Rekervlotbrug Update

Het NHD berichtte gisteren dat er 2 grote liftbalken bij de Rekervlotbrug zijn afgeleverd. Op de website van de Provincie staat dat de Rekervlotbrug ‘op z’n vroegst’ begin-December (2021) klaar is. De krant geeft aan geen idee te hebben waanneer het werk gereed is.

In het krantenartikel staat: ‘Herstel is ingewikkeld omdat dit soort vlotbruggen tegenwoordig niet meer worden gemaakt.’ Er is ooit maar 1 vlotbrug van dit type gemaakt en dat is de Rekervlotbrug. Werd destijds in 2009 als ‘Verbeterde Vlotbrug’ gepresenteerd. Hij is van staal en composiet. De andere oude vlotbruggen zijn van hout. Die hebben ook wel eens wat, maar lang niet zo vaak als deze Rekervlotbrug. Inmiddels was/is die voor meer dan 25% van de tijd niet te gebruiken door allerlei storingen.

Gelukkig vaart al 9 maanden het pontje; de Paddegat IV.  Schijnbaar zijn de dagelijkse kosten en uitstoot van de dieselmotor, geen reden om het werk wat ‘vlotter’ te laten verlopen.

Geplaatst op 2021-12-01, in Alkmaar, Bergen en getagd als , , , . Markeer de permalink als favoriet. 2 reacties.

  1. Ja, het is cynisch: de overheid wil het fietsen bevorderen (gezondheid, klimaat, veiligheid, zelfstandigheid, …) maar laat ze steeds weer in de kou staan (wachten op het pontje).
    Met de Leeghwaterbrug hebben we dat ook al meegemaakt: zelfs 3 jaar gestremd voor fietsers en voetgangers. En dan heb ik het nog niet eens over de Afsluitdijk en de dijk Enkhuizen-Lelystad.
    Gelukkig is men in Den Haag bezig te broeden op de toekomst en word alles anders …
    (Je vergat nog te vermelden dat er elke dag een medewerker met de auto heen en weer moet vanuit Woubrugge (ZH): 2x 70 km.)
    Idee voor de volgende keer: leg een pont dwars op het kanaal. Dit hebben ze in Friesland uitgevoerd voor het van Harinxmakanaal (Harlingen-Leeuwarden, geen klein kanaal):
    https://veerdienstkinderdijk.nl/nl/pontverhuur/

  2. @Matthé bedankt voor je aanvullingen. Het is bekend dat het pontje uit Zuid-Holland komt en de keren dat ik de pontbestuurder sprak, bleek dat ook iemand uit Zuid-Holland te zijn. Idd is zoiets ook niet goed voor de ecologische voetafdruk. Zal niemand hier op dat pontje kunnen varen?

    Het begon als 2 maanden. Maar met de steigerbouw en nu het veel langer duurt was een investering in een tijdelijke uitvaartbrug een stuk goedkoper en fietsvriendelijker geweest. Dwz Alkmaar heeft zo’n uitvaartbrug gehad op het Schermereiland.

    https://www.regionaalarchiefalkmaar.nl/collecties/beelden/beelden-2/detail/7104d0ab-8d63-4e9b-ae32-e8338fa2408b/media/8452423f-2d48-4487-aa28-90d58896bb1e?mode=detail

    Ding blijft de hele tijd liggen tot er een schip moet passeren. En zoveel schepen passeren er niet op het NH-Kanaal. Nu vaart dit pontje zich het heen en weer. Niet alleen slecht voor het milieu, maar zo’n pontbaas moet er toch ook tureluur van worden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: