Langedijk GR2018 en de Fiets

De Fietserbondafdeling Langedijk heeft op verschillende manieren de politieke partijen benaderd, om na te gaan wat hun standpunten zijn waar het de fiets (-veiligheid) betreft. Naast wat mondeling verkeer werd er al snel verwezen naar de diverse verkiezingsprogramma’s. Natuurlijk hadden we die al gelezen en daar staan flink wat punten in. De fiets wordt in Langedijk zeker niet vergeten.

Dat vergeten gebeurde wel door een groot deel van de partijen, waar het onze lijst met stellingen betrof. Duidelijk te kort inhoudelijke deelname om daar conclusies uit te trekken. We waren ook rijkelijk laat met deze opzet.

Dat neemt niet weg dat we alles op een rij hebben gezet waar het de verkiezingsprogramma’s betreft en hetgeen we aanvullend ontvangen hebben via de mail. Zie hier het overzicht, met daarin ook de directe links naar de complete verkiezingsprogramma’s per lijst.

Bij dit overzicht nog een paar opmerkingen.
Veel gaat over de N504/Voorburggracht/Dorpsstraat-kruising in Noord-Scharwoude. We hebben deelgenomen aan de klankbordgroep over dit heikele punt. Een ding was daarin duidelijk: Een fietstunnel, waar de Dorpsstraat onder de N504 door gaat kan alleen als de N504 wordt opgetild. Anders is er tekort ruimte en vallen er bewoners uit hun voordeur in de tunnel. We hebben de partij geïnformeerd, die met dit onverwachte punt kwam.

Iets anders was dat een partij opteerde voor ‘fietssuggestiestroken’. Daar zijn we niet blij mee. Dergelijke ondingen zijn onveilig voor de fietsers. Fietsstroken zijn prima. Vrijliggende fietspaden nog beter. Maar op fietssuggestiestroken ontbreken fietssymbolen en daarop mag geparkeerd worden. Met gevolg dat de fietsers over de rijbaan moeten om de geparkeerde auto. Dat is link. Dat is zelfs linker dan geen fietsvoorziening. CROW, SWOV, VVN en de Fietsersbond hebben grote bezwaren tegen deze vorm van schijnveiligheid. Het is te hopen dat het een tikfout betreft en dat de partij gewoon fietsstroken bedoelde.

Hieronder een klein overzichtje, die we al eerder op deze website hebben geplaatst.

Geplaatst op 2018-03-20, in Langedijk en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. 3 reacties.

  1. Beter laat dan nooit!
    Jammer alleen dat er nauwelijks namen van partijen worden genoemd, ik snap de schroom maar het wordt er voor de kiezer niet duidelijker op.

    Bedankt ook voor de verduidelijking over fietsstroken en fietspaden.
    Toch zit ik met de kwalificatie van de Nieuwe Schermerweg, die komt er uit als goede fietsvoorziening?
    Ik ga de breedte nameten maar denk dat zelfs 2x 2 meter op veel plaatsen niet gehaald wordt. Verder maken de vele haakse bochten en de stoplichten (letterlijk altijd rood!) het tot een zeer onaantrekkelijke, ENIGE oostelijke fietstoegang tot de stad.
    In plaats van het fietsen te bevorderen is het de provincie, samen met de gemeente, gelukt om het fietsen een stuk onaantrekkelijker te maken.
    De VVD spreekt ergens over gelijkwaardigheid voor fiets en auto maar de zogenaamde oplossing die er het komende jaar voor de Leegwaterbrug ligt had bij de VVD en gemeente Alkmaar tot protest moeten leiden: auto’s gaan van 3 naar 4 rijstroken en de fiets gaat van 1 naar 0. Dat pontje is natuurlijk een schamper doekje voor het bloeden: kost veel extra tijd en beperkt de uitgaansvrijheid van fietsers. Als fietser voel ik me geminacht.
    Vreemd dat de gemeente Alkmaar deze afsnijding van haar fietsende bewoners uit de Schermer, zonder slag of stoot aan zich voorbij laat gaan.

  2. @Matthé: De partijnamen staan met lijstnummers allemaal duidelijk in het overzicht. Door omstandigheden, die ook bij ons lagen, kunnen we niet een compleet vergelijk maken. Dat is de reden dat in het stukje hierboven geen namen worden genoemd. Er staan maar een paar punten die ons opvielen. En alleen die 2 partijen er uitlichten is dan ook niet netjes naar de andere partijen. Daarom is het beter om het overzicht te bekijken waar man en stalen ros wel worden genoemd.

  3. @Matthé: De rest van je reactie gaat over Alkmaar (Oudorp). De gemeente heeft plannen om een paar van die vreemde uitbuigingen aan de noordzijde van de Nieuwe Schermerweg er uit te halen. Die verkeerslichten zijn idd een ramp. Hier hadden juist rotondes ingezet kunnen worden. Maar ook de afwerking van de lichten kan verbeterd worden. Volgens mij is de draairichting van groen voor de fietsers nu zo ongunsig mogelijk. Eerweeks zal ik eens kijken of dat nog altijd zo is.

    Je punten over het pontje staan hier onder het bericht dat daarover gaat.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: