Fietsoversteek Kanaalkade
Afgelopen maand was het weer eens zover, de fietsoversteek van de Kanaalkade tussen de Gedempte Nieuwesloot en de Ringersbrug is voor de zoveelste keer aangepast. In de krant verscheen dit artikel. Daar staat bij dat ook dit niet de definitieve oplossing is, maar een tijdelijke.
Het is goed dat de gemeente zich met ons zorgen maakt over deze situatie. In de afgelopen maanden is geobserveerd met camera’s en is voorlopig deze inrichting uit de bus gekomen. Dit houdt in; aan beide kanten borden die de fietssers op de busbaan richting Friesebrug wijzen. Die busbaan wordt regelmatig over het hoofd gezien. Vreemd is dat niet en feitelijk is het de enige busbaan die er ligt. Richting station is de busbaan vervangen door een normale rijbaan met veel auto’s en wat bussen.
Die wordt goed opgemerkt en daar stoppen de meeste fietsers dan ook voor. Het gaat dan dagelijks om zo’n 7000 auto’s en 200 bussen. Vanaf de kanaalkant is goed te zien dat hier verkeer rijdt. De volgende rijstrook wordt alleen door 200 bussen in de richting Friesebrug gebruikt. Die bussen gaan in setjes van 5 per kwartier. Daartussen is er telkens een periode van 12 minuten dat er totaal niets rijdt. Sommige fietsers verwachten dan ook niets van die kant. Ook al niet omdat het nog voor de vluchtheuvel is. Dwz normaal liggen vluchtheuvels tussen de rijrichtingen en hier is dat niet het geval.
Het is te hopen dat dit helpt, maar eigenlijk zien we liever een gecombineerde fiets- en voetgangersoversteek. Dwz voor de voetgangers is er een zebrapad met verkeerslicht, die de hele dag door zeer veel wordt gebruikt. Auto’s en bussen in de richting station, die voor dit verkeerslicht wachten, blokkeren daarbij de fietsoversteek. De fietsers kunnen dus alleen over als de voetgangers niet over mogen en het autoverkeer zo’n 50km/h rijdt.
Het is dan ook beter om rond de zebra en de fietsoversteek de snelheid te beperken tot 30km/h. Voor de bussen niet erg, die moeten 50 meter verder toch al halteren.
Toch is dit niet de plek met de meeste ongelukken. Daarvoor moet je 100 meter oostelijker zijn bij de Karperton-uitrit naar de Kanaalkade. Hier gaat het regelmatig fout met auto’s en wederom bussen. Auto’s naar de Karperton vanuit het westen sorteren daar voor op de fietsstrook. Dat biedt enige ruimte om te worden ingehaald door auto’s richting Friesebrug. Daarbij komen ze op de busbaan en dan gaat het mis. Maar ook omdat op deze ‘kruising’ veel wordt gekeerd door auto’s die vanaf de Gedempte Nieuwesloot richting station willen.
Eigenlijk is deze plek al niet als volwassen kruising aangelegd en met het keren er bij gaat het regelmatig fout. Het omkeren van de rijrichting op de Gedempte Nieuwesloot is wat ons betreft dan ook geen succes. De meeste fietsers vanaf de Friesebrug gaan bij deze kruising richting Waagplein, omdat je zo door de stad kan fietsen. Dat daar met fietsers minder ongelukken mee gebeuren is een raadsel.
Als Fietsersbond waren we de enigen die het bezwaar tegen de herinvoering van 2-richtingverkeer op de Kanaalkade hebben doorgezet. Helaas zonder succes. We zijn toen afgescheept met een soort vluchtheuvel die op een onlogische plek ligt, die niemand snapt en die vrijwel niet wordt gebruikt.
Maar als je nu ziet hoeveel ongevallen er op de Kanaalkade zijn dan ondersteunt dat bijvoorbeeld ons advies om auto’s uit de Karperton verplicht rechtsaf te sturen. En deze ‘kruising’ op te heffen.
In de afgelopen 12 maanden waren op de Kanaalkade 10 flinke ongevallen die de media haalden. In 6 gevallen was er een lijnbus bij betrokken. In 5 gevallen een personenauto, in 2 gevallen een fiets, in 2 gevallen een snorfiets en in 1 geval een voetganger. (In een aantal gevallen werd niet duidelijk gemaakt om welke verkeersdeelnemers het ging.) Dat terwijl er in totaal 400 bussen per dag rijden, 14.000 auto’s, 500 snorfietsen en 10.000 fietsers.
Geplaatst op 2017-01-07, in Alkmaar en getagd als Alkmaar, Kanaalkade. Markeer de permalink als favoriet. 5 reacties.
Misschien ook handig om in het overleg de toegang tot de parkeergarage DE Vest te betrekken, of beter de afwezigheid op de Kanaalkade komende vanaf de Friese brug van een bord VOL.Nu ziet een bestuurder dit pas als de auto al op het begin van de Paardemarkt staat en met veel gehannes moet keren wat weer gevaar voor fietsers met zich meebrengt
Beste Dick? Schaap: Ik heb vandaag de noordelijke P-route gelopen en snap dat daar niets aan gedaan is toen de Kanaalkade 2-richtingen voor de auto is geworden en eerder dito voor de Noorderstraat. De P-route houdt dus geen rekening met automobilisten vanaf de Friesebrug naar De Vestgarage. Die horen dus via Overstad te komen over de Tesselsebrug en dan zijn alle borden en aantallen wel leesbaar. Ik vermoed de reden, maar zal dat zeker een keer doorgeven aan de verkeersambtenaren. Liever heb ik dat ze eerst eens een 30km/h-bord bij de Minderbroederstraat plaatsen. Je mag dus 50km/h over de Gedempte Nieuwesloot.
Dank u voor het snelle antwoord. Het zal (ook) wel te maken hebben met het opnieuw tweezijdig verkeer op de kanaalkade. De autoroute via de Tesselse brug is in mijn gedachten een minder veilige
Met een vriendelijke groet
alle halsbrekende toeren die moeten worden uitgehaald om de kanaalkade in 2 richtingen te kunnen blijven berijden….. Leuk voor een evaluatie……
Lees hier het vervolg.