Flex Palen en Link hek
LANGEDIJK – De gemeente Langedijk heeft inmiddels veel palen opgeruimd. Een groot deel was echt niet nodig. In meer gemeentes is en was dat zo, en ook zij doen iets aan de wildgroei van palen op fietspaden. Ze zijn snel geplaatst, bijvorbeeld om te voorkomen dat auto’s een stukje afsnijden over een fietspad of dat auto’s op fietspaden parkeren om er ‘eventjes’ te lossen.
Als Fietsersbond, maar ook veel gemeentes (zoals Langedijk) zien we ook de nadelen zoals eenzijdige ongevallen met ouderen. Onze stelling is: Laat alleen palen staan als ze echt nodig zijn en doe het dan effectief en fietsvriendelijk. Met effectief bedoelen we dat er dan niet langs te rijden bijvoorbeeld over de stoep, zoals bij de Keppelsloot in Broek op Langedijk of het IJsbaanpad in Sint Pancras. Bij die laatste staan de bandsporen in het gras. Daar zijn ook palen aan de zijkant nodig. Hier het persbericht van de gemeente over de palen die helaas nodig blijven.
Helaas hou je er geen motorrijders of quadgangers mee tegen, die kunnen doorgaans tussen de palen door en doen dat ook.
In veel gevallen maken we ons er niet druk om. Het gaat dan om doorsteekjes die weinig worden gebruikt en/of niet interessant zijn voor auto’s. Zoiets laten we liever aan dorps-, wijk- en buurtvertegenwoordigers over. Als Fietsersbond kijken we vooral naar de hoofdfietsroutes en/of populaire fietsroutes. En we zijn op dat gebied behoorlijk blij en zien de zogenaamde flexpalen als een verbetering.
Zo’n paal staat nu anderhalf jaar aan de zuidzijde van de Bakkersbrug in de Dorpsstraat ter hoogte van de Broekerveiling en Marktzicht. Deze palen zijn dikker, beter zichtbaar en geven een beetje mee. Van dat laatste moet je niet teveel denken, met geluk heb je als fietser geen botbreuk maar blijft het bij een flinke kneuzing.
Paaltjes moeten daarom goed van te voren zichtbaar zijn en niet direct na een bocht staan. Voor die zichtbaarheid zijn adviezen over inleidende wegmarkering. Witte geribbelde lijnen die om het paaltje gaan.
Dat is niet bij de Bakkersbrug toegepast. De paal is vanaf de noordkant in het donker vrijwel niet te zien omdat de bolle brug het zicht beperkt. Eigenlijk had ie dus boven op de brug moeten staan, maar we begrijpen dat daar ook bezwaren tegen zijn.
Een van onze grootste irritaties, de verzamelde hekwerken die het Daalmeerpad frustreren, is nog altijd niet aangepakt. En echt we zeuren er bij de gemeente steevast om.
Het gaat hier duidelijk wel om een hoofdroute tussen Sint Pancras en Alkmaar-Noord (scholen), het Geestmerambacht en de Koedijkervlotbrug naar de duinen en het strand. Deze hekken stammen uit een tijd dat de Vronermeerweg nog geen spitspaal had en hier hard en erg veel werd gereden. Ons is niet bekend of er ooit een ongeluk is gebeurd, maar dan is het wel heel lang geleden en duidelijk onder andere omstandigheden.
Zulke rommel hoort niet op een belangrijk fietspad en is in onze ogen echt niet nodig. Sterker nog, als het hier wel nodig is dan weten we in onze regio nog wel honderd plekken waar zoiets ‘nodig’ is, maar waar het gelukkig niet staat. Denk daarbij aan de andere kant van het Daalmeertunneltje, waar niet eens een paal te vinden is en een veel drukkere weg (Laan van Keulen) wordt gekruist.
De gemeente begrijpt onze opvatting wel, maar hier is het een Dorpsraad die er een andere mening over heeft. Alleen begrijpen zij niet voldoende dat het hier over een hoofdroute gaat. Maar ook als deze hekken blijven staan, maak ze dan beter zichtbaar. De grijze metalen buizen zijn met de grijze achtergrond van het asfalt slecht te zien. Dergelijk spul levert dus eerder een ongeval op dan dat het er een mee voorkomt.
Geplaatst op 2016-02-25, in Langedijk en getagd als Broek op Langedijk, Daalmeerpad, Fietsongevallen, Paaltjes, Sint Pancras. Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.
Een reactie plaatsen
Comments 0