Fietssymposium NH

Op 19 mei is een Proviniciaal Fietssymposium gehouden. Lucas vertegenwoordigde de regio Alkmaar. Onze fietscollega Jaap uit het Haarlemse maakte een verslag, dat we hieronder graag (een beetje aangevuld) recyclen. Het origineel is te vinden bij de Fietsersbond-afdeling Haarlem.

Provincie Noord-Holland loopt achter qua fietsambitie

Fietssymposium Statenfracties PvdA, D66 en GroenLinks

Vrijdag 19 mei organiseerden de Statenfracties van PvdA, D66 en GroenLinks een fietssymposium. Een interessante middag met heldere en duidelijke presentaties waarin duidelijk werd welke kant het op gaat) of op zou moeten gaan’ met het fietsen. Duidelijk werd dat de Provincie Noord-Holland achter loopt, geen fietsbeleid heeft en de regie zou moeten nemen over het hele fietsnetwerk in de provincie.

Sprekers van andere provincies lieten juist zien hoe zij in hun provincie het fietsbeleid aanpakken. Zo had de VVD-gedeputeerde van Zuid-Holland een prikkelende pitch: “Leg de lat hoog, het geld komt vanzelf wel.”

Er is nu ook landelijk fietsbeleid. Interessant was het verhaal van de Tour de Force, Agenda Fiets van Erik Tetteroo:

VNG, IPO, vervoerregio’s en Rijk onderzoeken samen in een Tour de Force wat er nodig is om de kracht van de fiets de komende jaren nog meer te benutten. Ze weten zich daarbij gesteund door vrijwel alle organisaties die verantwoordelijk en betrokken zijn bij het fietsbeleid in Nederland. In de Agenda Fiets 2017-2020 zijn de 8 concrete doelen waar de Tour de Force zich de komende jaren met name op richt terug te vinden.

De oproep van de steden van de Tour de Force is:

  • Verhoog de uitgaven voor fietsinfrastructuur van € 33 tot € 80 per persoon/per jaar.
  • Voor een gemeente als Haarlem (159.000 inwoners) betekent dit: € 12,7 miljoen per jaar.
  • Voor een gemeente Alkmaar (108.000 inwoners): € 8,4 milj/jr. Heehugowaard 4,4 milj/jr, Bergen-NH 2,4 milj/jr, Langedijk 2,2 milj/jr en Heiloo 1,8 milj/jr.
  • Ambitieuze fietssteden investeren nu jaarlijks bijna € 80 per inwoner in fietsinfrastructuur.

Zie: Tour de Force 2020 of via de rechtstreekse Fietsberaad link: Hoge baten rechtvaardigen extra miljarden voor groei fietsgebruik in steden

Ter vergelijking:
Gemiddeld geven we per Nederlander jaarlijks € 33 uit aan fietsinfrastructuur, tegen € 133 aan spoorwegen en € 342 aan wegen.

De presentaties van het fietssymposium zijn te vinden op:
Fietssymposium Noord-Holland fietst (tijdelijke website)
en/of op de partijwebsites van: D66 Noord-Holland, GroenLinks NH, PvdA Noord-Holland

Advertenties

Geplaatst op 2017-06-15, in Regio en getagd als , , . Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s