Kanaalkade Fietsstrook(je)

ALKMAAR – Fietsers en overige Kanaalkade-gebuikers zal het opgevallen zijn dat de fietsstrook aan de huizenkant akelig smal is geworden na de herinrichting. De Alkmaarsche Courant berichtte hierover, met daaropvolgend een paar ingezonden brieven die er niet om logen. We hebben dit nagevraagd bij de gemeente en het is duidelijk dat de aannemer een fout heeft gemaakt en dat dit niet een aangepast plan was om de rekening voor 2-richtingen autoverkeer op de Kanaalkade nog meer richting fietsers te schuiven.

Als Fietsersbond hebben we destijds bezwaar gemaakt, omdat er te weinig rekening werd gehouden met de fietsers. Dat deden we op basis van een tekening. Daar stond een ‘normale’ fietsstrook van 1,8 meter op getekend, die er tot enkele weken terug lag. We weten dat het passen en meten is en hebben dus alleen bezwaar gemaakt op de lastigere oversteekbaarheid van de Friesebrug naar het Waagplein.

Dus schrokken we ons een hoedje toen we de fietsstrook van 1,2 meter zagen, met daarin zelfs een stuk van 1,1 meter waar 3,4 meter grijsasfalt voor de auto naast ligt. Zo’n indeling mag uitgelegd worden als sterk fietsgebruik-ontmoedigend. De 1,8 meter is wat ons betreft dan ook een minimumbreedte, te meer omdat de snelheid voor de auto’s langs de fietsstrook verhoogd is van 30 naar 50km/h.

Over een grote lengte wordt en langs deze fietsstrook in de rijrichting geparkeerd. Dat houdt in dat de chauffeur op de fietsstrook uitstapt. Om die reden is het zeer wenselijk om langs de parkeervakken een zogenaamde schrikstrook te hebben van 0,5 meter, zodat je als fietser niet pardoes een opslaande deur infietst. Die schrikstrook is er nooit geweest en ook al om die reden moet de gemeente mininaal 1,8 meter wensen voor de veiligheid van de vele fietsers die hier dagelijks fietsen.

Onlangs verscheen er een artkel van het CROW/Fietsberaad, dat fietsstroken onder de 1,7 meter in de ban moeten omdat ze voor de fietsers onverantwoordelijk zijn, zie hier.

Kortom redenen genoeg om dit probleem bij de Kanaalkade snel en goed op te lossen. Tot die tijd stellen we voor om de snelheid langs deze fietsstrook weer te verlagen naar 30km/h.

Ons bezwaar van destijds heeft overigens wel een beetje effect gehad. Er is een half middeneiland gekomen tussen de rijbanen bij de Kaarsemakersgracht (gracht en weg naar het Waagplein). Daar zijn lijnen voor een fietsoversteek getekend, om minder ervaren fietsers een beetje te helpen deze lastige oversteek te nemen. Het malle is dat die fietsoversteek de gracht (en dan bedoelen we het water) ingaat. Dus vroegen we ons af of de gemeente boven deze gracht een soort aanhangfietspad ging maken. Dat is niet het geval en wat dat betreft zou het beter zijn om de belijning zo aan te passen dat de fietsers wel bij het bestrate deel van de Kaarsemakersgracht uitkomen.

Advertenties

Geplaatst op 2014-08-14, in Alkmaar en getagd als , . Markeer de permalink als favoriet. 11 reacties.

  1. Zelf fiets ik hier regelmatig op het stukje langs de Karpertongarage, en merk dat ik nu erg weinig ruimte krijg tussen de auto’s (die daar regelmatig) op de stoep geparkeerd staan en de auto’s die wachten om de Friesebrug op te rijden. Je hebt dan nog geen halve meter tussen de spiegels.

    Als voetganger loop ik regelmatig langs de Kanaalkade naar de Deka. Die stoep is erg ruim en is slecht bestraat. Je treft er ook zeer regelmatig fietsers. Misschien is het iets om die stoep wat smaller te maken zodat er meer ruimte is voor een goede fietsstrook en dat de fietsers die meer gaan gebruiken dan de stoep.

  2. bizar dat de gemeente Alkmaar het (weer) voor elkaar krijgt om van een relatief veilige fietsvoorziening weer een onveilig verhaal te maken. Overigens is een wegbreedte van 3,50 meter voor een snelweg! Daar kan nog heel veel van af. Ik hoop dat de gemeente dat ook inziet en een bredere fietsstrook laat aanleggen? Het is nota bene een fout van de aannemer!

  3. Het bovenstaande artikel is grotendeels in het NHD overgenomen.

    Jammer dat de journalist de verwijzing naar het CROW te technisch en/of niet nodig vond.

    In het krantenartikel staat ook een reactie van de verkeerswethouder Nagengast. Het is goed dat er iets aan gaat gebeuren, maar dan hopen we op meer dan in de krant is geschreven. Als het idd maanden gaat duren, dan is snelheidverlagen tot die tijd een goede optie.

    Als de wethouder gezegd heeft dat de strook 1,5 meter was, dan klopt dat niet. Gelukkig hebben we nog de foto’s en daar is prima op na te meten dat het vrijwel overal 1,7 meter netto was naast met daarnaast 0,15 meter goot. Die foto’s zijn destijds vaak om andere redenen gemaakt. Het is goed te zien hoe er met fietsstroken wordt omgesprongen. De voormalige Kanaalkade thv De Bever, Kaarsemakersgracht en Spar-achterkant.

  4. @Arrien: 3,4 meter is erg ruim voor hoofdzakelijk personenauto’s, omdat de bussen daar een eigen baan hebben. Die paar vrachtwagens mogen best incidenteel met een wiel op de fietsstrook. Dat doen ze overigens toch wel. Op de foto’s bij mijn vorige reactie valt te zien dat vrachtwagenparkeren op de fietsstrook voor laden en lossen regelmatig is voorgekomen. Of dat in de nieuwe situatie beter gaat vraag ik me af.

    @Ximaar: Leuk dat de wethouder ook aangeeft dat er wel een deel van het trottoir naar de fietsstrook kan. Maar er kan ook ook zeker her en der wat van de rijbaan af.

  5. Inmiddels hebben we ook een persbericht gevonden op de website van de gemeente. Daar staat vrijwel hetzelfde in als in het NHD-artikel.

    Ook in dit artikel staat dat 1,5 meter de minimumbreedte is voor een fietsstrook. Dat terwijl er in het Actieplan Langzaamverkeer uit 2003 1,8 meter als minimum staat en daar is later geen aanpassing op gekomen om die kwaliteitseis te verslechteren. De Kanaalkade maakt onderdeel uit van doorstroomas (hoofdfietsroute) nr 3.

    De gemeente wenst zich aan de KDB uit 2009 te houden en daarin wordt voor het fietsverkeer verwezen naar het Actieplan Langzaamverkeer uit 2003. Er wordt druk aan een nieuwe fietsplan gewerkt, maar we verwachten niet dat daarin sprake zal zijn van een verslechtering op dit gebied.

  6. ik las het en ik heb het nieuwe fietsplan gelezen. Ik vond het nogal bloedeloos en ambitieloos. Overigens zijn er in alkmaar veel wegen te vinden met een fietsstrook van 1,10 meter. Kijk maar op de Geestersingel. Gemeente blijft zich verschuilen achter het persbericht.

  7. @Arrien: Het fietsplan is nog onder constructie en kan nog op veel punten worden aangepast. Mail daarvoor.

    Zelf heb ik net de Kennemersingel en de Geestersingel nagemeten tussen Varnebroek en het Stadskantoor. De fietsstroken varieren van 1,45 en 1,7 meter, waarbij de Geestersingel gemiddeld 1,6 meter is en de Kennemersingel gemiddeld 1,5 meter. De Geestersingel lijkt op stukken smaller omdat er rood en belijning is weggesleten.

    Als deze wegen worden aangepakt, dan zou volgens de KDB hier ook vrijliggende fietspaden moeten komen of in elk geval fietsstroken van minimaal 1,8 meter.

    Als ik er weer eens langs kom zal ik het strookje langs de Laan van Brussel naast WC De Mare meten.

    Je indruk geeft aan dat 1,5 meter niet meer van deze tijd is. Zeker niet met geparkeerde auto’s die soms met een volledig wiel op de fietsstrook staan, omdat ze slecht kunnen pareren of omdat campers niet in de parkeervakken passen.

    Het CROW/Fietsberaad vraagt dus echt niet teveel in hun laatste artikel hierover.

  8. ik heb het fietsplan gelezen en zou graag mee willen denken. Leuk projectje! Daarnaast vraag ik me af of de Geestersingel tussen de Kennemerstraatweg en de rotonde wel zo breed is…….

  9. @Arrien: Ik heb een prima rolmaat en op veel plekken gemeten. Inmiddels ook o.m. de Kennemerstraatweg, Vondelstraat oud en nieuw en de Westerweg. Alleen een oud stuk Vondelstraat en de Willem de Zwijger voldoen aan de Alkmaarse minimumbreedte van 1,8 meter en de wens van het CROW/Fietsberaad. De fietsstroken langs Aert de Gelderlaan thv WC De Hoef zijn met 1,3 meter duidelijk te smal.

    Toch is er wel iets vreemds aan de hand. Voor het gevoel lijken de stroken langs de Geestersingel en Kennemersingel smaller dan de nieuwe langs de Westerweg (waar de fietssymbolen nog op aangebracht worden). Dit optische bedrog komt door de fellere kleur op de Westerweg, de afgesleten kleur op de Geestersingel en de verhouding tussen rood en grijs. Bij de Westerweg is de som van het rood meer dan die van het grijs. Bij de Geestersingel is het percentage rood duidelijk minder.

    Maar ook het langsparkeren is een belangrijke factor. Langs de Westerweg is vrijwel geen langsparkeren en langs de Geestersingel aan beide kanten. De parkeervakken zijn niet breed en dan heb je al snel dat de spiegels boven de fietsstrook komen en ongemerkt wil je dan het rechter deel van de fietsstrook niet gebruiken. Bij langsparkeren zou dan ook de breedte minimaal 1,8 meter moeten zijn of er moet een schrikstrook tussen het parkeren en de fietsstrook zijn.

  10. GroenLinks en de PvdA hebben vragen gesteld over de smalle fietsstrook langs de huizenkant. Die van GL zijn mondeling beantwoord door de wethouder die de vragen/voorstellen afwees. Hij stelde dat het niet een fout van de aannemer was en dat in oktober het trottoir wordt aangepakt, waardoor de fietsstrook 1,5 meter gaat worden. Verder vond hij het schijnveiligheid om de 30km-borden tot die tijd terug te plaatsen. Dan heeft hij duidelijk een andere mening dan het CROW/Fietsberaad in de link hierboven die fietsstroken onder de 1,7 meter breedte schijnveiligheid vinden.

    Op de schriftelijke vragen van de PvdA hebben we nog geen reactie gezien. Die komt waarschijnlijk later.

  11. @Jan: ik heb alle vertrouwen in je rolmaat! :-)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s