Op plannen kun je niet fietsen

…op een goed wegdek wel!

(Het onderstaande artikel is geplaatst in de regionale media, waaronder Alkmaar-FM en de papieren NHD.)

EGMOND – De afgelopen dagen hebben enige artikelen in kranten gestaan over het internationale fietscongres Velocity 2017 in Arnhem-Nijmegen.

Diverse artikelen melden toename van het fietsgebruik in de afgelopen jaren; enige artikelen noemen de succesverhalen, ook de snelfietsroute Nijmegen–Arnhem.

Enerzijds heeft Nederland een voorsprong op fietsgebied; anderzijds zien sommige gemeenten in de auto nog steeds een belangrijker vervoermiddel dan de fiets. Het artikel in Trouw: ‘Erken het belang van de fietser’ wijst hier terecht op.

De gemeente Bergen heeft begin 2016 een Fietsbeleidsplan vastgesteld. Het fietsbeleidsplan van de gemeente Bergen stelt voorwaarden aan het wegdek van hoofdfietsroutes zoals verharding [asfalt of betonplaten], minumumbreedte etc.

De uitvoering van dit belangrijke punt in het Fietsbeleidsplan hapert op vele punten. De Fietsersbond heeft verbetering gevraagd voor de fietsroute vanuit Egmond aan Zee en Egmond aan den Hoef naar Alkmaar en Heiloo. Uit de lijst van 20 door de Fietsersbond geschetste problemen nemen we 3 kleine onderdelen.

Het verkeerslicht (V op het toegevoegde kaartje onderaan) vanuit de Egmonderstraatweg naar de Voorstraat geeft fietsers problemen: de groenfase is te kort en zijn de wachttijden te lang; vaak blijft het licht op rood, terwijl er geen auto passeert. Een verzoek aan de gemeente om deze installatie een keer met ons te bekijken, is nooit beantwoord.

Op het fietspad vanaf Heiloo naar Egmond aan den Hoef en Egmond aan Zee heeft vlakbij de verkeerslichten met de Herenweg tegels als wegdek; deze zijn fors verzakt. De Fietsersbond heeft voorgesteld om deze 150 meter (H) te vervangen door een wegdek van betonplaten of asfalt. Maar in plaats daarvan zijn er strookjes asfalt tussen gesmeerd. De oneffenheden als gevolg van onder het asfalt opdrukkende boomwortels doen de fietser vanuit Heiloo [nog steeds op grondgebied van de gemeente Bergen] regelmatig omhoog stuiteren; deze bulten zijn niet weggehaald.

Op de route van Egmond aan Zee naar Alkmaar passeren de fietsers een steile uitritconstructie (U) op de kruising Egmonderstraatweg – Herenweg. Deze weghalen zou volgens de gemeente een te fors project zijn. De Fietsersbond in Bergen vindt dit onbegrijpelijk.

Het zijn 3 voorbeelden van verzoeken om de routes vanuit en naar de Egmonden te verbeteren. Dit zou bezoekers van de stranden ertoe kunnen verleiden om een keer niet de auto, maar de fiets te pakken; hetzelfde geldt voor woon-werkverkeer naar Alkmaar en station Heiloo. Goede uitvoering van fietsbeleid –ook voor de Egmonden- zal in de kernen Egmond aan Zee en Egmond aan den Hoef bijdragen aan schonere lucht en meer veiligheid. Maar dan moeten in heel de gemeente Bergen de hoofdfietsroutes geïnspecteerd worden, op wegdek, op breedte en op doorstroming voor fietsers. Dan kan een meerjarenplan voor de uitvoering volgen. Hoewel dit al in het Fietsbeleidsplan staat wordt dit niet opgepakt.

Ook op een ander vlak kan de gemeente samen met de Provincie iets doen voor fietsers. Het wegdek op PWN-fietspaden is met scheef liggende klinkers beneden de maat; er wordt tol geheven naast voor auto’s gratis parkeerplaatsen, wat vooral voor buitenlandse bezoekers ongastvrij is. Op de Europese noordzeeroute –de lange afstandfietsroute nummer 1- ontbreekt een stuk tussen Egmond aan Zee en Bergen aan Zee. Het is een provinciaal en zelfs landelijk belang om deze ontbrekende schakel aan te leggen.

Het openbaar bestuur –ook in de gemeente Bergen- gaat vooral over de vraag: ‘wat vind je belangrijk’. Wie de fiets onbelangrijk vindt, laat de boel zoals het is. Wie de fiets belangrijk vindt, kan bijdragen aan schonere lucht, efficiënter ruimtegebruik, tevreden bewoners en een betere gezondheid; en ‘levert boter bij de vis’. Dus: laat de gemeente Bergen de goede bedoelingen uit genoemde internationale fietscongres Velo City 2017 ook hier toepassen!

Advertenties

Geplaatst op 2017-06-26, in Bergen en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. 4 reacties.

  1. Zou graag lezen welke andere 17 knelpunten gesignaleerd zijn -heb zelf a huge one voor de deur (zou graag zien dat jullie daar ook de schouders onder zetten). Een link in de tekst naar betreffende repliek geeft gelijk duidelijkheid.

  2. @Rob: Je vraag doorgestuurd aan de schrijver en Fietsersbond-actieveling in Egmond. Zie hieroner zijn reactie. De lijst met 20 punten is in het bericht inmiddels aanklikbaar in te zien.

    Er zijn ook andere knelpunten in de Egmonden en een aantal staan op onze knelpuntenlijst.
    https://fietsmaar.wordpress.com/fietsknelpunten/#BN
    Die moet wel nodig bijgewerkt, maar mogelijk staat je punt er tussen (of natuurlijk niet.)

  3. @Rob: De 17 andere knelpunten betreffen onder andere lange wachttijden bij de 2 verkeerslichten, slecht wegdek op de Oude Egmonderstraatweg, de kruising met de Herenweg en het ‘fiets-in-de-knel’- gevoel op het 50 km-deel van de Voorstraat. Al deze onderdelen zullen niet aan bod kunnen komen voor het jaar 2020, omdat deze route niet is opgenomen in het Fietsbeleidsplan, dat loopt t/m 2019. De mogelijke aanleg van sportvelden na 2020 zal een kans bieden om de hele route te bestuderen.

    We zijn wel benieuwd, welk fors probleem zich voor je voordeur afspeelt.

  4. Gemeente Bergen heeft inmiddels kort greageerd in het NHD:

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s