Can(adees/nabis) Parkeren

In het NHD troffen we een artikel over ‘Canadees Parkeren’. Dat is parkeren van een auto met 2 wielen op de stoep, langs straten die te smal zijn. Alleen gaat het hier om de Kanaalkade, op de plek waar de oprit van de Friesebrug begint en de Herenstraat aansluit. De Kanaalkade is daar 4 rijstroken breed en aan deze bewuste zuidkant is een fietsstrook. In feite gaat het dus niet om een smalle straat, maar puur om een parkeermogelijkheid voor het scoren van cannabis e.d.

Volgens het onderbord mag dat tussen 21:00 en 24:00 ‘s-avonds. De foto in de krant met geparkeerde auto is echter rond 14:00 uur genomen. Voor zo’n foto hoef je niet je best voor te doen. De hele dag door staan hier auto’s en soms een stuk of 3 achter elkaar. Vaak wordt er tot een meter of 50 voor het bord al op de fietsstrook geparkeerd en regelmatig met alle 4 wielen, omdat er al een auto met 4 wielen op het trottoir naast staat.

Stadstoezicht zegt hierop te handhaven, maar wij hebben dat de laatste 3 jaar niet zien gebeuren. De gemeente geeft aan dat het om een proef gaat en wat ons betreft duurt die proef al lang genoeg, om te weten dat dit onveilig is voor fietsers.

Volgens RVV art. 23.1b is het niet voor niets verboden om met een auto stil te staan of te parkeren op een fietsstrook met fietssymbool. Zeker niet op de hoofdfietsroute tussen het Waagplein en de Friesebrug naast een drukke weg, waar erg veel ongelukken plaatsvinden – inclussief op deze plek. Op onze eigen recente foto hierboven is te zien hoe dat gaat. Fietsers wijken uit voor een blokkeerder op de fietsstrook. Auto’s op de rijbaan wijken uit voor die fietsers en komen zo op de busbaan, waar een bus minder goed kan uitwijken.

Fietsers lopen er vooral op vast, als auto’s voor de verkeerslichten staan te wachten, met daarnaast 1 die Canadees de fietsstrook blokkeert. Dat moet je niet willen voor de LF7, die langs hier tussen Maastricht naar Schoorl loopt. Ook een belangrijke fietsknooppuntroute gaat hier langs. Beide worden gebruikt door fietsrecreanten, die dit ‘beleid’ niet gewend zijn.

Natuurlijk hebben we al veel eerder met de verkeersafdeling over deze fietsonveilige ‘oplossing’ gesproken. Die verwezen ons naar de politiek, aangezien zij ook niet achter deze situatie staan. Het is te hopen dat het volgende college fietsvriendelijker is en vooral meer oog heeft voor fietsveiligheid.

Daarbij gaat het niet alleen om het blokkeren van de fietsstrook, maar ook het rijgedrag. Zo wordt er zeer regelmatig gekeerd, waardoor eveneens aanrijdingen met de bussen op de busbaan ontstaan. Een deel doet dat met piepende banden en dan krijg je de indruk dat er onder invloed wordt gereden. Voor dergelijke gebruikers is het ook verstandiger als zij de auto thuislaten.

Als het al een proef is (en na 3 jaar valt dat te betwijfelen), dan had die wat ons betreft nooit gestart mogen worden.

Advertenties

Geplaatst op 2018-06-06, in Alkmaar, Regio en getagd als , , . Markeer de permalink als favoriet. 2 reacties.

  1. Het bovenstaande bericht is deels overgenomen door het NHD:
    https://www.noordhollandsdagblad.nl/alkmaar-eo/wachten-op-ongeluk-kanaalkade

    Helaas zijn er ook wat fouten door hen toegevoegd.
    Zo is de woordvoerder van de gemeente niet voorghouden dat de huidige oplossing illegaal is volgens het RVV. Om die reden kan ook geen verkeersambtenaar hier achter staan. Het druist in tegen hun verantwoordelijkheid. Je gaat ook geen bord op de A9 plaatsen dat de rechter rijbaan deels als parkeervak mag worden gebruikt.

    We gaven ook aan dat we het onveilig vonden dat het verkeer UIT de karpertonparkeergarage linksaf mag. Daar is geen ruimte voor op de Kanaalkade en het zorgt voor ongelukken. Alleen heeft dat niets met de bovenstaande situatie te maken.
    We hebben ook niet gezegd dat we 1-richtingverkeer op de Kanaalkade terug willen. Overigens willen we dat wel, maar dat gaat op deze plek bij het café niets oplossen.
    Verder is er gezegd dat het wachten op een ongeluk niet hoeft, want die zijn er al voldoende geweest. Het gaat dan vooral om botsingen tussen bussen en auto’s die hier op de busbaan komen. Wel is het zo dat het een keer fout kan gaan met fietsers die hier minder bekend zijn met deze slechte oplossing.
    Met ‘autoweg’ wordt rijbaan voor de auto’s bedoeld, dat is duidelijk iets anders.
    Verder is het prima dat de Journalist iets over het openen van een autodeur heeft toegevoegd.
    En het is leuk dat de journalist mijn wenkbrouwen door een ouderwetse telefoon kon zien. ;-)

    De voorlichter geeft aan dat er parkeervakken gaan komen. Als dat klopt, dan vinden we dat prima en dan heeft dit stukje zeker effect gehad. Toch zullen we het zelf ook bij de gemeente navragen. Ook bij de voorlichting kan natuurlijk de intrepretatie in het artikel afwijken. Daarbij mogen deze vakken niet te ver zijn, want anders wordt er alsnog op de fietsstrook en stoep naast het café geparkeerd.

  2. We hoefden niet lang te wachten. Wederom een aanrijding tussen bus en personenauto op deze plek https://alkmaarcentraal.nl/nieuws/60021983-aanrijding-met-bus-op-kanaalkade
    De kans is meer dan 50% dat het te maken heeft gehad met een canabisparkeerder.

    Staat niet op de website van de politie, dus volgens hen zal het wel niet gebeurd zijn.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s