Fietsers niet schuin oversteken!

ALKMAAR – Sinds enkele dagen werkt de nieuwe verkeerslichten-regeling (VRI) onder het Stadskantoor op de kruising Geestersingel-Helderseweg-Kanaalkade. Daar staan sinds net zoveel dagen gele borden bij de fietsoversteken, die aangeven dat schuin oversteken niet meer kan. Je kan dan in conflict komen met auto’s die daar rijden. (Bericht van de gemeente.)

Eigenlijk was het nooit duidelijk aangegeven dat op deze kruising voorheen 4-tichtingen groen voor de fietsers werd toegepast. Bordjes die dat aangaven hebben er nooit gestaan. De fietsers kwamen er zelf achter dat ze allemaal tegelijk van start gingen en schuin oversteken dus geen probleem moest zijn.

Een jaar of 10 terug heeft de Fietsersbond flink nagedacht over de lange wachttijden voor fietsers, die opliepen tot 2 minuten (120 seconde). Dat is voor verkeerslichten erg lang en voor belangrijke doorgaande fietsverbindingen uiterst onwenselijk. Een van de oorzaken was dat al het gemotoriseerde verkeer per cyclus een keer volledig stil wordt gezet om zo alle fietsers en voetgangers tegelijk de ruimte te geven.

Met een regeling waarbij fietsers en auto’s tegelijk gaan was een tijdwinst van 40% te halen. Maar daar kleeft wel een nadeel aan, schuin oversteken gaat dan niet meer. Onze oplossing daarvoor was de draairichting van de groene fietsverkeerslichten zo te maken dat er een soort groene golf ontstaat, die rond deze kruising een soort doorfietsrotonde creëert. Ofwel je komt aan de overkant en enkele secondes later gaat daar het verkeerslicht voor de fietsers linksaf op groen. Dat moet ook wel om te voorkomen dat er veel te veel fietsers bij een verkeerslicht wachten. Op die kruising is daar geen ruimte voor.

Ons plan werd aangezien en verdween diep in een la. ‘Fietsers waren de huidige regeling met schuin oversteken nu eenmaal gewend en dat ga je niet zomaar veranderen.’ en ‘Mogelijk gaan we dit eens bekijken als er een nieuwe regelinstallatie komt.’ waren de redenen om er niets aan te veranderen. Enkele jaren later kwam de nieuwe regelinstallatie en er verqanderde niets, behalve dat de voorkruipregeling van de bussen werd toegevoegd en daar schoten de fietsers natuurlijk niets mee op.

Bij het laatste plan voor de herinvoering van 2-richtingen autoverkeer op de Kanaalkade bedacht de gemeente toch maar de regeling zo te maken als de Fietsersbond 10 jaar eerder had voorgesteld. Dit om op deze kruising een betere doorstroming te krijgen.

Ondanks dat dit een soort erkenning van ons 10 jaar oude advies is, hadden we toch bedenkingen over deze regeling bij ons bezwaar over de Kanaalkade gevoegd. In 10 jaar is veel veranderd en zijn de verkeerslichten bij de Paternosterstraat weggehaald. Sinds die tijd steken erg veel fietsers op de Tesselsebrug schuin over naar het padje langs het politiebureau. Op die manier snij je deze verkeerslichten af en hoef je daar dus in het geheel niet voor te wachten.

Deze ‘oplossing’ geldt voor een belangrijke hoofdroute tussen Alkmaar-Noord en de westelijke binnenstad (Grote Kerk, Bieb, Canadaplein-fietsenstalling). Alleen is deze oversteek op de Tesselsebrug wel voor ervaren fietsers. Het mag, maar onervaren fietsers kunnen beter via de verkeerslichten gaan.

Met het verdwijnen van het schuinoversteken bij de verkeerslichten is de kans groot dat meer fietsers langs het politiebuerau gaan en daar mag wat ons betreft best over nagedacht worden. Daarbij gaven we in hetzelfde bezwaarschrift aan dat deze nieuwe regeling beter vooraf getest kon worden, voordat men de Kanaalkade zou herinrichten. De kans bestaat dat de nieuwe regeling kwa capaciteit toch niet zo’n verbetering is als uit de theorie mag worden opgemaakt.

De gemeente gaf op dit punt weinig gehoor aan onze bemerkingen en voert beide plannen op dit moment tegelijk uit. De verkeerslichten werken nu dus op een andere manier en lijken een stuk vlotter te gaan. We meten nu cyclustijden van 60 seconde en dat is een flinke vooruitgang. Maar door de werkzaamheden aan de Kanaalkade is nog lang niet al het autoverkeer hier terug en daarbij is het zomervakantie. We houden deze situatie dan ook goed in de gaten als het drukker gaat worden.

Advertenties

Geplaatst op 2014-07-31, in Alkmaar en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. 1 reactie.

  1. wat me overigens verbaast: Alleen bij een groene golf is de regeling een verbetering. In alle andere situaties is de regeling een verslechtering, zeker bij linksafslaan, waarbij je twee keer voor een verkeerslicht moet stoppen. Overigens: op twitter gaf de gemeente aan dat schuin oversteken voorheen niet mocht…. foutje van de gemeente waarschijnlijk. Overigens kan ik me nog herinneren dat er in de jaren ’80 of ’90 een diagonale blokkenlijn op de kruising heeft gestaan….

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s