N511 – Lichtend Voorbeeld?

BERGEN/HET WOUD – Een maand terug is het fietspad langs de N511 (Herenweg) tussen Het Woud en de Franschman-rotonde vernieuwd. Daar was het tijd voor, in het oude pad zaten inmiddels flink wat scheuren. Zes jaar eerder is een nieuw vrijliggend fietspad aangelegd langs het deel tussen Egmond a/d Hoef en ’t Woud en dat sloot toen netjes aan op dit pad. We waren daar erg blij mee.

Vooral omdat dat pad een redelijk normale breedte van 3,2 meter kreeg en de bromfietsers naar de rijbaan werden verbannen. Dat is echt geen overbodige luxe, op het fietspad rijden in de zomer tot 2x zoveel fietsers als dat er aan auto’s over de rijbaan gaan. Moet ook wel, er is geen andere fietsverbinding tussen Egmond en Bergen en het barst en van de Duitsers die naar Nederland op vakantie gaan ‘omdat je er zo lekker kan fietsen.’ Die laatste opmerking klopt dus voor het fietspad tussen Egmond a/d Hoef en Het Woud, maar gaat niet op voor het vervolgdeel dat pas opnieuw geasfalteerd is.

Dat deel is maar 2,6 meter smal gebleven en op dat smalle deel moeten ook de bredere brommers er bij. Echt onverklaarbaar aangezien dezelfde Provincie NH erg moeilijk doet over het fietspad langs de N243 door de Schermer, dat volgens hen toch minimaal 3,5 meter breed moest worden. Die breedte is tegenwoordig de standaardmaat voor een brom/fietspad in 2-richtingen. In de Schermer valt het echter mee. Die gemeente is dunbevolkt en veel fietsers nemen andere routes.

Die routekeuze is er er tussen Egmond en Bergen niet en in de zomer gaan er dan ook 10x zoveel fietsers over dit smalle padje vergeleken met het fietspad langs de N243 door de Schermer. Wij hadden dan ook graag gezien dan de Provincie dit deel had verbreed met minimaal een halve meter. Daar is ruimte voor.

En waar de Provincie bij de Schermer zo bij ons op de stoep staat voor advies en steun, hebben zij niets laten horen over dit deel langs de N511. We hebben echter wel vaak aan de bel getrokken bij de gemeente en Provincie, nadat het andere deel was aangepakt. Als iets echter in de uitvoering is, dan heeft dat weinig nut en wordt het gewoon uitgevoerd zoals met de aannemer is afgesproken.

Aan een ding is echter wel iets gedaan en dat was ons probleem met de afwezige verlichting. Die verlichting is er nog steeds niet, de Provincie wil dat niet op fietspaden langs N-wegen. In plaats daarvan hebben ze asfalt gebruikt dat lichter (geler) is en meer licht reflecteert. Het zogenaamde Luminapave, waarvan 3 jaar eerder een proefstukje in Purmerend-West is aangebracht. Actievelingen van de Alkmaarse Regionale Fietsersbond hebben dat destijds bekeken en waren er niet laaiend enthousiast over.

Nu dat zelfde materiaal op het nieuwe fietspad ligt is het enthousiasme me nog minder. Het pad is namelijk niet te zien door de grote hoeveelheid herfstbladeren die het pad op sommige plekken volledig bedekt.

Als fietser kan je daarom maar beter het midden (en dus de tegenliggers) opzoeken, want je hebt geen idee waar de kant ophoudt. En juist naast die kant is het op het heuvelachtige deel nog steeds zo fout als voorheen. Je hebt er afgrondjes tot 10 cm. Kom je daar met een wiel in, dan geeft dat onherroepelijk een vervelend ongeluk. De Fietsersbond heeft zich 2 jaar eerder druk gemaakt om hetzelfde effect langs de vernieuwde fietspaden door het Geestmerambacht, maar hier is het nog erger omdat de afgrondjes door de herfstbladeren niet te zien zijn.

We dringen er dan ook op aan om de grond langs het nieuwe fietspad goed aan te vullen. Probleem daarvan is dat er begroeiing over het fietspad komt en de effectieve breedte nog meer afneemt. Toch hebben we dat liever dan de zogenaamde ‘onverklaarbare’ eenzijdige ongevallen met oudere fietsers.

Dat we dit een gemiste kans vinden mag duidelijk zijn. Jammer ook dat dit provinciale geknoei net in Bergen moet gebeuren waar het juist in de contacten en afspraken met de gemeente de laatste jaren stukken beter gaat. De oplossing voor dergelijke problemen is wat ons betreft erg eenvoudig. De provincie moet dit soort wegen overdragen aan de gemeente. Het is net als de Heereweg door Schoorl en Groet een interne verbindingsweg. In dat geval maken we ook veel meer kans op echte verlichting waar fietsers wel iets aan hebben.

Advertenties

Geplaatst op 2013-12-02, in Bergen en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s