Kanaalweg-Middenweg Heiloo

Na een flinke werkperiode is de Kanaalweg tussen Heiloo en het NH-Kanaal behoorlijk opgeknapt. Voor fietsers betekent dit nieuwe (hoofdzakelijk beton-)fietspaden. Met 1,8 meter zijn ze nog immer redelijk smal, maar de vele slechte stukken in deze paden zijn nu wel voorbij. Het zijn nooit drukke paden geweest. Mogelijk neemt het fietsgebruik tussen Heiloo en de Boekelermeer en tussen Akersloot en Heiloo nu weer toe.

De verbetering is in diverse fases uitgevoerd. Eerst aan de oostkant van de A9 en later aan de westkant. Al die tijd is er voor gezorgd dat de fietsers er wel langs konden. Helaas is het stukje helemaal aan de westkant tot de Kennemerstraatweg niet gedaan. Vooral het stukje langs de huizen aan de noordwestkant is nog belabberd. Maar voor ruim 90% is het nu een stuk beter/gerieflijker fietsen.



Wat we wel een gemiste kans vinden, is de oversteek van de Boekelermeerweg. Dat is een populaire fietsroute tussen Alkmaar en Akersloot, waar ook de knooppuntroute over gaat. Bij de Kanaalweg hoopten we op een middeneiland/vluchtheuvel, zodat de oversteek in 2 delen kon. Nu is het een plateau geworden en is het hopen op de nieuwe afslag naar het AZ-stadion. Deze route voor de auto’s tussen de Kanaalweg via De Middenweg, Barnsteenstraat en Toermalijnstraat naar de N242 kan er voor zorgen dat het oostelijke 60km-deel van de Kanaalweg en dan langs het NH-kanaal (Boekelerdijk, K) en de Topaasweg een stuk rustiger wordt. Daarmee wordt dan ook de oversteek (P op het kaartje hieronder) van de Boekelermeerweg over de Kanaalweg gunstiger voor de fietsers.

In het NHD is op 17 en 20 december flinke ruis ontstaan over de zogenaamde de ‘De Middenweg’. Op veel kaarten staat die onjuist en het is zeker niet de Boekelermeerweg (B)  die door fotograaf Jan Jong omschreven is als ‘De Middenweg’. De Middenweg loopt op 100 meter westelijk parallel aan de Boekelermeerweg. De Kanaalweg (het 80km-deel) uit Heiloo gaat door de nieuwe inrichting nu over in De Middenweg (M op het kaartje hieronder) en daar ontbreekt nog de Zuidbrug (Z) naar de Barnsteenstraat. Het resterende oostelijke deel van de Kanaalweg is nu 60km/h geworden.

(bron: Andes.nl)

Hieronder nog een foto van ‘De Middenweg’ genomen vanaf de Barnsteenstraat, die ook al enige tijd van asfalt is voorzien. Deze foto is eveneens in de richting zuid genomen. Op de achtergrond is rechts het 80km-deel van de Kanaalweg richting Heiloo en links het 60km-deel van de Kanaalweg richting NH-Kanaal:

De echte reden waarom de verbinding via de Zuidbrug nog niet wordt aangelegd is onduidelijk. Het lukte ons niet om verkeerskundigen van de gemeente Heiloo hierover te bevragen. (Dit verhaal zullen we aanpassen zodra we meer info van de gemeente Heiloo krijgen, maar dat kan duren tot volgend jaar.) Een verkeerskundige van de gemeente Alkmaar (die erg betrokken is bij de Boekelermeer) hebben we wel gesproken en hij vind onze visie begrijpelijk.

De angst dat het drukker wordt met auto’s over het 60km-deel van de Kanaalweg als de Zuidbrug aangelegd wordt delen we niet. Het zal er rustiger door worden op dit 60km-deel van de Kanaalweg door het betere alternatief voor de vele automobilisten die nu dagelijks rijden tussen Heiloo en de N242. Toename vanuit Akersloot (dat veel minder inwoners heeft) valt niet te verwachten. Zij zullen richting N242 het kanaal blijven volgen als korter en sneller. Een enkeling zal via de De Middenweg naar de Boekelermeer gaan, iets wat juist (en ook in de toekomst) de bedoeling is.

Advertenties

Geplaatst op 2016-12-23, in Alkmaar, Heiloo en getagd als , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 2 reacties.

  1. J. de Beer

    Hallo,
    Misschien een wat late reactie op het fietspad langs de kanaalweg, ik snap niet dat men komende vanaf het kanaal (Akersloot) naar Heiloo in de bocht bij Kaptein 2x de weg moet oversteken, het had toch logischer geweest als men een paar meter naar rechts en dan links de weg over te steken om dan je weg te vervolgen richting Heiloo.
    Met vriendelijke groet,
    J.de Beer

  2. @J.de Beer: Wij als regionale Fietsersbondafdeling hebben het ook niet echt begrepen en hebben dit nooit vooraf in de plannen zien aankomen. (Eigenlijk vonden we de Boekelermeerweg-oversteek belangrijker en daar kregen we niet echt een verbetering in.) Tijdens de plannnen had de afdeling Heiloo helaas geen actieve leden/vertegenwoordigers.

    Bij eenrichting fietspaden langs beide wegen verwacht je een dubbele oversteek, Het is echter normaal om buiten de bewbouwde kom een 2-richtingfietspad aan een kant te hebben. Daar is op een rare manier mee omgesprongen. Qua capaciteit moet dit wel kunnen zeker als er een betere fietsverbinding tussen Akersloot en de Lagelaan (nieuwe A9 aansluiting) gaat komen, en de weg met fietspaden op deze kruising aangesloten wordt op de Barnsteebstraat.

    Een reden die ik voor dit ontwerp kan verzinnen is dat een 2de oversteek aan de noordkant de fietsers minder zicht geeft op de Kanaalweg vanaf Heiloo door het grote Kaptein-gebouw. Een echt argument vind ik dit niet aangezien er alleen van oost naar west overgestoken zou worden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s