Pancras Fietsvriendelijker?

In de afgelopen maanden heeft de Regionale Fietsersbond, naast veel bewoners, meegedaan aan online-bijeenkomsten voor het verbeteren van het verkeer door en om Sint Pancras. En dat is niet eenvoudig. Een onderzoeksbureau had al vastgesteld dat het met het doorgaande verkeer (verkeer dat geen bestemming heeft in Sint Pancras) erg meeviel.


En toch zijn vooral de Bovenweg (op het kaatje Bov) en de stukjes Benedenweg (Ben) naar de Helling (Hel) overbelast. Dat komt mede door het gebrek aan ruimte. Zoveel gebrek dat er langs de Benedenweg en grote delen van de Bovenweg niet fatsoenlijk kan worden gelopen. Zeker met een rollator zijn wandelaars veroordeelt tot de rijbaan.

Nu is vrijwel geheel Sint Pancras 30km/h en vaak kan er ook niet harder worden gereden. Behalve dan als het minder druk is. De wegen mogen smal zijn, maar ze zijn ook niet overal echt ingericht voor 30km/h.

Minder autoverkeer
Vrijwel alle deelnemers waren het er overeens dat er minder autoverkeer door het dorp moet rijden en dat er ’s avonds rustiger moet worden gereden. Niet vreemd, de meeste deelnemers wonen in het oude deel aan de Twuyverweg (Tw), Bovenweg, Benedenweg en Noordeinde. Zij hebben duidelijk overlast. De mogelijk onbedoelde overlastbezorgers wonen vooral in de Twuyverhoek.

Voor de Twuyverhoek is geen goede ontsluiting bedacht. Sint Pancras biedt vrijwel geen werkgelegenheid en dat zorgt voor veel forenzen, die hoofdzakelijk richting zuid willen. Een klein deel doet dat via de Twuyverweg en de bottleneck van Broek op Langedijk naar de N242. Een ander deel gaat via de Spanjaardsdam naar de N245. Het grootste deel gaat echter via de Benedenweg en Helling of via bijna de gehele Bovenweg en de Kruissloot (Ks op het kaartje hieronder) naar de N245.

Allemaal begrijpelijk. Een echte oplossing is via een tunnel onder het spoor naar de Beverkoog en Nelson Mandelabrug naar de N242. Dat gaat echter een veelvoud kosten van wat de gemeente er voor uit wil trekken. Ook een brug over het Kanaal Omval-Kolhorn is erg (lees te) duur en niet meer mogelijk. Dat had de gemeente Langedijk 30 jaar geleden moeten verzinnen.

Spanjaardsdam
Als Fietsersbond hebben we voorgesteld om de Spanjaardsdam (Sd) via de nieuwe Puntrotonde (Pr) richting N245 te verbeteren. Nu zie je veel meer verkeer van de N245 via de Spanjaardsdam rijden dan vice versa. De reden is eenvoudig, vanaf de Spanjaardsdam kom je niet zomaar op de drukke Nauertogt richting N245.

Voor die rotonde en het doortrekken van De Punt richting Vroonermeerweg-Veertwegrotonde zijn al vergaande plannen. En die kunnen dus ook goed uitpakken voor een iets betere ontsluiting van de Twuyverhoek. Langs de Spanjaardsdam mag natuurlijk een veilig fietspad komen, daar is voldoende ruimte voor.

Dekagebied
Tegelijkertijd is het een idee om de autoroute over de Bovenweg beter te ontmoedigen. Dat kan door daar aan 1 kant (westkant/winkelkant) een breder trottoir aan te leggen en door bijvoorbeeld het stuk bij de winkels in te richten als fietsstraat waar auto’s te gast zijn.

Veel van de meepratende bewoners waren het met ons eens waar het de fietsstraat betreft. Ze verwijzen dan naar goede ervaringen op de Frieseweg in Alkmaar. Het onderzoeksbureau stelt echter dat de verhouding auto’s-fietsers hiervoor niet klopt.

Daar zijn wij het als Fietsersbond niet mee eens. Allereerst ontbreken er goede en actuele cijfers over hat aantal fietsers op de Bovenweg. Daarbij komt dat nu veel fietsers de Bovenweg mijden. Dus als deze fietsvriendelijker wordt, dan keren ze weer terug en verschuift de verhouding. Daarbij gaat het niet om etmaalcijfers, maar om de cijfers tijdens werk, school- en winkeltijden.

Voorlopig wordt daar nu gedacht aan een soort shared-space. Dat is niet veel anders, maar het kan wel eens erg tegenvallen om dat te realiseren en te handhaven.

Gedempte Veert
In de media is inmiddels behoorlijk wat heisa ontstaan over een fietsstraat over de Gedempte Veert (Gv, per abuis door veel klagers de Oude Veert genoemd), het Kossenland en het Vroonermeerpad (Vp). Dat laatste is nu een smalle wandeldijk binnen de gemeente Alkmaar en wordt vooral gebruikt door inwoners van de Vronermeer-Zuid. Veel van hen laten daar de hond uit. Zij zien liever geen fietsers over dit pad.

Het is een plan van zeker 6 jaar oud, dat door de gemeente Langedijk ingebracht werd ter ondersteuning van de F9, het doorfietspad Heerhugowaard-Schiphol. Dat pad gaat echter langs de andere kant van het spoor lopen over het Hertogh-Aalbrechtpad. De meeste Pancrassers komen daar nu al veel eenvoudiger via de Herenweg-spoorwegovergang, dan door het Schinkelwaard-spoortunneltje. Voor Pancrassers op de fiets naar het Station Alkmaar Noord scheelt het 200 meter tov de huidige route door de Vronermeer-Zuid.

Aan de noordkant loopt de Gedempte Veert nu vast op de Helling. Er is een plan om dat een klein stukje door te trekken naar het Daalmeerspadje (Dp). In beide gevallen moet je als doorgaande fietser vervolgens over de Benedenweg naar de Twuyverweg en dat maakt het als doorgaande fietsroute niet erg geschikt. Door die wijk gaat al iets dat erg op een fietsstraat lijkt.

Deze Gedempte Veert fietsstraat komt echter uit een ander overleggroep, voor de ontwikkeling van huizen rond de Gedempte Veert. Als Fietsersbond zijn we zeker niet tegen het idee om van de Gedempte Veert een fietsstraat te maken. We juichen het toe. Maar het lost niet de fietsproblemen van de Bovenweg op.

En als het dat wel zou doen, dan wordt de Bovenweg door het gebrek aan fietsers nog meer een weg waar hard wordt gereden.

Daalmeerpad/Vroonermeerweg

Een ander lastig punt is de oversteek van het Daalmeerpad over de Vroonermeerweg (Vw). Die is prima te doen door de doseerpaal (Ds). Het rare fietsonvriendelijke hek kan om die reden al jaren weg. Een deel van de inwoners denkt echter dat de doseerpaal beter weggehaald kan worden. Wij zijn het daar niet mee eens.

Voor de Bovenweg lost het vrijwel niets op. Via de Helling kan je moeilijk bij de Vroonermeerweg komen. Eerder zuigt het weer verkeer aan vanaf de N245 richting Broek op Langedijk en de Scharwoudes. Het is iets korter dan de N245 en het scheelt een verkeerslicht op die weg. Deze automobilisten rijden nu over de N245, waar ze thuishoren.

Vanuit Vroonermeer-Noord is het ook beter dat mensen de N245 blijven gebruiken. De getallen geven nog niet aan dat zij de overlastbezorgers zijn op de Bovenweg. Zet hooguit de doseerwachtijd wat korter en kijk hoe dat uitpakt. Of maak van de Vroonermeerweg een fietsstraat. Op die manier kan je daar de snelheid verlagen van 60 naar 30km/h. Maar doe dat alleen als er ook iets gunstigs bedacht kan worden voor de fietsers door Vronermeer-Noord. Ooit was daar een fietsroute in bedacht, waar nog maar een onhandig klein stukje van overgebleven is.

Spitspaal de Nollen
Er is overigens een andere ‘sluiproute’ door Sint Pancras tussen De Nollen/Beverkoog en de N245/Vronermeer. In de spits kan dat niet door de spitspaal (SP) in de Herenweg. Maar buiten de spits zijn er automobilisten die de Kruissloot en Herenweg nemen omdat dat nu eenmaal korter en sneller is. Hinderlijk is het ook niet. Maar het is wel een aandachtspunt tussen de gemeentes Alkmaar en Langedijk.

We hebben bij de gemeentes Langedijk (Heerhugowaard) en Alkmaar aangedrongen om de verkeersproblemen in goed overleg met elkaar aan te pakken. Het gaat dan niet alleen om het autoverkeer, maar ook om goede aantrekkelijke fietsroutes.

Geplaatst op 2021-02-03, in Alkmaar, Langedijk en getagd als , . Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: