Leeghwaterpont

ALKMAAR – Vanaf maandag 22 januari zet de provincie een voetganger- en fietspont in, omdat de oude noordelijke Leeghwaterbrug met fietsbrug compleet wordt gesloopt en vervangen. De N242-auto’s worden in beide richtingen over de zuidelijke nieuwere Leeghwaterbrug geleid. Helaas gaat deze situatie voor o.m. de fietsers behoorlijk lang duren, circa 1 jaar. Er worden compeet nieuwe brughoofden aangelegd. We hebben er bij de provincie op aangedrongen om (als het maar even kan) de fietsers bijvoorbeeld buiten werktijden over de nieuwe brug te sturen . Maar in de praktijk zal dit waarschijnlijk weinig op gaan leveren.

Afgelopen dinsdag zijn we bij de inloopbijeenkomst geweest en hadden we net als de aanwezige omwonenden veel vragen over het pontje. Een bijkomstig probleem is dat de fietsers (en overig verkeer) tijdens de werkzaamheden niet meer onder de Leeghwaterbrug door kunnen. Met hekken is het Zeglis afgesloten voor de werkzaamheden en de fietsbypass aan de Schermerzijde wordt gesloopt.

Leeghwaterbrug met Zeglis-onderdoorgang die afgesloten blijft.

Op aandringen, van onder meer de Fietsersbond, heeft de provincie besloten om een pontje in te zetten. Daarvoor zijn fietsers op de Leeghwaterbrug een paar dagen ondervraagd over hun bestemming en op welke tijden zij hier fietsen. Daar kwam uit dat de pont aanvankelijk aan de zuidzijde werd bedacht. Vooral met het oog op de scholieren, die uit de Schermer naar scholen in Alkmaar fietsen.

Probleem daarmee is dat de fietsers via de Laanenderweg om de Zandput in de Boekelermeer moeten fietsen. Dat is een flinke omweg in een sociaal zeer onaantrekkelijk gebied. Daarbij is de Laanenderweg behoorlijk druk met veel autoverkeer naar en van de groothandel van Sligro. Als Fietsersbond vonden we het link dat het veel kortere voetpad aan de noordkant van de Zandput misbruikt zou worden. Van dat pad zijn al 2 doorsteekjes gemaakt, die op de drukke Diamantweg uitkomen vlakbij de N242 en de McDonald’s. Op die plek is het zeer gevaarlijk oversteken en daar had zeker iets aan gedaan moeten worden.

Gelukkig heeft de provincie er nu voor gekozen om de pont aan ze noordzijde te laten varen in het verlengde van de Koelmalaan. Dat is wat ons en de bewoners betreft een betere oplossing. Het pontje vaart van maandag t/m zaterdag tussen 06:30 en 18:30. Op zondagen varen ze alleen als AZ op een zondag thuis speelt.

Hier een grotere kaart.

Als Fietsersbond hebben we ook een onderzoekje gedaan naar de extra omfietstijden in minuten:

In de tabel is verwerkt dat de Middenweg-Zuid in Heerhugowaard wegens werkzaamheden vanaf 22 januari een jaar wordt afgesloten. In dat geval maakt het vrijwel niets uit of de fietsroute Heerhugowaard-Boekelermeer langs het spoor over de Bhalotrabrug het snelst is of langs het strand van Luna en de Zeswielen . Meer info.

(Het is jammer dat er nog nooit een fietsbrug in het verlengde van de Bestevaerstraat tussen Overdie en Oudorp is gerealiseerd. Voor veel fietsers was dat nu een uitkomst geweest.)

Advertenties

Geplaatst op 2018-01-19, in Alkmaar, Regio en getagd als , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 8 reacties.

  1. Matthé schreef vandaag: “In plaats van het fietsen te bevorderen is het de provincie, samen met de gemeente, gelukt om het fietsen een stuk onaantrekkelijker te maken.
    De VVD spreekt ergens over gelijkwaardigheid voor fiets en auto maar de zogenaamde oplossing die er het komende jaar voor de Leegwaterbrug ligt had bij de VVD en gemeente Alkmaar tot protest moeten leiden: auto’s gaan van 3 naar 4 rijstroken en de fiets gaat van 1 naar 0. Dat pontje is natuurlijk een schamper doekje voor het bloeden: kost veel extra tijd en beperkt de uitgaansvrijheid van fietsers. Als fietser voel ik me geminacht.
    Vreemd dat de gemeente Alkmaar deze afsnijding van haar fietsende bewoners uit de Schermer, zonder slag of stoot aan zich voorbij laat gaan.”

    Als antwoord daarop, zie het verhaal hierboven. De Provincie wilde aanvankelijk niets doen voor de fietsers. Door toedoen van de Fietsersbond is er een pontje gekomen. En door toedoen van de omwonenden en de Fietsersbond is het pontje op het laatste moment verplaatst naar de noordzijde van de brug. De gemeente heeft zich er idd niet te diepgaand mee bemoied, omdat het een provinciale weg met een provinciaal fietspad betreft.

    De VVD Alkmaar snapt idd niet dat er al jaren veel meer geld in de auto wordt gestoken dan in de fiets. Maar als je er over begint dan komen ze vast met het punt dat de fiets geen wegenbelasting betaald en de auto wel.

  2. Ik verneem in de media dat de opening van de Leeghwaterbrug nog tot september 2019 gaat duren. Dat is de meest optimistische schatting!
    Al die tijd zijn er voor autoos 4 rijbanen beschikbaar tegenover 0 voor fietsers (en brom-).
    En de overheid zegt het fietsen te willen stimuleren, nee i.p.v. daarvan moeten fietsers 2 jaar lang 5 [km] omfietsen. Dat pontje is leuk maar verplicht fietsers zich te houden aan de reguliere werktijden: vóór donker thuis en in het weekend gesloten.
    Kortom: een grove minachting van fietsers
    Fietsers die al zoveel goeds doen voor het welzijn van iedereen: geen vuile lucht, geen lawaai, geen dodelijke aanrijdingen door-, geen uitputting van de energievoorraden, etc. etc.
    De gemeente kan dit niet afdoen als een zaak voor de provincie, het gaat om haar burgers, zowel die uit de stad maar zeker die uit de Schermer.
    Misschien een oproep doen om een (werk)dag de Leeghwaterbrug af te sluiten met fietsen/fietsers?
    Gemeente en provincie zeggen in dikke rapporten het fietsen te willen bevorderen maar als het erop aankomt worden fietsers VERGETEN, SCHANDE!

  3. @Matthé: Mee eens, maar een goed alternatief is niet zo eenvoudig. Ik kom daar snel nog op terug. Spui hier eventuele opties. Zelf heb ik gedacht aan een soort vlotbrug met dekschuiten die weggeschoven wordt als er een ship door moet.

  4. Uiteraard is het allereerst aan de provincie èn gemeente om een oplossing te vinden voor dit probleem.
    De fiets wordt door veel van onze bestuurders gezien als een ‘leuk’ vervoermiddel: voor een tochtje in het weekend (niet via deze brug dan), een wedstrijdje (Tour de France), voor kinderen die nog geen auto kunnen betalen, voor Fietsen Alle Jaren met ouderen (inderdaad heel leuk maar ook heel waardevol!), etc.
    Ze vergeten dat er heel veel geld wordt verdiend én bespaard: woon-werk/school-verkeer, beperking van files, congestie in steden en congestie in het menselijk lichaam (ook wel: obesitas), de fiets: ‘Fit for free’, etc. etc. etc.

    Om te helpen:
    – (jouw) vlotbrug
    – schakel defensie (de genie*) in voor een ‘tijdelijke’ brug:
    – ws. ook een soort vlotbrug of een …
    – bailleybrug, heel geschikt gebleken in tijden van nood (o.a. 2e wereldoorlog)
    – tijdelijke hangbrug, moet ergens te regelen zijn
    – hangbrug aan zijkant van het zuidelijk brugdeel, als een soort venster-bloembak (hangend aan de noordzijde of aan zuidzijde met onderdoorgang aan stadzijde)

    Het kanaal kan ter plekke met vlotten worden versmald tot scheepsbreedte, dit maakt ws. de oplossing gemakkelijker.

    Jij schreef al dat de provincie in eerste instantie de fietsers was vergeten, dat geeft al aan dat zij niet echt over serieuze oplossingen hebben nagedacht … (?)

    De gemeente Alkmaar (met hulp van de provincie) moet nu echt gaan leveren aan HAAR fietsende burgers, waaronder veel nieuwe Alkmaarders in de Schermer, die vóór dag en dauw op weg zijn naar werk en school en niet langer afgescheept willen worden met een pontje: voor donker thuis hoor …!

    * https://nl.wikipedia.org/wiki/Genie_(strijdmachtonderdeel)
    toont rechtsboven al een mogelijke oplossing!

  5. Alkmaar heeft ervaring met een Baileybrug over de Nieuwe Schermerweg,
    zie:
    https://www.regionaalarchiefalkmaar.nl/collecties/beelden/beelden-2/detail/c3419ccc-f076-414e-9bca-1f09b2a984e0
    en:
    https://www.regionaalarchiefalkmaar.nl/collecties/beelden/beelden-2/detail/61c1e1fc-0f19-4fe5-8484-3d00c882e015
    Dit was nog in de jaren tachtig van de vorige eeuw.
    (Zoek op ‘Baileybrug Nieuwe Schermerweg’ in het archief voor nog meer beelden.
    (Dit borrelde op in mijn herinnering, uiteraard ná het schrijven van het vorige stukje)
    Alles kan tegenwoordig en dit zou niet meer kunnen?

  6. De eenvoudigste en meeste rechtvaardige oplossing is natuurlijk:
    – (weer) 3 banen voor autoos en 1 baantje voor fietsers (die nemen letterlijk en figuurlijk niet veel ruimte in!)

    Alternatief blijft dat we de brug een dagje terugnemen als fietsers / twee- en driewielers.

  7. @Matthé: Flink wat opties. ;-)
    Een deel van de Baileybrug ligt tussen het ziekenhuis en het Westerlicht. Een dergelijke brug gaat het niet worden. Dat is een vaste oeververbinding, die je niet eenvoudig kan openen voor een schip. Het spul van de Genie is eigenlijk om die reden ook ongeschikt. Het idee met een eenvoudige vlotbrug heeft ook haken en ogen als het gaat om de veiligheid als er een schip moet passeren. Daarnaast ben ik met je van mening dat het beter moet kunnen voor de fietsers. Je zou ook denken dat de gemeente of provincie iets beters moeten kunnen bedenken, maar daar heb ik weinig hoop op. Ik stuur morgen een mailtje.

  8. Nog een:
    In Den Helder ligt een veerboot (Texel) te koop, leg die dwars op het kanaal. Moeten er schepen passeren dan even draaien, geen probleem: de veerboot is in volledig varende staat.
    Het is aan de provincie en gemeente om met een BETERE oplossing te komen als dit allemaal niet goed genoeg is.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s