Bierkade Fietsstraat?
ALKMAAR – Dinsdagochtend 2 augustus werden we gebeld door een journalist van het NHD. Of wij ‘s-middags beschikbaar waren na een aanstaand persbericht over de Wageweg-Bierkade. Als Fietsersbond hadden we nog niets gehoord, ondanks dat we nog altijd in de (vrijwel slapende) klankbordgroep Wageweg-Bierkade zitten. Volgens de journalist zou het over een fietsstraat gaan. Niet vreemd, de grootste coalitiepartij heeft die optie al een paar jaar terug geopperd.
We wisten nog niet van de hoed en de rand en de betrokken verkeersambtenaar was helaas net op vakantie gegaan. Eigenlijk zit de klankbordgroep al een half jaar op 2 onderzoeken te wachten. Een over selectieve toegang naar de Schelphoekgarage en een andere die het college had bedacht. En als die gereed zijn, dan leest de klankbordgroep dat nog een keer door, bespreekt het en gaan we beginnen aan het eindverslag. Eigenlijk had dat dus al een half jaar eerder gekund, omdat de eerdere onderzoeken voor ons glashelder zijn. Te weten 2-richtingen voor autoverkeer levert meer problemen op dan het oplost. Zelfs omdraaien van de rijrichting is onverstandig en geeft problemen rond de Friesebrug waar alle verkeersdeelnemers last van hebben inclussief de fietsers.
Een fietsstraat lost op zichzelf niets op als het aantal auto’s per etmaal hetzelfde blijft. Het verslechtert voor de fietsers als het aantal auto’s toeneemt en zelfs gaat verdubbelen als auto’s weer in 2 richtingen de Wageweg met Bierkade mogen gebruiken. Voor alle duidelijkheid; de Wageweg tussen de Friesebrug en Bierkade is nu voor de auto’s alleen richting Friesebrug te gebruiken. Op de Bierkade is het wel 2-richtingen en 30km/h. Maar omdat er van de Wageweg geen auto’s komen is er nu ruimte op de Bierkade voor 1 rijbaan en 2 brede fietsstroken.
Als de Bierkade een fietsstraat wordt, dan blijft die 30km/h gewoon 30km/h, alleen zijn dan de auto’s te gast. Dat ‘te gast’ zijn werkt alleen als er minder auto’s rijden dan fietsers en als het aantal auto’s onder de 2500 per etmaal blijft. Dat is nu al niet zo, en met autoverkeer in 2 richtingen zal het zelfs verdubbelen naar 15.000 stuks per etmaal. En ja dan heb je een fietsstraat, maar die staat vol met auto’s. Helemaal als zo’n auto van de Friesebrug de Schelphoekgarage in wil. Bij die parkeergarage is geen opstelruimte en hij of zij zal dus de auto’s achter zich blokkeren, totdat er een gaatje valt in de stroom auto’s richting Friesebrug. En omdat de Bierkade zo smal is, is er dan ook geen ruimte om met de fiets langs zo’n rijtje wachtende auto’s te kunnen.
Als de Friesebrug nu open gaat, dan staan de auto’s tot aan het Accijnstorentje stil. Als de auto’s weer de andere kant op mogen, dan staat er voor zo’n geopende brug een vergelijkbare file aan de noordzijde, die de volledige lus en een stuk van de Randersdijk, Noorderkade en Frieseweg vastzet. Van dat laatste hebben de fietsers het meeste last en van de rest heeft iedereen last tot de bussen naar het station aan toe. De verkeerslichten aan de zuidkant van de brug gaan er dan 4x zo lang over doen om zo’n verstoring door een geopende brug weg te werken. Zo dat al lukt. In het verleden was deze situatie niet met verkeerslichten te regelen.
Ons advies is tot nu toe dan ook altijd geweest: ‘Doe alleen iets als het duidelijk is dat het de doorstroming van alle verkeersdeelnemers gaat verbeteren en de verkeersafwikkeling voor iedereen duidelijk veiliger gaat worden.’ En doe anders simpel weg niets. We zijn dan ook erg benieuwd naar wat er in de laatste 2 rapporten staat. Of er aan een fietsstraat wordt gedacht en hoe men dat ziet. Kortom we kijken rijkhalzend uit naar volgende week dinsdag.
De persconferentie werd immers afgelast, omdat het college er nog niet klaar voor was. Dat hoorden we van dezelfde journalist. Toch heeft hij alsnog een artikel in de krant gezet. Met hem gaan we afwachten of er volgende week dinsdag wel een persconfeerentie komt en of we misschien in de tussentijd als klankborddeelnemers iets toegestuurd krijgen.
Geplaatst op 2016-08-04, in Alkmaar, Regio en getagd als Bierkade, Fietsstraat, Klankbordgroep, Wageweg. Markeer de permalink als favoriet. 3 reacties.
Inmiddels zijn de leden van de klankbordgroep door de gemeente uitgenodigd om aanstaande dinsdag te horen wat het college over de Bierkade-Wageweg heeft bedacht. Daarna volgt de uitgestelde persconferentie. De laatste 2 onderzoeksrapporten hebben we nog niet ontvangen, ondanks aandringen bij de gemeente. Het is te hopen dat we die in elk geval dan ontvangen. Oppositiepartijen als SPA en GL zijn ook erg ontevreden over het gebrek aan informatie vooraf.
Inmiddels zijn 5 van de 12 klankbordgroepleden geïnformeerd door de wethouder. Meer konden niet tussen de middag of waren op vakantie. De rapporten komen pas morgen en wat dat betreft kunnen we daar nog weinig van zeggen, behalve de neerslag die in de nota aan B&W staat. Erg hoopvol stemt die nog niet. Het laagste bedrag is 10.000 auto’s per dag en dat is erg veel voor een fietsstraat, zelfs nog meer dan de fietsstraat in Castricum, waar zeer veel bedenkingen over zijn. Het is ook het dubbele van wat er nu op de Frieseweg rijdt aan het begin en zelfs het 3-voudige van wat er aan het noordeinde over de Frieseweg rijdt. Daarbij hebben we de indruk dat het nu al drukker is op de Bierkade. Dwz het aantal auto’s lijkt daar toe te nemen nadat de Kanaalkade richting station weer toegestaan is. De helft daarvan lijkt vanaf de Bierkade te komen. Een deel zal voorheen via de Bierkade door Overstad zijn gereden, maar de kans is groot dat het openstellen van de Kanaalkade ook extra autoverkeer via de Bierkade heeft aangezogen.
De rapporten van Sweco (v/h Grontmij) en Goudappel Coffeng zijn doorgenomen. Net als het ambtelijke stuk van de verkeersafdeling als ook de huidige geldende CROW-richtlijnen, wordt een fietsstraat door beide verkeerskundige bureau’s duidelijk afgewezen vanwege teveel autoverkeer en te weinig ruimte. Onbegrijpelijk dat het college van B&W al deze goede adviezen in de wind slaat. Deze rapporten hadden ook eerder naar de klankbordgroep gekund en het had het college gesierd om het advies van de klankbordgroep (dat nog niet gemaakt is) mee te nemen in hun besluit. Later meer.