Fietsplan 2014

ALKMAAR – Op 7 Oktober is het college van Alkmaar akkoord gegaan met het eerste deel van ‘Fietsplan 2014′; een Kaderplan voor lekker fietsen in Alkmaar. In de afgelopen maanden hebben zo’n 20 actieve Fietsersbondleden, samen met vertegenwoordigers van het Gilde en de Politie in een workshop en een expergroup nagedacht over onderwerpen als Netwerk & Routes, Veiligheid, Gebruikscomfort, Fietsparkeren en Promotie & Educatie. Deze 5 hoofdthema’s zijn onderverdeeld in speerpunten die beleidsprioriteit aangeven. Het plan speelt in op nieuwe ontwikkelingen, zoals de e-bike, de racefiets en de fiets met het karretje.

In Alkmaar wordt veel gefietst: ongeveer 42% van alle ritten. Dit is duidelijk meer dan in vergelijkbare steden. Het gebruik van de fiets neemt verder toe, ook door e-bike en recreatief fietsen. Vandaar de nieuwe kadernota ‘Fietsplan-2014’ met als belangrijkste pijlers veiligheid en aantrekkingskracht. De pijler veiligheid, ook landelijk ingegeven, moet resulteren in een daling van het aantal verkeersslachtoffers, ondanks de verdere toename van het fietsgebruik.

Alkmaar gaat meer aandacht richten op eenzijdige ongevallen (zonder andere betrokkenen), ouderen op de fiets en het scheiden van de fiets en de auto. De pijler aantrekkingskracht is belangrijk om de fiets te (gaan) gebruiken. De nadruk ligt op gemakkelijk gebruik, prettige stallingen en goede, veilige routes. Het wegdek op fietspaden- en stroken hebben asfalt als uitgangspunt.

Wethouder Verkeer, Jan Nagengast (CDA): “Het fietsverkeer is essentieel om Alkmaar bereikbaar en aantrekkelijk te houden. Met het fietsplan proberen we fietsen in Alkmaar nog veiliger en aantrekkelijker te maken. Tevens hoe meer mensen op de fiets stappen, hoe beter dat is voor het milieu.”

Op 30 Oktober komt het in de commissie en op 27 November komt het in de raadsvergadering. Dat is dus na de gemeenteraadsverkiezingen van 19 November. Begin volgend jaar gaat de expertgroup en de gemeente verder met de uitwerking, financiering en concrete maatregelen. Bewoners, bedrijven en andere organisaties krijgen de mogelijkheid voor het aandragen van ideeën en suggesties. (Zie hier het persbericht van de gemeente en hier het kaderdeel van het Fietsplan dat op dit moment alleen nog door het college is behandeld.)

We komen daar op deze website later nog op terug. Dan zal ook duidelijk worden hoe het nieuwe deel van Alkmaar; De Schermer en Graft-De Rijp bij dit plan gaan aansluiten. Als Fietsersbond vertegenwoordigen we al de belangen van de Schermer en willen we dat ook (beter) gaan doen voor Graft-De Rijp dat qua fietsen meer op Purmerend is gericht.

Dit Fietsplan staat los van de verkiezingen en onze discussieavond ‘Meer Fiets, Meer Ruimte’ op 22 Oktober. Toch sluit het daar natuurlijk wel op aan en de kans is groot dat het ter sprake komt. Aanmelden voor die avond kan nog, lees hier meer.

Advertenties

Geplaatst op 2014-10-12, in Alkmaar, Schermer en getagd als . Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s