Kanaalkade Fietsoversteek

Rond de jaarwisseling was de fietsoversteek tussen de Gedempte Nieuwesloot en de Ringersbrug over de Kanaalkade al een beetje aangepakt. In de afgelopen weken is dat verbeterd met een plateau, die de snelheid van bussen en auto’s over de Kanaalkade bij de Ringersbrug moet remmen met daarbij nog wat lichtgevende zaken.



De bussen vanaf het station worden door brom-, snor- en andere) fietsers over het hoofd gezien. Per kwatier rijden er een handjevol bussen achter elkaar en daartussen is deze zuidelijke busbaan telkens zo’n 12 minuten leeg. Dat terwijl de overige 2 rijbanen erg druk zijn met auto’s en bussen. Die vragen daardoor de aandacht en dan vallen de bussen vanaf het station dus minder op.

Verkeerstechnisch is de Kanaalkade een gedrocht geworden. Op 4 plaatsen gaat het regelmatig mis en dit is er maar 1 van en nog niet eens de beroerdste. Een echte verbetering is het witte kruis op de weg. Die zorgt ervoor dat de fietsoversteek vrij wordt gehouden door auto- en bussen richting station, als deze moeten wachten voor het verkeerslicht van de zebra.

De knipperende lampen rond de busbaanpijl en dit bordje:

knipperen als er een bus uit de richting van het station komt. Op zich aardig bedacht, maar dan staat de bus op dat bordje wel met de neus de verkeerde kant op. Dat knipperen begint al als de bus nog maar net het Stadskantoor is gepasseerd. Het duurt dan nog minimaal een halve minuut eer de bus er is. Waarschijnlijk heeft men gerekend met een bussnelheid van 150km/h. De chauffeurs zouden dat graag willen, maar rijden toch maar gewoon 50. Als er een bus uit de andere richting komt, dan knipperen de bordjes niet.

Vandaag zagen we het alweer fout gaan bezien door de ogen van een chauffeur. De fietsster die met de fiets aan de hand rustig overliep zag dat anders. Zij zag de pijl en het knipperende bordje, maar vond de bus nog zo ver weg dat ze overstak. Bijna geheel aan de overkant drukte de chauffeur nog voor de zebra langdurig op zijn toeter. De fietsster was toen al lang en breed van zijn busbaan. Duidelijk overdreven en gefrustreerd.

Daar schreven we al eerder over. De buschauffeurs zijn niet blij met dit soort halfbakken busbanen en dito ‘oplossingen’. Voor hen ligt het echte probleem bij de Karperon-uitrit. Een week na de aanleg van deze oversteek reed alweer een bus bij die Karpetonkruising een overstekende auto aan. We schreven al eerder dat het daar zeer vaak fout gaat. Op die kruising gaan ook de meeste fietsers richting Binnenstad, Waagplein, Mient, MCA en Heiloo. Het is een wonder dat die doorgaans bij deze Karpertonbotsingen de dans ontspringen.

Overigens ook opvallend dat het zebrapad weg is gehaald. Dit op advies van verkeerskundig bureau DTV. Het gaat dan om de ongelijkheid tussen fietsers en voetgangers. Buiten de verkeerslichttijden hadden de voetgangers op de zebra voorrang en de fietsers ernaast niet. Dit had ook opgelost kunnen worden door de fietsers in de voorrang te zetten, maar dat ging de gmeente iets te ver.

Vaak zien we fietsers over een zebrapad fietsen, zoals bij de route over het Mallegatsplein of bij de Kneppelbrug. Ze denken op een zebra voorrang te hebben. Menig automobilist en de wet dekt daar anders over. Wil je gebruikmaken van de zebra, loop dan over naast de fiets en je hebt net als een voetganger wel voorrang.

Meer waarnemingen staan in onze eerder aflevering over het Kanaalkade-drama.

Advertenties

Geplaatst op 2017-10-23, in Alkmaar, Regio en getagd als , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s