Zeswielenoversteek bij Frieseweg

De kruising waar een groot deel van Alkmaar nog steeds niet blij mee is. Er is een mooi nieuw en vooral populair fietspad langs de Zeswielen gekomen aan de waterkant, maar dat heeft deze lastige kruising (Zeswielen-Frieseweg-Koedijkerstraat-Rekerdijk) zeker niet opgelost. Eerder zijn de oversteekproblemen daardoor toegenomen. Als Fietsersbond zagen we dit aankomen en hebben de gemeente daarvoor op alle manieren en zeer tijdig gewaarschuwd. Van de toezegging ook iets aan dit kruispunt te doen is in de praktijk weinig terecht gekomen. Meer dan een paar verkeersdrempels om de snelheid vanaf de Zeswielen of de Koedijkerstraat te remmen werd het niet. Veel auto’s hebben weinig moeite met deze drempels en zeker in de rustige tijden vliegen ze er nog flink snel overheen.

Aanrijding
En toen werd er afgelopen 20 april rond 13:00 een snorscooter aangereden door een auto. Voor een locale partij de aanleiding om met de zoveelste oplossing te komen. Moeiteloos verscheen dit in de krant zonder enige navraag te doen bij de bewoners, Fietsersbond of gemeente over de haalbaarheid. Ook deze partij heeft het verslag van 5 jaar klankbordgroepen ontvangen en daarin valt te lezen dat hun ‘nieuwe’ optie erg onrealistisch is. De laatste klankbordgroep heeft ook hier goed over nagedacht en het is jammer dat dat niet gelezen wordt of zo ontzettend snel wordt vergeten. Ook door de redactie van de krant. Die had toch eveneens met bewoners of de Fietsersbond contact op kunnen nemen. Maar helaas …

Hier een schets van de huidige kruising:

A stelt de Amsterdamse automobist voor die vanaf de Frieseweg rechtsaf ging richting Zeswielen en Schinkelwaard. S is de snorscooter die tegelijk wilde oversteken naar de Rekerdijk of noordkant van de Koedijkerstraat richting Overstad. Als beide tegelijk bij de Zeswielen-oversteek aankomen, dan heeft de snorscooter voorrang, omdat die rechtdoor gaat. De automobilist moet voorrang (V) verlenen, omdat die rechtsaf gaat. (En eigenlijk ook al eerder als hij het 2-richtingen fietspad kruist. Er zijn helaas erg veel van dit soort kruisingen waar de automobilist misbruik maakt van de situatie, zijn/haar recht van de sterkste en voorrang neemt. Fietsers houden dan maar in. Je mag dan wel voorrang hebben, maar wat heb je er aan als je daarna wordt platgereden? Het is dan ook niet verwonderlijk dat het juist een snorscooter is en geen fiets die is aangereden.

Een vergelijkbare situatie tref je aan de andere kant van de Frieseweg bij de Friesebrug. En ook daar krijgen overstekende fietsers naar de Friesebrug vaak geen voorrang van rechtsafslaande en dus kruisende auto’s. Het is helaas dus niet iets dat typisch is voor deze Zeswielenkruising. Om dit op te lossen zal iets gedaan moeten worden aan verkeerslessen en handhaving.

‘Oplossing’
Als het om de ‘oplossing’ van de locale partij gaat (L op het kaartje), dan komen zij met iets waar de gemeente ons ook wel eens mee lastig valt. De fietsers een flink stuk uitbuigen en een stuk oostelijker van de autokruising laten kruisen. Bij de Schinkelwaardrotonde vinden we dat niets en hier evenmin. Als de fietsers vanaf de Friesweg een stuk naar het oosten moeten om daar over te kunnen steken, dan neemt het aantal overstekende fietsers via de rijbaan van de Frieseweg nog meer toe. Nu doen veel slimmerikken dit al en het is zeker niet dom, eerder verstandig. Hier schuilt ook mogelijk een oplossing in: Laat de fietsers voor de auto’s opstellen en oversteken, dan voorkom je dit soort voorrangssituaties.

Maar los daarvan gaat het plan van de locale partij niet werken. De bewoners aan de noord-oostkant van de kruising moeten zo’n 30m2 van hun tuin afstaan. Dat terwijl zij juist voorstander waren van de omlegging van de Zeswielen langs het spoor. (Iets dat wij als Fietsersbond ook als enige echte oplossing zagen.) Deze bewoners hebben daarom duidelijk aangegeven om geen millimeter van hun grond af te staan. Anders was ook het nieuwe fietspad eerder langs de huizenkant aangelegd. De gemeente heeft niet voor niets voor de waterzijde gekozen, omdat ze het langs de huizenkant niet voor elkaar kregen.

Onduidelijkheid
Nu mag er zeker wat met deze kruising gebeuren en de Fietsersbond en gemeente zoeken naar realiseerbare oplossingen. De weg achterom met de kruisende fietsers er onderdoor gaat het de komende 20 jaar niet worden. Door flink geld uit te geven aan het nieuwe fietspad langs de waterkant is die kans vrijwel verkeken. Ongelijkvloers kruisen is met de huidige ligging van de Zeswielen onmogelijk. Op verkeerslichten zitten de fietsers ook niet te wachten. Iets simpels is de kegel in de Frieseweg ook in de avondspits omhoog te zetten. Dat scheelt veel sluipverkeer op de Friesweg en ook op de Zeswielen zal het rond die tijd dan een stuk rustiger en veiliger worden.

Maar de ombouw van een jaar terug is ook nog immer niet goed afgerond. Er ontbreken verkeersborden die aangeven dat de fietsers bij het oversteken rechts moeten houden. Vanaf de Friesweg en Rekerdijk gaat dat vanzelf, maar voor de overstekers van de Zeswielen naar de Koedijkerstraat richting Overstad is het helemaal niet zo logisch. Dat bleek laatst maar weer toen 6 agenten op de fiets vanaf de Zeswielen de blauwe lijn (A) richting overstad en het Mallegatsplein volgden:

Dat is zeker niet de bedoeling. De fietsende heren hadden duidelijk weinig ervaring met deze kruising en wilden aanvankelijk rechtdoor het zuidelijke fietspad langs Koedijkerstraat nemen. Toen bedachten ze dat dit waarschijnlijk een 1-richting fietspad is (de middenstreep houd daar op) en staken ze alsnog over naar het bredere 2-richtingen fietspad langs de noorkant van de Koedijkerstraat. Een begrijpelijke vergissing, maar ook link. Want die oversteek is te smal voor fietsers in 2-richtingen. Zij hadden dus netjes bij B moeten oversteken. Maar zoiets is op geen enkele manier aangegeven. Ondanks dat we daar als Fietsersbond al een jaar om vragen.

Bij B steken overigens de fietsers vanaf de nieuwe Victoriebrug in tegenrichting de Zeswielen over (gele lijn). Zij gaan via de Zijperstraat. Aan het eind is het door de drukte niet te doen om op het 1-richtingfietspad aan de noordkant van de Koedijkerstraat te komen. 2 rijbanen van de Koedijkerstraat in 1x oversteken is vaak ondoenlijk door de drukte. Dus fietsen ze door langs de noordkant van de Koedijkerstraat over het 2-richtingen fietspad en beproeven hun geluk bij de Rekerdijk om daar via een vluchtheuvel verder te gaan langs de waterkant van de Zeswielen. Eigenlijk horen ze al bij A over te steken, maar dat is iets langer en je hebt er slechter zicht. Dus fietst men door naar B en vallen ze de fietsers lastig de het wel goed doen. Want ook daar is geen ruimte in de oversteek voor fietsers uit 2 richtingen.

Het geheel moet ook een ramp zijn voor passerende en kruisende automobilisten. Fietsers komen van alle kanten en naast ogen in je achterhoofd zijn er er ook ogen nodig naast beide oren.

Zoals mag blijken proberen we het met de gemeente te verbeteren. Tips zijn daarbij vanzelfsprekend zeer welkom.

Advertenties

Geplaatst op 2016-05-20, in Alkmaar en getagd als , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 2 reacties.

  1. Ik ben leek wat betreft de voorgeschiedenis en onbekend met het precieze toepassen van de situatie door de verkeersdeelnemers. Maar als leek zeg ik: er zijn 2 vreemde verschijnselen hier.
    1. Komend vanaf de fietsvoorrangsroute vanaf Alkmaar-Noord naar de Frieseweg moet je ineens voorrang geven aan kruisende automobilisten, de omgekeerde wereld.
    2. Er is een 2-richtingenfietspad aan gelegd, op zich al een moeizaam fenomeen, maar je wordt ook nog eens niet vanaf het oosten komend via een fietsvoorrangsrotonde naar de nadere kant geleid.
    Minimale oplossing: de fietsers vanaf Rekerdijk en Frieseweg niet uitbuigen, maar inbuigen.
    De verkeersdeelnemers vanaf genoemde 2 straten voorrang geven, dus voorrang omdraaien.
    Maximale oplossing: rotonde aanleggen en deze ruimtelijk inpassen. Mogelijk geen nieuwe gedachten.

  2. @Rein: Dank voor het meedenken. Het is idd een vreemde situatie, waar de kool, de geit en ik weet niet wat gespaard moeten worden. Alkmaar kent 8 doorstroomasssen, dat zijn de belangrijkste fietsroutes die als het even kan in de voorrang worden gezet. Op dit punt kruisen er 2; Geestmerambacht-Rekerdijk-Frieseweg-Friesebrug en Stadskantoor-Koedjkerstraat-Zeswielen-Heerhugowaard. Maar langs die laatste ligt ook een zogenaamde radiaal, een van de 10 hoofdontsluiting voor autoverkeer naar de ringweg. En die status zorgt ervoor dat de Koedijkerstraat-Zeswielen voor de auto’s in de voorrang blijft. Een mooie oplossing was de Zeswielen omleggen langs het spoor en dan de fietsers er onderdoor met een verlengde spoortunnel. Die optie vond men uiteindelijk te duur en dus is er een fietspad langs de Zeswielen gekomen, omdat langs de radialen fietsers op een eigen fietspad horen.
    De ligging van de Frieseweg en Zeswielen is te dicht op elkaar voor een goede rotonde-oplossing. Daarvoor zou de brug een stuk naar het westen moeten en dat is ook behoorlijk kostbaar. Over dat inbuigen denken de verkeersambtenaren na. Maar ook dat heeft voeten in de aarde omdat vanaf de Frieseweg naar de Zeswielen (en vise versa) grote stadsbussen rijden. Die hebben ruimte nodig om de bocht te maken.
    Neemt niet weg dat een gedachte van buiten kan helpen om tot iets slims te komen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s