N242-Broekerweg Omleiding
HEERHUGOWAARD – De komende 3 maanden kunnen fietsers niet meer oversteken op de kruising Broekerweg-N242-Zuidtangent. De fietspaden die hier kruisen (bij X op het kaartje) zijn volledig afgesloten voor de herinrichting van dit kruispunt in de Broekhornpolder. Fietsers krijgen op dit drukke kruispunt 2 nieuwe fietstunnels, 1 onder de N242 (Westerweg) door en 1 onder de Broekerweg. Tegelijkertijd wordt het kruispunt voor de auto’s anders ingericht en het totaal zorgt er voor dat fietsers circa 3 maanden via omleidingsroutes moeten.
Scholieren hebben hier aanvankelijk weinig last, die zijn vanaf nu op zomervakantie. Op dit moment zijn het vooral de recratieve fietsers die knooppuntroutes volgen. Voor hen verandert alleen de route tussen knooppunt 94 (Broekerveiling) en nummer 70 (kruising Westtangent/Zuidtangent. Vanaf knooppunt 94 blijft alles normaal tot over het kanaal Omval-Kolhorn. Meteen na deze hoge brug is het rechtsaf en na 60 meter een scherpe haarspeld linksom door de nieuwe fietstunnel. Pas op dat dit pad smal is.
Je komt dan via KO op de kaart te fietsen en komt zo bij tijdelijke verkeerslichten uit die je over de N242 helpen naar de Stationsweg.
Met de Stationsweg steek je het spoor over net ten noorden van het Station Heerhugowaard. vervolgens gewoon rechtdoor blijven fietsen t/m de fietslichten over de Westtangent en daar meteen rechtsaf over het 2-richtingenfietspad naar knooppunt 70. Vanaf daar is alles weer normaal.
Het mag duidelijk zijn dat de bovenstaande route ook bedoeld is voor fietsers tussen Broek op Langedijk en het Station (NS) van Heerhugowaard of de Zandhorst of winkelscentrum Middenwaard (MW) of het Horizoncollege (HC) .
Tussen Broek op Langedijk en de N242 richting zuid is erg weinig fietsverkeer. Zij zouden het nieuwe fietspad (NP) over de Westdijk kunnen nemen of langs de Twuyvermolen kunnen gaan, wat waarschijnlijk nu al hun route is.
Tussen de Zandhorst en het fietspad langs de N242 richting zuid zijn ook weinig fietsers te vinden, het zijn dan meer brommers richting Alkmaar-Zuid of Heiloo. Zij kunnen de via KO en het nieuwe fietspad NP gaan, maar zullen eerder voor een kortere route over Beveland (BR) kiezen. Die route over Beveland is vooral aantrekkelijker voor (brom-)fietsers tussen Sint Pancras (SP) of Alkmaar-Centrum (via Achtergeestpad AP) langs de Spoorbrug en over de nieuwe Bhalotrabrug (BB) naar de Zandhorst, Station Heerhugowaard of het Horizoncollege. Veel (brom-)fietsers doen dit nu al. We willen er wel op wijzen dat de kruising Bevelandseweg-Zuidtangent-Stationsplein erg link is.
Voor fietsers tussen Oudkarspel/Noord-Scharwoude en het station van Heerhugowaard zal weinig veranderen. Zij fietsen nu al de laatste kilometer over de Zandhorst. Ze zouden nu wel gebruik kunnen maken van de tijdelijke verkeerslichten bij de N242-Stationsweg-oversteek. Voor Zuid-Schwarwoude zal het nu ietsje meer lonend zijn om de route over de Langebalkbrug te nemen, dat hangt erg af waar je in Zuid-Scharwoude begint.
De regionale Fietsersbond is door de gemeente Heerhugowaard en de Provincie NH goed betrokken bij deze omleidingsroute. Helaas viel er weinig te kiezen en hebben we alleen onze bezorgdheid uitgesproken over het smalle padje door de nieuwe fietstunnel op de bovenste foto. Met andere betrokkenen zien we ook graag dat op dit stukje Westdijk vanaf de brug minmiaal wordt geparkeerd.
Over enkele maanden moet het er zo uit gaan zien:
Geplaatst op 2013-07-06, in Heerhugowaard, Langedijk en getagd als Broek op Langedijk, Broekhorn, Heerhugowaard, Knooppunt, N242, Omleiding. Markeer de permalink als favoriet. 2 reacties.
Ziet er allemaal leuk uit maar ik vraag mij af of het straks echt veilig is voor de fietsers en dan vooral de fietsters, verkeerstechnisch zeker maar die tunnels hebben ook een speciale aantrekkingskracht op lieden met minder goede bedoelingen, iets dat in het verleden maar al te vaak is voorgekomen. Dan zie ik op de maquette een punt dat mij, verkeerstechnisch bloedlink lijkt, fiets en bromfietsverkeer vanaf Heerhugowaard richting Broek op Langedijk/Alkmaarmoet straks vanaf de Industriestraat over hetzelfde fietspad als het (brom)fietsverkeer dat vanaf Broek op Langedijk/Alkmaar komt, dat gaat gegarandeerd tot vervelende situaties leiden, het “langzame” verkeer vanaf Heerhugowaard moet immers bij de Industriestraat oversteken om gebruik te kunnen maken van de tunnelverbinding naar de andere kant van de N242. Doordat autoverkeer sneller zal gaan rijden ( er zijn immers meer invoegstroken ) zal het er bij de oversteekplaats van de Zuid Tangent/Industriestraat niet verkeersvriendelijk toegaan, het is nu al een crime om daar zonder deuken te manoevreren en als daar v/a september dan nog hordes fietsende scholieren en forenzen bij komen dan hou ik mijn hart vast.
Er zijn meer van dit soort punten in de gemeente, goedbedoelde verbeteringen zoals bijvoorbeeld bij de rotonde Westangent/Vondellaan/Deimoslaan (met 2 grote scholengemeenschappen) leek zo’n mooie oplossing maar enkel door een verkeerde bocht in het fietspad (binnenom langs de groene pompinstallatie ipv buitenom) heeft autoverkeer komend vanaf de rotonde bij de Deimoslaan totaal geen zicht op langzaam verkeer, iets dat regelmatig leidt tot geschaafde knieen en gillende sirenes.
het zou mooi zijn als men dit soort situaties bij de reconstructie van het kruispunt Zuidtangent/N242 zou kunnen voorkomen met bijvoorbeeld nog een tunnel onder de Zuidtangent naar de Industriestraat al heb ik mijn bedenkingen (zie eerder in mijn reactie) bij fietstunnels.
@Peter: Langs de Zuidtangent mag nu al aan beide zijdes in 2 richtingen worden gefietst. Fietsers richting Broek op Langedijk zullen al eerder voor het zuidelijke fietspad kiezen. Vanuit de Industriestraat zal de hoeveelheid overstekende fietsers erg beperkt zijn. Het grootste deel van die fietsers zal voor de toekomstige fietsbrug in het verlengde van de Stationsweg kiezen. Maar deze tekening geeft ook aan dat het slechte fietspadje aan de westkant van de Insustrieweg gaat verdwijnen en dat het fietspad aan de oostzijde in 2-richtingen wordt doorgetrokken. Toch is het idd een vervelende kruising die voor fietsers niet onderdoet voor de kruising aan de andere kant van het spoor waar de gemeente bezig is met een betere oplossing. We houden dat dus scherp in de gaten.
Onveiligheid van fietstunnels valt in het algemeen mee, vooral in zeer drukke fietstunnels gebeurt weinig en voelen fietsers en voetgangers zich veiliger.