Westerdel Rotonde

BROEK OP LANGEDIJK – De Westerdelrotonde bestaat nog niet, net zo min als de ‘Ovatonde’ in de Westelijke Randweg bij het Westerdel. Op 23 september stelde een Langedijker politieke partij vragen over deze ‘ovatonde‘. Is dit wel veilig voor de overstekende scholieren? Het is inderdaad behoorlijk verwarrend wat er de laatste jaren op rotonde-gebied in onze regio is aangelegd. Daar hebben we al eens eerder een klein overzichtje van gemaakt.

We hebben in onze regio maar 1 ovatonde en die ligt in Heerhugowaard op de kruising Westangent-Westerweg (N242) en hij is net een paar maanden in gebruik. Bij het Westerdel gaat het om zogenaamde ‘voorrangspleintjes’, die al 5 jaar te vinden zijn in dezelfde Westtangent, maar dan een stuk noordelijker bij o.m. de Umbriellaan. Daar hebben we er niet zoveel problemen mee aangezien een kruising verder een ‘gewone’ rotonde te vinden is, waar de fietsers wel in de voorrang zijn.

Eigenlijk is dat het grote verschil. Voor de hoofdstroom werkt een voorrangsplein als rotonde, maar voor het secundaire kruisende verkeer is het gewoon een voorrangskruising, waar je geen voorrang hebt. Voorrangspleintjes worden dan ook ingezet voor een betere doorstroming van de hoofdroute. Fietsers die met die hoofdroute mee gaan hoor je dan ook niet klagen, maar de kruiseinde fietsers dus wel. Bij een gewone rotonde hebben ze immers met de rotonde mee voorrang en dat steekt een stuk relaxter over.

Bij het Westerdel fietsen de fietsers niet met de hoofdstroom mee en moeten ze er alleen de hoofdstroom kruisen om bijvoorbeeld naar de school, winkels of wat dan ook te gaan. We waren destijds dan ook niet zo blij met deze keuze. En nu er schoolkinderen komen en de school in een andere wijk staat en er dus gekruist moet worden, vinden we het op z’n minst fietsonvriendelijk.

De gemeente heeft verkeerstechnisch geantwoord dat het veilig is en dat de wachttijd om over te steken zeer beperkt en daarmee gunstig is. En ook volgens ons is dat juist. En toch willen we er wat kritiek opleveren. Sterker nog als het even kan willen we de gemeente meegeven om de meest zuidelijke, die naar de school gaat, om te zetten in een normale rotonde. Dat hoeft niet meteen, maar denk er op z’n minst over na aangezien deze vraag dringender terug zal komen naarmate de wijk voller wordt met schoolkinderen.

Qua kosten valt het mee. Een tunnel, waar ook over wordt gesproken, is al snel 10x zo duur. En een rotonde (desnoods ovaal als een ovotonde) past op de plek van de voorrangspleintjes, de aanpassingskosten zullen dus erg meevallen.

Eerst nog even de techniek. Om een voorrangsplein acceptabel te maken voor het oversteken worden de rijbanen uit elkaar gehaald en in de trottoirbanden gezet. Dat laatste zou met een slinger de snelheid van het doorgaande verkeer moeten beperken. De rijbanen zijn er echter zo breed dat dat effect niet wordt bereikt. Een echte rotonde behaald dit effect wel.

We vinden ook dat de Westelijke Randweg voor de doorgaande auto’s aantrekkelijker moet zijn dan de Voorburggracht. Door het onhandig plaatsen van het gemeentehuis is de Westelijke Randweg dusdanig naar het westen uitgebogen dat ie niet meer populair is als doorgaande route. Dat gaan deze 2 voorrangspleintjes helaas niet oplossen, daar zijn ze dan ook niet voor nodig.

Daar staat tegenover dat kinderen de toekomst zijn en in de nieuwe wijk Westerdel wonen nu al kinderen en komen er steeds meer. Die kunnen vrij eenvoudig door de autoluwe Mayersloot-West naar school fietsen. Alleen moeten ze dan wel de Westelijke Randweg over. En als ouders deze voorrangspleintjes daarvoor te onveilig vinden, dan worden de kinderen op z’n minst langer met de auto naar school gebracht. Dat is iets waar een duurzame gemeente niet aan mee zou moeten werken.

De voordelen van een fiets ontdekken gebeurt op jonge leeftijd. Het geeft kinderen vrijheid en ongemerkt doen ze aan beweging. Later gaan ze vaak door met het gebruik van de fiets voor van alles en nog wat. Kinderen die lang naar school worden gebracht en bijvoorbeeld later met de bus gaan ontdekken de voordelen van de fiets niet en stappen eerder over naar de auto. Daar krijgen we dan wel de Westelijke Randweg wat voller mee, maar dat lijkt ons als Fietsersbond niet de bedoeling.

Advertenties

Geplaatst op 2014-11-28, in Langedijk en getagd als , , , , . Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s