Verlengde De Punt nadelig voor Fietsers!

De gemeente Dijk en Waard (en eerder Langedijk) werkt aan plannen om De Punt (bedrijventerrein Zuiderdel) te verlengen tot de rotonde Vronermeerweg-Veertweg-Nauertogt. De Vronermeerweg-aansluiting wordt vervangen door de Verlengde De Punt. De Vronermeerweg sluit dan een stukje zuidelijker aan op de Verlengde De Punt. Met deze oplossing hoeven auto’s tussen de N245 en de Zuidtangent van Heerhugowaard niet meer via de rotonde bij winkelcentrum Broekerveiling. Ze moeten dus nog wel dwars door de oude en te krappe kern van Broek op Langedijk met verkeerslichten. Een bijkomend voordeel is een aantrekkelijkere ontsluiting van Sint Pancras-oost en -noord via de Spanjaardsdam naar de N245. De Fietsersbond is niet tegen het verlengen van De Punt.

Ons ‘probleem’ zit bij de rotonde, waar fietsers voorrang moeten verlenen. We hebben voorgesteld om de komgrens van Broek op Langedijk 100 meter naar het westen te verplaatsen. Gezien de afstand tot woonwijk Westerdel is dat zelfs logisch. Dit houdt in dat de maximum snelheid omlaag gaat naar 50 km/h en dat de fietsers om de rotonde geen voorrang hoeven te verlenen aan auto’s die de rotonde op- en afrijden.


Bij alle andere rotondes in Dijk en Waard zijn de fietsers in de voorrang. Dit is de enige uitzondering. Helaas gaat de gemeente hier (nog) niet in mee. Erger nog, er komt een bypass, waar fietsers tussen Alkmaar-Kust-Geestmerambacht en Broek op Langedijk eveneens voorrang moeten verlenen. Dat is lastig met 4000 motorvoertuigen per dag, die daar ongehinderd door kunnen jakkeren richting Heerhugowaard. Zij worden niet geremd door de rotondewerking. 60 km/h zal dus snel in de praktijk hoger worden. Over de afrit van de rotonde naar de Verlengde De Punt maken we ons niet druk. Die blijft net zoals nu vrijwel ongebruikt. De oostelijke oversteek is wel weer lastig. Hier rijden vanaf de Verlengde De Punt zo’n 4000 motorvoertuigen dagelijks de rotonde op richting N245.

Dit alles is een enorm verschil met de huidige situatie. Door de doseerpaal in de Vronermeerweg kunnen fietsers nu vrijwel ongehinderd langs de Nauertogt de Vronermeerweg-aansluiting oversteken. Het behoeft geen betoog dat deze verbetering voor het autoverkeer meer dan nadelig is voor de fietsers. Het wordt er 2 tot 3x zo lastig voor de fietsers ten opzichte van de oversteken over de omgelegde Westelijke Randweg naar de wijk Westerdel. Bewoners van die wijk klagen daar flink over. Nu gaat het echter om een veel drukkere (school-)hoofdfietsroute met dagelijks 20x zoveel fietsers.

Door onze gesprekken met de gemeente heeft zij de oversteekbaarheid voor de fietsers laten onderzoeken. Uit de Sweco-notitie kwam dat de oversteekbaarheid ‘redelijk’ wordt. Sweco heeft niet uitgezocht of het voor de fietsers gevaarlijker en lastiger wordt ten opzichte van de huidige situatie. En die twee belangrijke vragen kunnen wij met ja beantwoorden. We vinden dat strijdig met belangen van de fietsers, die in de gemeentelijke plannen voorrang verdienen. We doen een oproep aan de politiek om nog eens goed na te denken over dit fietsonvriendelijke plan.

De bypass is volgens ons niet nodig. Dwz als je hem hier maakt, dan moet je zoiets ook maken bij de Papenhorn-rotonde. Daar rijden vrijwel evenveel motorvoertuigen.

Het verslechteren van de fietsoversteken op de nieuwe rotonde staat ook haaks op wat er allemaal in het verleden aan deze hoofdfietsroute is verbeterd door de provincie en de gemeente. Zo is er een veilige fietstunnel onder de N245 gekomen en is er een mooi nieuw fietspad tussen die tunnel en het Dijk en Waardpad-Molentochtpad aangelegd.

Concreet zijn onze wensen:
– Schrap de by-pass
– Verplaats de komgrens (zodat fietsers gewoon in de voorrang komen)

(Het bovenstaande is op 02-feb-2022 per mail verzonden aan de fractieleiders en verkeerswethouder van gemeente Dijk en Waard en aan onze contactpersoon bij de provincie.)

Geplaatst op 2022-02-02, in Alkmaar, Dijk en Waard en getagd als , , . Markeer de permalink als favoriet. 1 reactie.

  1. G. de Jong

    Ik heb al eens voorgesteld om het fietspad langs het noord Hollands kanaal bij Schoorldam (kanaalkade) door te trekken naar de oversteekplaats van de westfriesedijk richting Koedijk.
    De huidige opgang naar de westfriesedijk is gevaarlijk. Het is ook nog een knooppunt route!!!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: