maar voor een licht moeten wachten. Niet vreemd dat fietsers hier over de stoep gaan rijden en zelfs in 2 richtingen, waar dat stoepje veel te smal voor is.

4 tot 20 seconde
(Aangepast op 31-08-2013.)
In de meeste gevallen krijgen fietsers maar een seconde of 4 groen en 2 seconde oranje. Daarmee kom je nog niet halverwege. Die 4 seconde groen geldt overigens als er maar 1 fiets wordt gedetecteerd. Bij meer fietsen loopt de groentijd op tot 20 seconde voor een hele groep. Als Fietsersbond-afdeling vinden we die 4 seconde vaak tekort en pleiten we voor minimaal 8 seconde. Het is ons ook opgevallen dat ouderen dit korte groen niet altijd in de gaten hebben. Je kijkt even niet of hij staat alweer op rood. Meer hierover in onze update van 31-08-2013.)

Voormeldingslussen
Bij een aantal lichten zijn ook voormeldingen aangebacht, een detectielus op zo’n 5 tot 10 meter voor het licht. Die zorgen er voor dat je al groen krijgt voordat je bij het verkeerslicht bent. Helaas is dat vaak niet mogelijk door te weinig ruimte.

Rechtsaf door Rood
Ons overzicht was aanvankelijk gemaakt om na te gaan waar voor fietsers rechtsaf door rood mogelijk is. Dat is helaas niet zo vaak mogelijk door kruisende zebrapaden. In een aantal situties is het wel mogelijk en daar maken we op dit moment al werk van.

Meer of minder verkeerslichten
Ook dat is wat ons betreft een belangrijke vraag. Zo heeft de gemeente Alkmaar 4 jaar terug besloten om de verkeerslichten bij de Kanaalkade-Paternosterstraat weg te halen. Niet vreemd, want bij de vergelijkbare kruising Kanaalkade-Gedempte Nieuwesloot hebben nooit verkeerslichten gestaan. Maar wat te denken van de verkeerslichten bij de Batavier, Bergerweg/N510-Jan Ligthartstraat en niet op de kruising Hoeverweg/N512-Olympiaweg bij de IJsbaan. Dit zijn vergelijkbare situaties.

2,5 Jaar eerder schreven we al iets over de aftellers, die bij een paar verkeerslichtinstallaties in Heiloo en Alkmaar worden gebruikt. Sinds die tijd is er maar 1 nieuwe bij het Kooimeerplein in Alkmaar bijgekomen en weten we als Fietsersbond-afdeling nog steeds niet of we er nu wel of niet blij mee moeten zijn.

Spoorwegovergangen
In ons overzicht staan ook de spoorwegovergangen. Die duren erg lang door het intensieve treinverkeer en omdat ze vaak dicht bij de stations zijn. Wat ons betreft zijn hier ook verbeteringen te behalen door de bomen later te sluiten. De spoorwegen gebruikt veiligheidsmarges van rond 1930, terwijl die voor het autoverkeer sindsdien al veelvuldig zijn verkort. Maar meer fietstunneltjes onder het spoor door mag natuuurlijk ook.

Andere Meldingen
Vanzelfsprekend staat het meldpunt ook open voor andere meldingen en hieronder vragen en opmerkingen maken in het reactievak stellen we ook erg op prijs.

Knelpuntenlijst
Op deze website staat ook al een jaar of 7 een zogenaamde Knelpuntenlijst. Punten die bij ons bekend zijn en waar we ons druk over maken. Die lijst is sinds 20-08-2013 weer bijgewerkt, de belangrijkste melding van het Meldpunt en de status daarvan nemen we daar ook in mee.

Zie ook: Stoplichten Update van 31-08-2013.

Advertenties

Geplaatst op 2013-06-17, in Alkmaar, Bergen, Heerhugowaard, Heiloo, Langedijk, Regio, Schermer en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. 2 reacties.

  1. Peter alias De kanarie

    Fietsers en stoplichten, er zijn 2 kleuren: Het bovenste groene lampje, het middelste oranje en het onderste groene licht. Bij het onderste groene licht mag je, zonder links of rechts te kijken doorrijden, bij het oranje lampje even opletten of er geen auto door rood rijdt en het bovenste groene licht, ach boem is ho zal zo snel niet gebeuren, de automobilist is immers toch altijd de pineut, die zal dus remmen als jij oversteekt;)

  2. @Peter: Wat dat betreft zijn fietsers net mensen. Door deze actie kregen we via de mail een melding van de kruising Schinkelwaard-Huiswaarderweg. Automobilisten blijven daar gewoon rechtsaf door roodrijden en de overstekende fietsers die groen hebben moeten het zelf maar uitzoeken.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s