Ommering Optie

ALKMAAR – Het heeft sinds afgelopen Oktober maar mondjesmaat in de krant gestaan; de ombouw van de N242-Bestevaerstraat-aansluiting, waar fietsers de rekening krijgen gepresenteerd van de beloning voor het autosluipverkeer. Zelf hoorden we het ook rond die tijd en eigenlijk was er toen al niets meer tegen te ondernemen.

‘Gemeentes en Provincie dragen de fietsers een warm hard toe, als de automobilisten er maar geen hinder van hebben.’ denken we regelmatig bij dit soort aanslagen op het doorgaande fietsverkeer.

We hebben met beide gebeld, omdat de gemeente Alkmaar (die dit plan verzonnen heeft) en de provincie (die over de N242 met het naastgelegen fietspad gaat en het leeuwendeel van de financiering voor haar rekening neemt). Daar kwam niets uit. Iets anders was niet te verzinnen, behalve dan dat het hele plan niet doorgaat.

De uitvoering start al binnenkort
In het kort. Een paar keer per dag staat het verkeer vast op de kruisingen N242 (Ommering) met Bestevaerstraat, Diamantweg en Koelmalaan. Naar onze indruk heeft dit vooral te maken met de Leeghwaterbruggen en sluiproutes. Als de bruggen open zijn geweest dan is het autoverkeer behoorlijk lang van slag. Dat heeft zijn weerslag op de Bestevaerstraat/N242-aansluiting. Daarbij is er sprake van 2 forse auto-sluiproutes. De Koelmalaan wordt genomen naar het MCA en zelfs Egmond omdat de zuidelijke ‘ring’ via de Kooimeer en N9 niet goed functioneert. Ook is er erg veel sluipverkeer via de Diamantweg en de Kanaalweg naar Heiloo.

Aan die brug wordt niets gedaan en nu denken de gemeente en de provincie dit probleem op te kunnen lossen door op de kruising Bestevaertraat-Koelmalaan een turborotonde aan te leggen en de verkeerslichten-oversteek van het fietspad langs de N242 weg te halen. Fietsers tussen Heerhugowaard en Heiloo of de Boekelermeer fietsen maar om om die nieuwe turborotonde. Voor de fietsers is dit een paar honderd meter om. (Rechts een tekening met fietspaden, klik er op voor een grotere versie.)

Fietsroute langs N242
Wij vinden dit een slechte ontwikkeling aangezien het ‘doorgaande’ fietspad langs de N242 al veel extra omfietslussen heeft gekregen om de groeiende autoknooppunten ruimte te geven. Zo is het fietspad tussen de Leeghwaterbrug en Omval weggehaald en mogen fietsers volgens de wegwijzers daar het nieuwe onverlichte landweggetje nemen middels 3 fietstunnels onder de N242 en N244 door. Veel (brom-)fietsers nemen deze omweg door het linke onoverzichtelijke Omvaltunneltje niet, maar volgen de Westdijk.

Al veel eerder is het rechte fietspad langs de N242 tussen het Nollencircuit en de Omval verdwenen. Fietsers moeten hier omfietsen over de hoge en windvangende dijk langs het kanaal. Vervolgens mogen ze langs de Huygehoek onder de Nollenbrug door. Wederom een stuk van de N242 af en flink omfietsen. Bij de nieuwe Ovatonde kunnen fietsers ook niet meer oversteken naar de Westtangent en mogen daar een stuk omfietsen door het Park van Luna of over de nieuwe Bhalotrabrug. Maar ook bij Waarland en na Niedorp is de route naar Leeuwwarden een stuk langer voor de fietser dan voor de auto.

Ontvlechten / Bestevaerbrug
Eigenlijk is de N242 veel te druk voor een fietspad en zou er ontvlochten moeten worden. Geef de fietsers een goede autonome route, die niet steeds verslechterd wordt door de toenemende N242-drukte. Een goede optie was de Bestevaerbrug, die wij als fietsbrug wilden tussen Overdie en Oudorp. Helaas ging dat niet door, omdat deze brug onnodig duur werd gemaakt door dezelfde gemeente en de provincie die er zware trekkers over wilden laten rijden.

Nu zitten we dus met deze kruising bij de Ommering waar de fietsers om de turborotonde om moeten fietsen. Een deel vanuit Heiloo deed dit al, omdat het via de rotonde-binnenbocht nu al sneller is dan wachten voor de lichten. En helaas is het ook zo dat het fietspad tussen deze kruising en Heiloo redelijk rustig is. De fietsers vanaf de Leeghwaterbrug gaan dan ook hoofdzakelijk naar de Koelmalaan en die route blijft gelijk.

Fietsers op de turborotonde blijven in de voorrang, behalve de fietsers richting Leeghwaterbrug, die voorrang moeten gaan verlenen op een bypass van de rotonde. Wat ons betreft komen/blijven de fietsers ook hier in de voorrang omdat we de rotonde met bypass als een geheel zien. Wat niet gaat lukken is bijvoorbeeld een fietsviaduct over de Bestevaerstraat naast het N242-autoviaduct. Met moeite is hier ruimte voor te vinden, maar de aansluiting worden lastig en het lage aantal fietsers zal er niet echt door toenemen.

Pleister op de wonde?
Wel begrijpen de gemeente en de provincie dat het hier voor de fietsers verslechterd. We hebben ook een zeer oud idee aangedragen om iets terug te doen voor de fietsers. Zie daarvoor deze kaart met een afritoptie van de Leeghwaterbrug naar de Laanenderweg.
Daar is nu een trap, maar er is al jaren voldoende ruimte voor een goede fietsafrit. Toen de fiets-onderdoorgang langs de Diamantweg er nog niet was zagen we regelmatig fietsers van deze trap lopen. Nu die onderdoorgang langs de Diamantweg via het turbo-omfietsrondje bereikt kan worden (en je nog altijd te maken hebt met verkeerslichten over de N242-op-en-afrit) kan deze route langs het kanaal populairder worden.

Toch is de winstfactor niet groot en maar beperkt tot een klein deel van de Boekelermeer. Realisatie en kosten zullen meevallen, maar biedt het ook echt iets of zal dit maar weinig gebruikt worden?

De gemeente begrijpt ook dat een goed fietsalternatief kan voorkomen dat de zuidzijde van de turborotonde in 2-richtingen wordt genomen, waardoor het autoverkeer slechter doorstroomt en er misschien wel vaker aanrijdingen zullen plaatsvinden.

Natuurlijk staan we ook open voor andere suggesties.

Advertenties

Geplaatst op 2015-05-07, in Alkmaar, Regio en getagd als , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s