Omval-Doorsteek

Een kleine maand geleden (de webmaster had/heeft het nogal druk) lazen we een artikel in het NHD over een nieuw doorsteekje aan het noord-einde van de Omvaltunnel. Een fietstunnel waar veel mis mee was en is. Gelukkig zijn er omwonenden als Piet van Veen die zich daar druk om blijven maken. Dat doet hij en vele anderen overigens niet door contact met ons op te nemen of gebruik te maken van bijvoorbeeld het Meldpunt van de Fietsersbond, Verbeter de buurt of VVN. Het is ook een beetje vreemd, omdat wij bij de aanleg wel contact hebben gehad met deze bezorgde bewoner.



In elk geval is het prima dat dit doorsteekje er gekomen is en die had eigenlijk meteen aangelegd moeten worden toen de nieuwe Gamma zich enkele jaren terug aan de Omval vestigde. Sinds die tijd heeft Ranzijn haar ingang verplaatst naar de noordzijde en moeten nu alle auto’s het fietspad kruisen net ten noorden van waar het fietstunneltje begint. Voor fietsers tussen Stompetoren en Oudorp geen probleem, die fietsen hier rechtdoor en doen dat netjes in de voorrang.

Fietsers tussen Stompetoren en Alkmaar-Zuid komen hier niet, die gaan over de nieuwe Ventweg buiten de N244 om. Met die Ventweg zit het overigens ook nog altijd niet goed door de totale afwezigheid van belijning, geen enkele verlichting en verblinding door auto’s die op de N244 rijden.

Nee, het gaat puur om de fietsers die naar Omval-West willen en dat zijn er niet veel. Je kon dan ook weinig schade aan het gras zien van fietsers. Toch is deze oplossing voor hen een stuk veiliger, dan de oplossing via de Gamma-uitrit. Op de foto is ook duidelijk te zien dat de fietsers vanaf de Omval-West niet meer door mogen fietsen naar deze uitrit.

In het artikel staan meer punten die mis zijn met deze haakse fietstunnels van de Provincie. Daarbij is haaks natuurlijk 90 graden en geen 45 zoals over het hoofd gezien door de redactie van het NHD. De doorgetrokken lijnen zijn in 2014 aangelegd nadat in deze tunnel een zwaar ongeluk is gebeurd. Wij hebben van meet af aan op iets dergelijks aangedrongen en Piet van Veen en anderen zullen dit ook al een jaar of 5 hebben gedaan. Helaas moet er dan eerst een ongeluk gebeuren wil de Provincie iets ondernemen.

Omvaltunnel spiegel hangt nog immer te hoog.

De spiegels blijven ook zorgekindjes. Die in de Tunnel van Luna hangt wat lager en is beter vanuit de tunnel te zien. Die bij de Omvaltunnel hangt nog altijd een halve meter te hoog. Toch heb je aan beide niets als je van bovenkomend in de tunnel wilt kijken. Je kijkt dan naar zwarte spiegels, omdat de tunnels van binnen te schaars belicht worden. Misschien zouden de TL-buizen aan het begin van de tunnels 3x zoveel licht moeten geven, maar dan nog zal dit tekort zijn bij daglicht.

Tunnel van Luna spiegel hangt beter,
maar van boven naar beneden kijk je ook daar in een zwart gat.

Het echte probleem zit er in dat de Provincie niet de hoofdregel voor fietstunnels heeft gevolgd en dat is dat fietstunnels altijd gestrekt (180 graden) moeten zijn. Op die manier kan je de snelhied die je opbouwt bij het naar beneden fietsen gebruiken om weer eenvoudig uit de tunnel te komen. Bij haaks vernietig je die opgebouwde energie. Maar ook uit sociaal en verkeerskundig oogpunt is haaks volgens de CROW goed fout. De 20 andere fietsunnels in Alkmaar en de 3 overige fietstunnels in Heerhugowaard zijn wel netjes gestrekt, alleen bij deze 2 provinciale onder de N242 is dat niet gebeurd met al het gezeur sindsdien.

Advertenties

Geplaatst op 2016-12-15, in Alkmaar, Heerhugowaard, Regio en getagd als , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s