Doorfietsroute Regio Alkmaar

Inmiddels is het 3 jaar geleden dat we hier voor het laatst een artikel aan besteed hebben. Dat wil niet zeggen dat wij sinds die tijd op onze handen hebben gezeten. Die indruk hebben we dan weer wel waar het de provincie en gemeentelijke besturen betreft. Het schiet niet erg op en het lijkt ook niet de goede kant uit te gaan.

In het kort gaat het over de doorfietsroute (DFR) tussen Heerhugowaard en Schiphol, via Alkmaar en Haarlem. Komt voort uit Mirt/Nowa, waar we al in 2014 veel tijd in hebben gestoken. Het idee er achter was/is de ontlasting van de A9 en N242. Dit project is enkele jaren terug doorgeschoven naar de Provincie-NH. Die koppelde er ook een robuust fietsnetwerk aan. In November-2021 verscheen er voor het noordelijke deel (Regio Alkmaar) een onderzoeksrapport van RHDHV. Dat rapport kregen wij, na veel aandringen, 4 maanden later.

Hoofdprobleem is dat de ruggegraad (19 – zie het kaartje) uit het rapport is verdwenen. Van meet af aan hebben we aangegeven om zoveel mogelijk de spoorlijn te volgen. Gaat ook gebeuren. Maar daar waar het het belangrijkst is, tussen Limmen en Castricum gebeurt dat niet. In Heiloo is voor de westzijde van het spoor gekozen. Dat is logisch als je op die manier langs de westzijde van het spoor doorfietst naar Castricum.

Voor dat laatste lijkt de gemeente Castricum dwars te liggen en vanuit de provincie doen ze geen moeite om dat te verhelpen. Het komt er op neer dat je in Heiloo een keer het spoor over moet en in Limmen weer een overweg hebt en vandaar flink mag omfietsen via een zeer drukke en complexe kruising van de N203 en N513.

Langs de N203 via Uitgeest omfietsen naar Beverwijk is net zo min logisch. Los van de problemen bij het station van Uitgeest. We hebben dan ook steeds gepleit voor een kortere directere verbinding.

In Heerhugowaard wordt de kruising Stationsplein-Zuidtangent ‘opgelost’ met verkeerslichten. Daar kunnen de doorfietsende fietsers wel eens veel meer hinder van ondervinden dan de huidige spoorbomen, die verdwijnen door de aanleg van een nieuwe en zeer dure autotunnel.

Bij het traject door Overstad is het de rapportschrijvers nog niet opgevallen dat de fietspaden langs de Koedijkerstraat onlangs zijn aangepast op een manier die zij in het rapport ontraden.

Binnen Alkmaar stellen we van meet af aan voor om de gehele Westerweg (14) te volgen, vanaf de Bergerhoutrotonde t/m Heiloo. Omfietsen via de Kennemersingel, Wilhelminalaan en veel te smalle Zandersloot (tunneltje) levert onnodig veel problemen en kosten op. Het rapport onderschrijft dit, maar als weggefrommeld aanvullinkje.

In Heiloo zitten we met de kruising Westerweg-Vennewatersweg. Daar worden de fietsers uit de voorrang gehaald en dat is voor een doorfietspad uiterst ongewenst.

Robuust Fietsnetwerk
Maar ook het bijbehorende fietsnetwerk vertoont flinke gaten en/of verkeerde keuzes. Zo vinden wij de fietsroute tussen Alkmaar en Krommenie langs de N244 en N246 belangrijk. (Deze nummer 31 staat niet in het rapport.) Het wordt al jaren gebruikt als doorfietsroute naar bedrijven in Zaanstad en Alkmaar. Het deel langs het NH-kanaal is al prima. Alleen tussen de Zuidervaart en de N246 moet zeker iets gebeuren. Net als de fietsvoorrang langs de N246, die een paar jaar geleden zomaar is opgeheven door dezelfde provincie, die het fietsen met dit soort projecten wil stimuleren.

Er ontbreekt ook een goede fietsverbinding tussen Alkmaar en Hoorn (30), die via Avenhorn/De Goorn hoort te lopen. In dit duodorp wonen 7000 mensen, er is flink wat bedrijvigheid en deze hoofdstad van Koggenland heeft aardig wat winkels waar de omliggende dorpen op aan zijn gewezen.

Natuurlijk maken we ons ook druk over goede fietsverbindingen naar de kust in Bergen (32) en Egmond. De provincie ziet dit meer als recreatief. Maar ook daar valt met goede fietsvoorzieningen de te volle kustwegen te ontlasten.

Gezamelijk trekt de Fietsersbond Regio Alkmaar (incl. Bergen, Dijk en Waard en Heiloo) op met Fietsersbond Castricum en IJmond-Noord (Uitgeest-Heemskerk). We hebben een brief geschreven als reactie op het rapport aan de Provinciale commissie ‘Mobiliteit en Bereikbaarheid’ en hebben de betrokken gemeenteraden daarover geïnformeerd en opgeroepen tot meer ambitie. In het NHD verscheen een artikel hierover.

Met de gemeente Alkmaar en Dijk en Waard willen we binnenkort overleg voeren. In Dijk en Waard kan het plan voor het Kanaalpark (rond Broekhornerbrug en BOLspoorbrug) goed aansluiten op de plannen voor de doorfietsroute. Zij gaven eerder al aan ‘voor brons te gaan‘. Zeer binnenkort is er overleg met de gemeente Alkmaar.

Geplaatst op 2022-05-08, in Alkmaar, Bergen, Castricum, Dijk en Waard, Heiloo, Regio en getagd als , , . Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: