Fietskrul over N242 open
HEERHUGOWAARD – Sinds 2 mei kunnen fietsers de nieuwe ‘fietskrul’ nemen om van het fietspad langs de N242 naar het station in Heerhugowaard te gaan. De meeste fietsers die hier regelmatig komen zullen dit nieuwe fietskunstwerk gevonden hebben. Een echte naam heeft ie nog niet en daarom noemen we dit fietsviaduct voorlopig nog maar even ‘De fietskrul’.
Hij hoort bij de nieuwe fietstunnel die al een aantal jaren in de Broekhornpolder aan de Heerhugowaardse kant van het Kanaal Omval-Kolhorn onder de Broekerweg ligt.
Met deze fietskrul is een verbinding gemaakt tussen de Broekhornerbrug om het nieuwe haventje naar de Stationsweg in Heerhugowaard. Aan die weg wordt op dit moment ook gewerkt. Naast een nieuw wegdek is het de bedoeling dat hier fietsvriendelijke minirotondes komen bij de kruisingen met de Nijverheidsstraat-Industriestraat en Umbriëllaan-Stationsplein.
De Umbriëllaan (langs het Horizon College) is onlangs van fietsstroken voorzien. Rond het station van Heerhugowaard gebeurt dus veel op fietsgebied en dat gaat nog wel even duren.
Op pagina 3 in het Stadsnieuws van 20 mei staat een leuk artikel over de ‘Metamorfose’ van de oude Stationsweg-Westerweg (N242) kruising en hoe het er nu uitziet met deze fietskrul. Helaas werd daabij nog niet vermeld dat fietsers deze nieuwe fietsbrug kunnen gebruiken.
Twee jaar terug hebben we hier voor het eerst een melding gemaakt van dit plan. Destijds werd er nog serieus over gedacht om deze fietsbrug te voorzien van brugdekverwarming. Op die manier hoeft hier geen zoutstrooiwagentje te komen. Dat idee is niet doorgegaan. Misschien wel omdat de afgelopen warme winter geen zoutstrooiers nodig waren.
Geplaatst op 2014-05-21, in Heerhugowaard en getagd als Broekhorn, Fietskrul, Fietsviaduct, N242, Stationsweg. Markeer de permalink als favoriet. 2 reacties.
Er is uiteindelijk niet voor brugdekverwarming gekozen, omdat:
A. de onbekendheid en daarmee kwetsbaarheid van de techniek
B. de extra aanlegtijd
C. de kosten; het geld wat daarmee bespaard is, wordt nu gestoken in het opknappen van de Stationsweg.
D. brugdekverwarming zorgt alleen voor een ijs/sneeuwvrije brug, voor de toeleidende wegen moet nog steeds een strooiwagen komen.
E. de brug is geschikt om te berijden door onderhoudsvoertuigen (veegwagen) ; dus ook voor de gladheidsbestrijding; het wordt straks toegevoegd bij de hoofdroutes voor de gladheidsbestrijding.
groet,
Jan-Albert de Leur, gemeente Heerhugowaard
Jan-Albert: Bedankt voor de aanvulling. Is ook bekend waarom er voor een doorrijhoogte van 4,8 meter is gekozen ipv 4,3 meter? (Een halve meter lager scheelt aan beide kant 12,5 meter toeritlengte en dus ook aardig wat geld.)