Rekervlotbrug Update

(Wees niet bang, deze vlotbrug functioneert alweer een paar maanden goed.)

KOEDIJK – Tussen 6 juni en 14 juli was deze nieuwe ‘verbeterde’ vlotbrug voor het laatst (althans dat hopen we) langdurig niet te gebruiken voor het fietsverkeer tussen het Geestmerambacht, Koedijk en Bergen. Daarna is ie op 1 augustus een ochtend buiten gebruik geweest door een softwarestoring. Zo ver we weten is de Provincie nog wel met een onderzoek bezig ter verbetering van deze brug.

De Krant
Die laatste korte storing haalde wel de krant, maar dat ie dezelfde dag en daarna weer gebruikt kon worden werd tot op heden niet meer gemeld. Zo rond die 1 augustus was de maat voor het Noordhollands Dagblad vol. Wat ons betreft begrijpelijk, de brug heeft een zeer slechte staat van dienst. In het NHD verschenen oproepen om bij de brug de onvrede te laten horen en die zijn halverwege augustus in een groot krantenartikel verwerkt.

Als Fietsersbond hebben we niet op de oproep gereageerd. De brug deed het en wat valt er nog over te zeggen dat nog niet bekend is? Dus werden we op het laatste moment gebeld en dat korte gesprekje is wat ons betreft niet goed in de krant gekomen. Een paar dagen later troffen we boven een kort ‘Fietsersbond’-stukje de titel: ‘Provincie heeft weinig op met fietsers’.

De suggestie werd gewekt dat de woordvoerder van de Alkmaarse Fietsersbond dit zo had gezegd. Zo’n algemene kreet kunnen we vanuit Alkmaar niet slaken. De Provincie is daarvoor te groot. Als het bij deze brug misgaat, dan wil dat niet zeggen dat het bij alle provinciale fietsprojecten misgaat. Wat er wel gezegd is, is dat de Provincie deze nieuwe fietsverbinding niet erg serieus neemt. Als de brug stuk is, dan gebeurt er maanden niets. Onderzoeken en reperaties laten erg lang op zich wachten. Er wordt geen tijdelijk alternatief bedacht, zodat fietsers hier het aansluitende tunneltje onder de N9 kunnen gebruiken. Dat is immers veiliger dan de verkeerslichten-oversteek die in de 5km langere omleidingsroute zit.

De uitlating sloeg dus alleen de Rekervlotbrug en waarschijnlijk hebben de meeste lezers dit zo begrepen. Er zijn hierover geen ingezonden brieven gekomen en zelf vonden we het ook niet nodig om dit punt via een ingezonden brief op te rakelen. We raden wel aan om onze website te raadplegen in geval van twijfel. Regelmatig zien we dit soort ‘slordigheden’ in de krant.

Experimenteel
In dezelfde krant stond een pagina eerder een inleidend stuk en daarin werd gesuggereerd dat de Fietsersbond met o.a. de schippersbond Schuttevaer, de aannemer en de Provincie gekozen hadden voor dit ‘experimentele en innovatieve ontwerp’.

Daarover heeft de journalist niet met de Fietsersbond contact gehad. Anders hadden we kunnen melden dat ook de omwonenden voor deze brug hebben gekozen en dat wij dit ontwerp niet als experimenteel zagen.

De keuze was destijds op basis van 3 schetsen. Een was een brug met een gewone klep, die slecht viel bij de omwonenden. Een andere was een soort harmonicabrug, die was pas echt experimenteel en in onze ogen niet realisch. Dus bleef deze ‘verbeterde vlotbrug’ over. Het verbeterde zit er in dat de fietsers niet door een kuil gaan zoals bij de bestaande vlotbruggen. Je blijft dus wat hoger fietsen en daar is weinig experimenteels aan. Je zou het dus eerder een conservatieve keuze kunnen noemen. Niemand voorzag op dat moment dat dit een storingsgevoelig ontwerp zou worden. Pas later is het echte ontwerp gemaakt.

Betrouwbare en Actuele Informatie
De reacties van de fietsers bij de brug waren positiever dan we gedacht hadden. Veel mensen vinden dit een mooie en aantrekkelijke verbinding en vinden hat jammer dat de brug lang niet gebruikt kon worden en dat deze route niet betrouwbaar is.

Op gemeentelijke websites wordt niet gemeld of de brug het wel of niet doet. De brug is immers van de Provincie. Maar ook op de Provinciale website zien we pas een maand later dat de brug al een maand niet meer gebruikt kan worden. Zelf fietsen we er regelmatig langs om de status te bepalen en verder werkt de website van een ijsboer nog het beste. Zij geeft niet alleen aan of het daar mooi ijsweer weer is, maar ook of de brug het niet doet.

Het is ook niet handig dat je op allerlei websites moet rondsnuffelen om na te gaan in welke gemeente een belangrijke fietsroute geblokkeerd is wegens een brug die het niet doet of een weg die er compleet uit ligt voor het vervangen van een riool. Dit moet wat ons betreft beter kunnen en we zijn daarmee bezig. Op de fietsrouteplanner van de Fietsersbond staat wel dat er iets met deze brug is en dat dat duurt tot het eind van dit jaar. Niet echt sluitende info waar je iets mee kunt. Iets dergelijks kan alleen werken als er een goede en actuele koppeling is met de wegbeheerders en/of uitvoerders.

Uiteindelijk vonden we dat op nhbereikbaar.nl, een zeer slecht vindbare website van de Provincie NH die diep weggezakt is in de zoekmachines. Daar staat nu dat er aan de fietsenstalling bij station Alkmaar wordt gewerkt en dat op dit moment de leuning langs de Kanaalkade wordt vervangen. Zeer waarschijnlijk zal daar wel betrouwbare informatie staan over werkzaamheden en beschikbaarheid van de Rekervlotbrug. Dat gaan we de komende tijd in de gaten houden.

Via de website van de gemeente Alkmaar vonden we een link naar dezelfde basiskaart, die wel ingezoomed op een regio te bekijken is: live.andes.nl/alkmaar. In plaats van Alkmaar kan je ook Heerhugowaard invullen, maar bij andere gemeentes werkt dat (nog) niet. Je kunt ook uitzoomen om de werkzaamheden in rest van NH te bekijken.

Op beide is geen RSS-feed te vinden en de kans op een actuele koppeling met navigatie-apparatuur of smartphone-applicatie lijkt ons erg klein. We gaan kijken of dit te verbeteren is. Mogelijk zijn er ook lezers die zelf al een betere oplossing hebben gevonden. Gebruik daarvoor het reactievak onder dit bericht.

Advertenties

Geplaatst op 2014-08-28, in Alkmaar, Bergen en getagd als , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 1 reactie.

  1. Ik heb inmiddels geconstateerd dat de brug zelfs gebruikt wordt door schaapskuddes

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s