Verkeerslichten N504/Dorpsstraat

GroenLinks heeft onlangs antwoorden gekregen van het Langedijker college van B&W. Het betreft de ongelukken op de kruising N504 met Dorpsstraat en Voorburggracht in Noord-Scharwoude. Na de herinrichting zijn er in 9 maanden tijd 4 aanrijdingen geweest. Inmiddels is daar enkele dagen geleden 1 aanrijding bijgekomen.

Eén ongeval was op 25 oktober 2020, waarbij een fietsster op het noordelijke voorrangsfietspad langs de N504 geen voorrang kreeg van een automobilist die over de Voorburggracht kwam vanuit Oudkarspel. Eerder stonden ook hier verkeerslichten en was de fietsoversteek over de Voorburggracht duidelijk geregeld. Dit soort aanrijdingen kwamen destijds niet voor. Met de 5de aanrijding erbij is dit inmiddels op deze plek 4x voorgekomen dat een fietser (hoofdzakelijk van rechts komend) geen voorrang kreeg.

Een ongeval van 18 januari 2021 was waarschijnlijk de druppel die de GroenLinks-emmer deed overlopen. Toen wilde een vrouw met e-bike langs de westkant van de Voorburggracht in de richting zuid de N504 oversteken en gaf zij geen voorrang aan een auto op de N504.

Voorrangsplein
In het NHD-artikel en op de website van GroenLinks wordt regelmatig gesproken over ‘ovonde’, ‘ovotonde’ en Largas. Allemaal incorrecte termen, het gaat om een voorrangsplein. In tegenstelling tot een rotonde of ovotonde gelden hier juist niet de regels die voor een rotonde opgaan. De N504 is volledig in de voorrang en het kruisende verkeer van/naar Dorpsstraat en Voorburggracht (waaronder veel fietsers) moeten voorrang verlenen.

Van Largas (LAngzaam Rijden GAat Sneller) is ook geen sprake. Ooit zijn de voorrangspleinen in Hilversum bedacht om zo Largas te ondersteunen. Maar bij Largas worden ‘treintjes’ gevormd en daar is op de N504 geen sprake van. Het is van beide kanten een vrijwel constante stroom auto’s, waardoor fietsers en voetgangers per N504-rijbaanoversteek (nota bene in coronatijd) gemiddeld 30 seconde moeten wachten. Omdat er 2 rijbanen overgestoken moet worden is dat gemiddeld 1 minuut. Een stuk langer dan de oude verkeerslichten, waarvoor je gemiddeld 20 seconde moest wachten en je in 1x over kon steken.

Langedijk wil Verkeerslichten (VRI)
Als Fietsersbond waren we van meet af aan niet blij met dit doorgedrukte en ongeschikte ontwerp. Toen we begrepen wat de impact zou zijn werd opeens de klankbordgroep afgebroken en hadden we moeite om onze bezwaren bij de verantwoordelijken te krijgen. Gemeente en Provincie-NH hebben we meerdere keren op de hoogte gesteld van onze bezwaren. Dat de fietsers er niet op vooruitgaan o.a. qua wachttijden en veiligheid. Juridsich gezien moet dat vanwege Duurzaam Veilig. Maar daar werd niet veel mee gedaan. Op 1 toezegging na. Er zouden verkeerslichten komen bij de fietsoversteken over de N504 als dat nodig mocht blijken. Later lazen we dat de Provincie dit niet nodig vond en nu wil Langedijk hier gelukkig zelf iets aan doen.

Op zich aardig, maar het lost maar een deel van de problemen op. Het oktober-ongeluk en de 3 vergelijkbare ongelukken in elk geval niet. Toch zou je denken dat ook daar weer verkeerslichten bij de Voorburggracht-oversteek nodig zijn. Regelmatig zien we hier auto’s vanuit het oosten rechtsaf de Voorburggracht op rijden en dan geen rekening houden met de incidentele fietser die hier rechtdoor gaat en voorrang heeft. De meeste fietsers gaan hier ook rechtsaf en daarom gaat het er niet zo vaak mis.

Toch blijkt het vooral mis te gaan met fietsers die voor de automoblisten van rechts (uit het westen) komen. (Zie rode cirkeltje hieronder.) Automobilisten klagen dat dat door begroeïng niet goed is te zien. Als de automobilisten daar voor de haaietanden stoppen dan is er zeker 30m zicht naar rechts. Wij vermoeden dat de automobilisten veel meer gefocussed zijn op het autoverkeer op het voorrangsplein dat alleen van links kan komen. Daar moeten ze een invoeggaatje tussen zoeken om door te kunnen rijden.

Inmiddels hebben we meer info via een verkeersambtenaar gekregen. Dat het vooral op de Voorburggracht-fietsoversteek fout gaat onderschrijft hij. Verder gaf hij aan dat de automobilsten daar langzaam en oplettend hebben gereden, maar dat ze toch de (snelle) fietsers niet hebben zien aankomen. Hegknippen lijkt een oplossing. Toch vermoeden wij dat er meer nodig is en denken aan 2 spiegels op het scheidingeilandje dat in het rode cirkeltje hierboven te zien is. Via die spiegels kan dan verder gekeken worden naar aankomende fietsers van links en rechts.

Voor de 2 noordzuidoversteken over de N504 zullen verkeerslichten zeker een steun zijn voor veel fietsers. Punt is alleen hoe vaak en hoe lang krijgen de overstekende fietsers groen? Als het voor de fietsers goed is afgesteld, dan functioneert het voorrangsplein niet meer. En als het doorgaande N504-verkeer goed moet blijven doorstromen, dan kan het wel eens zijn dat fietsers erg lang voor rood moeten wachten. Met gevolg dat vooral jonge jongens de gok nemen om door rood te fietsen, met alle mogelijke gevolgen van dien.

Eigen observaties
In het afgelopen halfjaar hebben Fietsersbond-actievelingen 4x de situatie goed bekeken. We zagen opvallende dingen, maar door het verstoorde verkeersaanbod hebben we daar tot nu toe niets mee gedaan. Punt is dat 3x de scholieren van het voortgezet onderwijs ontbraken door coronamaatregels. Er werd ook veel thuis gewerkt. We wilden wachten tot het verkeer weer een beetje ‘normaal’ zou zijn, maar dat gaat nog wel even duren.

Toch zagen we dingen die het vermelden waard zijn. We schreven al dat het erg lang duurt om op de fiets de N504 over te steken. Corona heeft wat dat betreft weinig effect op het N504-verkeer. (Of wordt het nog erger als corona voorbij is?) Geldt ook voor de route tussen N245 en N242 door hartje Broek op Langedijk. Dagelijks staan er flinke wachtrijen van De Punt t/m de verkeerslichten Dijk/Uitvalsweg. We hadden gehoopt dat de N504 met de nieuwe autovriendelijke inrichting meer auto’s zou weglokken van deze Broeker-route. Maar helaas.

In het krantenartikel staat dat automobilisten weinig zicht hebben op de fietsers bij de N504/Voorburggracht. Fietsers hebben daar een heel ander probleem. Ze weten niet waar ze kijken moeten. Autoverkeer -dat voorrang heeft/neemt- komt van alle kanten. Veel fietsers kiezen voor zekerheid en nemen aan dat al die auto’s hun kant op kunnen komen. Dat levert lange wachttijden op, vooral voor oudere fietsers, of ouders die met kinderen fietsen.

Het gaat dan om de eerste oversteek over de N504. Bijvoorbeeld richting Oudkarspel. Er kan dan autoverkeer naderen vanaf de N245, die kunnen ongehinderd doorplanken. Doen ze ook. De slinger in de aanvoerweg is 4 meter breed en dat remt bepaald niet af. Maar ook auto’s vanaf de Voorburggracht moet je daar in de gaten houden. Uit het zuiden kunnen ze rechtsaf gaan en rijden voor je het weet over de fietsoversteek. Ze hebben dan inmiddels voorrang op de N504.

Bij een gewone kruising zou je dat snijden noemen. De fiets gaat immers rechtdoor en de rechtsafslaande auto gaat voor die fietsers langs. Maar door deze 2 oversteken ver uit elkaar te houden kiezen veel fietsers eieren voor hun geld en wachten liever iets langer tot er geen auto meer vanaf de Voorburggracht komt.

Geldt overigens ook voor auto’s die van de Voorburggracht naar de Voorburggracht in Oudkarspel ‘oversteken’. Door de constructie steken ze niet echt over, maar rijden eerst een stuk rechtsaf naar de wachtende fietsers. Dus wachten fietsers daar ook nog even onnodig op. Beide effecten gelden ook voor auto’s vanaf het voorrangsplein richting oost en zuid.

Nee, dan is de 2e oversteek over de N504 vanuit het oosten een stuk eenvoudiger. Hoef je maar 1 stroom in de gaten te houden. Punt is dan weer wel dat die stroom het snelste rijdt en nog denkt dat het een 80km-weg is. Vanuit het oogpunt van de fietser is dit dus zeker geen vooruitgang t.o.v. de verkeerslichten.

Vanuit Oudkarspel met de fiets de N504 oversteken langs de Voorburggracht is om vergelijkbare redenen net zo lastig.

Gevolg is dat je ouderen en dan vooral oudere vrouwen lang ziet wachten. Ze gaan van de fiets en voor ze weer op stappen komt er alweer een auto uit 1 of andere hoek. Jonge jongens doen er het kortst over. Van sommige denk je dat ze totaal niet kijken. Een aantal keren ging het dan ook maar net goed en hoor je een auto op de N504 flink remmen.

Toch is er nog meer aan de hand. We vonden het de laatste keren erg rustig met fietsers. En dat was vreemd, want bij de Westelijke Randweg-oversteek over de N504 leek het wel veel drukker met fietsers te zijn. Daar staan nog verkeerslichten, die je gemiddeld binnen 20 seconde groen geven. Het lijkt er op dat een deel van de fietsers hun route naar het westen hebben verlegd.

Op zich niet erg, er ligt daar een prima doorgaand fietspad. Voor sommige mensen is dat omfietsen. Het lijkt er op dat een groter deel van de fietsers dat er voor over heeft. Maar ja je legt toch niet een nieuw voorrangsplein aan om zo de fietsers weg te jagen?

En het zijn niet alleen een aantal fietsers die hun route hebben aangepast. Geldt ook voor auto’s vanaf de N242. Een deel daarvan gaat nu bij de nieuwe Tesselaarrotonde linksaf en nemen de 1e Industriestraat en Juliana van Stolbergstraat. Vroeger was dat linksafslaan bij Tesselaar zonder rotonde bijna niet te doen. Dus reden ze maar door tot de verkeerslichten en gingen zo linksaf de Voorburggracht op. Die linksaffer is door het voorrangsplein juist wat wat lastiger geworden.

De 1e Industriestaat is 30km/h, maar we hadden de indruk dat die snelheid niet van toepassing leek op de vele bedrijfsbusjes die hier reden. Of deze route door een woonwijk slechter of beter is voor de fietsers weten we niet. Als fietser heb je van dergelijke figuren geen last op de Voorburggracht.

(Opmerking: Inmiddels hebben we het evaluatierapport van Sweco gekregen en zijn daar druk mee bezig. Duidelijk is te zien dat ook zij last hebben van de corona-effecten. Het rapport ondersteunt wel onze visie dat meer auto’s bij de nieuwe Tesselaar-rotonde linksaf gaan in plaats van via de Voorburggracht. Op een vergelijkbare manier lijken linksaffers vanaf de N245 meer voor de Zaagmolenweg te kiezen. Verder zien we 15% van de auto’s in het asfalt tussen Tesselaar en de Dorpsstraat verdwijnen en dat in beide richtingen. Komen we vast nog op terug. Voor de fietsers hebben ze helaas geen referentiemetingen gedaan bij de Westelijke Randweg.)

Geplaatst op 2021-03-10, in Langedijk en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: