Medenken Fietsplan Alkmaar
ALKMAAR – De gemeente Alkmaar werkt op dit moment aan een nieuw Fietsplan. Als Lokale Fietsersbond zijn we uitgenodigd om mee te denken en hebben een eerste afstemming al achter de rug. De gemeente wil graag dat het een maatschappelijk breed gedragen plan wordt en wil dus dat er zoveel mogelijk mensen aan mee werken. Dat vinden wij als lokale Fietrsersbond-afdeling ook. Daarbij gaat het om de nieuwe gemeente Alkmaar na de fusie van 1 januari 2015, waar ook de huidige gemeentes Schermer en Graft-De Rijp binnen vallen.
Fietsersbondleden in de gemeente Alkmaar en Schermer hebben we inmiddels gemaild en de leden in Graft-De Rijp gaan we ook mailen zodra we daar de mailadressen van hebben. Helaas kan dit nog even duren, de landelijke Fietsersbond in Utrecht zoekt dit voor ons uit. Zie hier de volledige uitnodiging.
Ook is het zo dat we van lang niet alle leden een correct mailadres hebben. Vaak zijn die niet opgegeven of zijn ze verouderd door overstap naar een andere provider. Bent u lid van de Fietsersbond, woont u binnen Alkmaar of een aangrenzende gemeente en wilt u een (beter) mail-adres aan ons opgeven, mail ons dan via ons mailadres in de rechter kolom van deze website. Veel wordt er niet met het mailadres gedaan. Op dit moment is het 1 mailtje per 3 jaar en dat gaat oplopen tot hooguit 4 per jaar als we de indruk hebben dat het goed werkt.
Op deze website houden we inmiddels een jaar of 10 een knelpuntenlijst bij. Die gaan we de komende week nog wat beter bijwerken. Op dit moment is al het e.e.a. opgelost of hebben we betere informatie over deze knelpunten. Hier staat de knelpuntenlijst van Alkmaar en klik op de Schermer voor zaken die daar spelen. Aan Graft-De Rijp moeten we nog beginnen en misschien heeft u daar tips voor.
(De andere gemeentes in de lijst gaan niet binnen het nieuwe Alkmaar vallen. Aanvullingen zijn voor die gemeentes welkom, maar worden niet meegenomen in het nieuwe Fietsplan voor Alkmaar.)
Geplaatst op 2014-06-30, in Alkmaar, Schermer/De Rijp en getagd als Alkmaar, Fietsplan, Graft-De Rijp, Schermer/De Rijp. Markeer de permalink als favoriet. 7 reacties.
graag zou ik nog wel aandacht willen vragen voor het “fietspad” op de Noorderkade vanaf de Kwakelkade naar deTesselse brug v.v. Daar is het absoluut onduidelijk, dat daar een fietspad loopt. Dat heeft ook tot gevolg, dat over het hele traject iedereen overal loopt en dat je als fietser goed moet uitkijken dat je niemand omver rijd; Speciaal vanaf de kwakelkade kant. Er is wel een (zeer beperkte) aanduiding, dat het om een fietspad gaat, maar iedereen doet maar wat hem of haar goed dunkt. Je wordt links én rechts gepasseerd. Met name nu in de zomer, waar er bij het Alkmaarse “strand” veel tot zeer veel fietsen worden geparkeerd.
@Joep; Dank voor de melding, een mail is verstuurd. Het gaat hier om dezelfde regeling als o.a. op de Laat en Mient. Verboden voor al het verkeer, waarbij fietsers gedoogd worden als gast. Er liggen zelf tegels met fietssymbolen. Alleen liggen die erg ver uit elkaar en het is grijs op grijs.
Een idee om mee te nemen in het nwe fietsplan voor Alkmaar.
Voornamelijk voor fietsers van en naar Alkmaar die via de kruising Huiswaarderweg/Schinkelwaard van de fietsoversteekplaats gebruik maken.Vooral tijdens regen is het niet prettig om als fietser te moeten wachten tot de hele cyclus van de verkeerslichten aldaar rond is.
Het lijkt mij een goed plan om er een detectielus voor fietsers aan te leggen ter weerszijden van het fietspad,zodat fietsers vaak niet zo lang hoeven te wachten.
Ik fiets daar regelmatig over dat kruipunt en erger mij dan ook steeds, dat je er zo lang moet wachten. Er staan ook váák andere fietsers met en zonder kinderen (die van en naar school moeten gebracht). Wat zou het mooi zijn als er een lus kwam, die op aantal fietsers reageert!
Lees hier het vervolg: https://fietsmaar.wordpress.com/2015/09/21/i-bike-alkmaar/
Twee zaken voor deze actie:
– linksafslaan voor Fietsers betekent vaak dat je twee keer voor een verkeerslicht staat. Ik vraag me wel eens af of dit door de vooral autogerichte verkeerskundigen wordt begrepen. ook vind ik de regeling voor zowel het stadskantoor als op de Nic. Beetskade. Ik zou de cyclustijden van deze verkeerslichten wel eens willen zien en of de aanpassingen aan vooral de lichten voor het stadskantoor daadwerkelijk beter zijn voor de fiets. Nic. Beetskade blijft een chaos, maar die staat al op de lijst, zag ik.
– voor het stationsgebied Is nu een groot rood vlak gemaakt, wat uitnodigt om het gebied als fietszone te zien. Toch staan er suggestiestroken getekend. Ik kan me voorstellen dat dit tot verwarring kan leiden bij de fietser. Het had zo mooi kunnen zijn, Alkmaar heft een hele mooie toegang tot de stad vanuit het station, zonder een hinderlijke barriere (de Stationsweg). Wellicht is dit nog een punt van discussie tijdens iBike? Nu kan het nog vrij gemakkelijk worden aangepast.
@Arrien: Over de verkeerslichten onder het stadskantoor komt nog een stukje. Dat punt is al aan de gemeente doorgegeven. Zelf gebruik ik ook de Stationsstraat omdat die het kortste is tussen het station en het centrum. Helaas is die 30km-weg te krap voor parkeren en veel voetgangers en fietser. En je komt zo weer bij de lichten onder het Stadskantoor uit. De looproute langs het Scharlo vind ik een aanfluiting. Maar ook dat is eigenlijk meer iets voor iWalkAlkmaar.